Superciężarówka Kenworth. Wygląda kosmicznie, napędza ją silnik diesla

W ciężarówce Kenworth Super Truck 2 kierowca siedzi po środku kabiny. Kosmiczny wygląd automatycznie sugeruje napęd elektryczny, ale ten kolos napędzany jest hybrydowym silnikiem wysokoprężnym, a aerodynamika pomaga oszczędzić mu paliwo.

Publikacja: 30.05.2024 06:53

Ciężarówka przyszłości - Kenworth Super Truck 2

Ciężarówka przyszłości - Kenworth Super Truck 2

Foto: mat. prasowe

Nowy ciągnik jest dwa razy bardziej wydajny niż ciężarówka Kenwortha z 2009 r. Kenworth pracował nad nowym projektem przez sześć lat. Efekt końcowy jest jak z filmu S-F. Kierowca siedzi daleko z przodu, po środku kabiny, koła są zakryte, silnik zamontowany jest za przednią osią. Jak wspomina Jim Walenczak, dyrektor generalny Kenwortha model T660 z 2009 roku był „prawdopodobnie najbardziej oszczędnym pojazdem ciężarowym w branży. Zużycie paliwa wahało się w okolicach 19,6 litra oleju napędowego na 100 kilometrów. Ile pali nowy, koncepcyjny modeli póki co nie wiadomo.

Kenworth Super Truck 2

Kenworth Super Truck 2

mat. prasowe

Czytaj więcej

Tesla Semi Truck: Rewolucja w transporcie

Znamy jedynie to, że silnik, wysokoprężny Paccar MX-11 ma moc 440 KM, wspomagany jest przez 48-woltowy generator elektryczny, który podczas hamowania ładuje akumulatory litowo-jonowe. Zgromadzony prąd może obsługiwać wentylatory, układ kierowniczy, pompy płynu chłodzącego i katalizator. Jednostka napędowa spełnia limity tlenku azotu CARB 2027. Ten silnik wysokoprężny osiągnął na stanowisku testowym sprawność na poziomie 55,7 proc. Według producenta nowoczesny silnik wysokoprężny ma sprawność na poziomie 47 proc. Ten silnik pozwala zaoszczędzić około 10 proc. paliwa. Bardziej wydajny silnik pozwolił na zastosowanie mniejszego zbiornika paliwa o pojemności 80 galonów (303 litrów), co pozwoliło zmniejszyć masę bez utraty zasięgu.

W kabinie kierowca siedzi centralnie po środku, a za plecami ma ogromną powierzchnię do odpoczynku

Waga była drugim punktem, którym zajęli się twórcy Super Trucka 2. Mniejsza masa własna ma dwie zalety: spedytor może przewieźć więcej i tym samym zarobić więcej, a pusta ciężarówka zużywa mniej paliwa. Ciągnik waży dobre 1,8 tony mniej (ok. 11,8 tony), przyczepa waży prawie 1,4 tony mniej niż porównywalne konstrukcje stosowane obecnie. Pracowano również nad poprawieniem wydajności aerodynamicznej. mocno zabudowany przód, szczególnie dół kabiny, kamery, które zastępują lusterka poprawiają przepływ powietrza w całym zestawie o 48 proc. Wewnątrz kabiny poza centralnym miejscem pracy kierowca ma do dyspozycji 15-calową cyfrową tablicę wskaźników, a po zakończonej jeździe obszerne wnętrze sypialne ze składanym łóżkiem.

Kenworth Super Truck 2

Kenworth Super Truck 2

mat. prasowe

Kenworth Super Truck 2

Kenworth Super Truck 2

mat. prasowe

Kenworth Super Truck 2

Kenworth Super Truck 2

mat. prasowe

Czytaj więcej

Ciężarówki, które chcą być trolejbusami

Nowy ciągnik jest dwa razy bardziej wydajny niż ciężarówka Kenwortha z 2009 r. Kenworth pracował nad nowym projektem przez sześć lat. Efekt końcowy jest jak z filmu S-F. Kierowca siedzi daleko z przodu, po środku kabiny, koła są zakryte, silnik zamontowany jest za przednią osią. Jak wspomina Jim Walenczak, dyrektor generalny Kenwortha model T660 z 2009 roku był „prawdopodobnie najbardziej oszczędnym pojazdem ciężarowym w branży. Zużycie paliwa wahało się w okolicach 19,6 litra oleju napędowego na 100 kilometrów. Ile pali nowy, koncepcyjny modeli póki co nie wiadomo.

Pozostało 80% artykułu
Samochód Jutra
Mercedes-AMG PureSpeed Concept: Nawet Lewis Hamilton oniemiał z wrażenia
Samochód Jutra
BMW Skytop Concept: Targa, która może pojawiać się w limitowanej serii
Samochód Jutra
Nowa francuska limuzyna. To będzie współczesna interpretacja Citroena DS
Samochód Jutra
Pierwsze zdjęcia nowego modelu Skody. To następca popularnego Karoqa
Samochód Jutra
Następna generacja Mazdy CX-5 będzie miała napęd hybrydowy
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży