Waldemar Jarosz, Goodyear Polska: Przyszłość rysuje się pod znakiem cyfryzacji

Duże floty nie wahają się inwestować w nowoczesne systemy do monitorowania pojazdów i stanu ogumienia, takie jak czujniki TPMS Goodyear, umieszczone w oponie, pozwalające na sprawdzanie parametrów opony z dowolnego miejsca na świecie w trakcie jazdy - mówi Waldemar Jarosz, dyr. dywizji opon ciężarowych Goodyear

Publikacja: 08.05.2023 10:35

Waldemar Jarosz, dyrektor dywizji opon ciężarowych Goodyear

Waldemar Jarosz, dyrektor dywizji opon ciężarowych Goodyear

Foto: mat. prasowe

Wasza pokazowa ciężarówka Goodyear ruszyła właśnie w trasę w ramach kampanii Drive Results 2023 i ma odwiedzić kilkanaście europejskich krajów, w tym Polskę. Co kryje w sobie i jaki jest cel tego tournée?

Nasza ciężarówka z interaktywnym show roomem na pokładzie to bohaterka drugiej edycji kampanii, która wyjeżdża na europejskie drogi. Ma dostarczyć odwiedzającym jeszcze więcej wrażeń dzięki połączeniu elementów fizycznych i wirtualnych. Po co ta podróż? By w atrakcyjny i angażujący sposób promować nasz pakiet rozwiązań dla flot Goodyear Total Mobility. Ten nowoczesny, mobilny salon to miejsce, gdzie można poznać nasze najnowsze opony i zobaczyć z bliska przeróżne rozwiązania, jak systemy Goodyear TPMS, Goodyear CheckPoint czy Goodyear DrivePoint. W ciężarówce można się przekonać, co mamy na myśli, gdy mówimy o zintegrowanej ofercie zarządzania flotą z możliwością "szycia na miarę" i dostosowania do indywidualnych potrzeb niemal każdego partnera.

Do czego konkretnie służą systemy, które Pan wymienił?

Goodyear TPMS to czujniki ciśnienia i temperatury pozwalające monitorować stan ogumienia w trakcie jazdy i przewidywać ewentualne zagrożenia. Z kolei Goodyear Checkpoint i Drivepoint ułatwiają kontrolę stanu opon bez udziału wyspecjalizowanego personelu lub konieczności wizyt w serwisie. W pierwszym przypadku wystarczy przejazd po zamontowanej w nawierzchni płycie, by manager otrzymał informacje o pomiarze ciśnienia w oponach, głębokości bieżnika, obciążeniach osi i całkowitej masie pojazdu. W drugim przypadku jedno relatywnie małe urządzenie zamontowane w bazie floty pozwala odczytywać poziom ciśnienia w oponach znajdujących się tam pojazdów. Wszystkie wymienione systemy są połączone z nowoczesnymi aplikacjami i wspierane systemami przetwarzania danych, sprowadzając bardzo skomplikowany proces zarządzania flotą do poziomu jednego ekranu komputera czy tabletu.

Kiedy ten interaktywny show room dotrze do Polski?

Ciężarówka dojedzie do Poznania w ostatni weekend czerwca i zaparkuje obok Toru Poznań, podczas wyścigu ciężarówek Goodyear FIA European Truck Racing Championship (ETRC). Ten wyścig zawita do Polski po raz pierwszy w historii i liczymy na tłumy widzów, którzy, oprócz podziwiania rozpędzonych pojazdów, będą mieli okazję zawiesić też oko na tej na naszej ciężarówce. Na całej swojej trasie - przez 15 europejskich krajów - ciężarówka Goodyear będzie przystawać tuż obok wielu atrakcyjnych imprez, począwszy od mistrzostw Goodyear FIA ETRC po przeróżne wystawy czy targi branżowe.

Firmy transportowe mierzą się obecnie z wieloma wyzwaniami, choćby w kwestii kosztów i mogą nie być zainteresowane inwestycjami w nowoczesne rozwiązania w takich okolicznościach. Jakie macie doświadczenia w tym aspekcie?

Istota rzeczy tkwi w tym, że inwestycja w nowoczesne rozwiązania przynosi oszczędności. Im większa flota, tym trudniej nią zarządzać w efektywny sposób. Dziesiątki czy setki pojazdów łatwiej jest kontrolować stosując rozwiązania informatyczne, niż bez nich. Jeśli flota chce być konkurencyjna, efektywna biznesowo i jeszcze do tego zrównoważona w sensie środowiskowym, musi sięgać po nowoczesne i inteligentne rozwiązania. Tym bardziej, że przyszłość rysuje się pod znakiem autonomiczności, cyfryzacji, inteligencji danych oraz postępującej komunikacji między systemami w pojazdach a otoczeniem.

Ale czy to rzeczywiście daje flotom realne oszczędności? Gdzie one są dokładnie są?

Obserwujemy, że firmy flotowe coraz chętniej sięgają nie po pojedynczą usługę, a ekosystem usług, który w jednym wygodnym miejscu - jakim może być ekran komputera czy tabletu - obsłuży wszystkie elementy biznesu. To pozwala realnie oszczędzić czas i pieniądze. Potwierdzają to wyniki naszego ostatniego badania wśród firm transportowych, Goodyear Sustainable Reality Survey 2022. Zbadaliśmy opinie ponad 1400 operatorów flot z 31 krajów europejskich, w tym z Polski, i dzięki temu wiemy, że już ponad połowa średnich i dużych flot stosuje rozwiązania telematyczne do monitorowania i zmniejszenia zużycia paliwa. Zwłaszcza duże floty nie wahają się inwestować w nowoczesne systemy do monitorowania pojazdów i stanu ogumienia, takie jak czujniki TPMS Goodyear, umieszczone w oponie, pozwalające na sprawdzanie parametrów opony z dowolnego miejsca na świecie w trakcie jazdy. Dostęp do takich danych nie tylko ułatwia życie kierowcom, zwiększa ich bezpieczeństwo i ogranicza liczbę awarii związanych z oponami, ale również pozwala menadżerom flot precyzyjnie monitorować stan opon i wykrywać możliwe nieprawidłowości zanim dojdzie do incydentu drogowego.

I floty rzeczywiście przejmują się zrównoważonym rozwojem w takim trudnym ekonomicznie czasie, jak zeszły i obecny rok?

Stosowanie rozwiązań telematycznych nieco z automatu wspiera floty w realizacji celów zrównoważonego rozwoju. I mimo wyzwań makroekonomicznych związanych z wysokimi kosztami paliw i energii te cele wcale nie schodzą w firmach na dalszy plan, co potwierdziły wyniki badania. Na pytanie "dlaczego dbasz o zrównoważony rozwój", 50 proc. flot odpowiedziało, że pomaga to obniżyć koszty operacyjne, a niemal jedna trzecia - że kształtuje ich wartości korporacyjne i wyraża troskę o zmiany klimatyczne. Co dziesiąta firma przyznała, że jest to w dzisiejszych czasach warunek zdobycia nowego kontraktu. W czasach presji inflacyjnej, wysokich cen paliw i kosztownej energii wiedza o tym, gdzie szukać nowych obszarów oszczędności wydaje się nie tylko przydatna, a wręcz konieczna. Dzięki niej łatwiej zbudować przewagę konkurencyjną i zadbać o efektywność swojego biznesu.

Wasza pokazowa ciężarówka Goodyear ruszyła właśnie w trasę w ramach kampanii Drive Results 2023 i ma odwiedzić kilkanaście europejskich krajów, w tym Polskę. Co kryje w sobie i jaki jest cel tego tournée?

Nasza ciężarówka z interaktywnym show roomem na pokładzie to bohaterka drugiej edycji kampanii, która wyjeżdża na europejskie drogi. Ma dostarczyć odwiedzającym jeszcze więcej wrażeń dzięki połączeniu elementów fizycznych i wirtualnych. Po co ta podróż? By w atrakcyjny i angażujący sposób promować nasz pakiet rozwiązań dla flot Goodyear Total Mobility. Ten nowoczesny, mobilny salon to miejsce, gdzie można poznać nasze najnowsze opony i zobaczyć z bliska przeróżne rozwiązania, jak systemy Goodyear TPMS, Goodyear CheckPoint czy Goodyear DrivePoint. W ciężarówce można się przekonać, co mamy na myśli, gdy mówimy o zintegrowanej ofercie zarządzania flotą z możliwością "szycia na miarę" i dostosowania do indywidualnych potrzeb niemal każdego partnera.

Pozostało 82% artykułu
Rozmowa MOTO.RP.PL
Marcin Kwoka, Head of Market Operations MBC Poland: Z definicji Mercedes nie walczy ceną
Rozmowa MOTO.RP.PL
Piotr Łakomy, dyr. marki Volkswagen Samochody Dostawcze: Segment C/D będzie segmentem Craftera
Rozmowa MOTO.RP.PL
Emil Lisowski, CEO Marathon International: W tej chwili wszystko jest trudne
Rozmowa MOTO.RP.PL
Łukasz Zadworny, dyrektor marki Audi w Polsce: Segment premium rośnie dynamicznie
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Rozmowa MOTO.RP.PL
Frank Krol, prezes Mitsubishi Motors Europe: Hybrydy stały się „nowymi dieslami”