Waldemar Jarosz, Goodyear Polska: Przyszłość rysuje się pod znakiem cyfryzacji

Duże floty nie wahają się inwestować w nowoczesne systemy do monitorowania pojazdów i stanu ogumienia, takie jak czujniki TPMS Goodyear, umieszczone w oponie, pozwalające na sprawdzanie parametrów opony z dowolnego miejsca na świecie w trakcie jazdy - mówi Waldemar Jarosz, dyr. dywizji opon ciężarowych Goodyear

Publikacja: 08.05.2023 10:35

Waldemar Jarosz, dyrektor dywizji opon ciężarowych Goodyear

Waldemar Jarosz, dyrektor dywizji opon ciężarowych Goodyear

Foto: mat. prasowe

Wasza pokazowa ciężarówka Goodyear ruszyła właśnie w trasę w ramach kampanii Drive Results 2023 i ma odwiedzić kilkanaście europejskich krajów, w tym Polskę. Co kryje w sobie i jaki jest cel tego tournée?

Nasza ciężarówka z interaktywnym show roomem na pokładzie to bohaterka drugiej edycji kampanii, która wyjeżdża na europejskie drogi. Ma dostarczyć odwiedzającym jeszcze więcej wrażeń dzięki połączeniu elementów fizycznych i wirtualnych. Po co ta podróż? By w atrakcyjny i angażujący sposób promować nasz pakiet rozwiązań dla flot Goodyear Total Mobility. Ten nowoczesny, mobilny salon to miejsce, gdzie można poznać nasze najnowsze opony i zobaczyć z bliska przeróżne rozwiązania, jak systemy Goodyear TPMS, Goodyear CheckPoint czy Goodyear DrivePoint. W ciężarówce można się przekonać, co mamy na myśli, gdy mówimy o zintegrowanej ofercie zarządzania flotą z możliwością "szycia na miarę" i dostosowania do indywidualnych potrzeb niemal każdego partnera.

Do czego konkretnie służą systemy, które Pan wymienił?

Goodyear TPMS to czujniki ciśnienia i temperatury pozwalające monitorować stan ogumienia w trakcie jazdy i przewidywać ewentualne zagrożenia. Z kolei Goodyear Checkpoint i Drivepoint ułatwiają kontrolę stanu opon bez udziału wyspecjalizowanego personelu lub konieczności wizyt w serwisie. W pierwszym przypadku wystarczy przejazd po zamontowanej w nawierzchni płycie, by manager otrzymał informacje o pomiarze ciśnienia w oponach, głębokości bieżnika, obciążeniach osi i całkowitej masie pojazdu. W drugim przypadku jedno relatywnie małe urządzenie zamontowane w bazie floty pozwala odczytywać poziom ciśnienia w oponach znajdujących się tam pojazdów. Wszystkie wymienione systemy są połączone z nowoczesnymi aplikacjami i wspierane systemami przetwarzania danych, sprowadzając bardzo skomplikowany proces zarządzania flotą do poziomu jednego ekranu komputera czy tabletu.

Kiedy ten interaktywny show room dotrze do Polski?

Reklama
Reklama

Ciężarówka dojedzie do Poznania w ostatni weekend czerwca i zaparkuje obok Toru Poznań, podczas wyścigu ciężarówek Goodyear FIA European Truck Racing Championship (ETRC). Ten wyścig zawita do Polski po raz pierwszy w historii i liczymy na tłumy widzów, którzy, oprócz podziwiania rozpędzonych pojazdów, będą mieli okazję zawiesić też oko na tej na naszej ciężarówce. Na całej swojej trasie - przez 15 europejskich krajów - ciężarówka Goodyear będzie przystawać tuż obok wielu atrakcyjnych imprez, począwszy od mistrzostw Goodyear FIA ETRC po przeróżne wystawy czy targi branżowe.

Firmy transportowe mierzą się obecnie z wieloma wyzwaniami, choćby w kwestii kosztów i mogą nie być zainteresowane inwestycjami w nowoczesne rozwiązania w takich okolicznościach. Jakie macie doświadczenia w tym aspekcie?

Istota rzeczy tkwi w tym, że inwestycja w nowoczesne rozwiązania przynosi oszczędności. Im większa flota, tym trudniej nią zarządzać w efektywny sposób. Dziesiątki czy setki pojazdów łatwiej jest kontrolować stosując rozwiązania informatyczne, niż bez nich. Jeśli flota chce być konkurencyjna, efektywna biznesowo i jeszcze do tego zrównoważona w sensie środowiskowym, musi sięgać po nowoczesne i inteligentne rozwiązania. Tym bardziej, że przyszłość rysuje się pod znakiem autonomiczności, cyfryzacji, inteligencji danych oraz postępującej komunikacji między systemami w pojazdach a otoczeniem.

Ale czy to rzeczywiście daje flotom realne oszczędności? Gdzie one są dokładnie są?

Obserwujemy, że firmy flotowe coraz chętniej sięgają nie po pojedynczą usługę, a ekosystem usług, który w jednym wygodnym miejscu - jakim może być ekran komputera czy tabletu - obsłuży wszystkie elementy biznesu. To pozwala realnie oszczędzić czas i pieniądze. Potwierdzają to wyniki naszego ostatniego badania wśród firm transportowych, Goodyear Sustainable Reality Survey 2022. Zbadaliśmy opinie ponad 1400 operatorów flot z 31 krajów europejskich, w tym z Polski, i dzięki temu wiemy, że już ponad połowa średnich i dużych flot stosuje rozwiązania telematyczne do monitorowania i zmniejszenia zużycia paliwa. Zwłaszcza duże floty nie wahają się inwestować w nowoczesne systemy do monitorowania pojazdów i stanu ogumienia, takie jak czujniki TPMS Goodyear, umieszczone w oponie, pozwalające na sprawdzanie parametrów opony z dowolnego miejsca na świecie w trakcie jazdy. Dostęp do takich danych nie tylko ułatwia życie kierowcom, zwiększa ich bezpieczeństwo i ogranicza liczbę awarii związanych z oponami, ale również pozwala menadżerom flot precyzyjnie monitorować stan opon i wykrywać możliwe nieprawidłowości zanim dojdzie do incydentu drogowego.

I floty rzeczywiście przejmują się zrównoważonym rozwojem w takim trudnym ekonomicznie czasie, jak zeszły i obecny rok?

Reklama
Reklama

Stosowanie rozwiązań telematycznych nieco z automatu wspiera floty w realizacji celów zrównoważonego rozwoju. I mimo wyzwań makroekonomicznych związanych z wysokimi kosztami paliw i energii te cele wcale nie schodzą w firmach na dalszy plan, co potwierdziły wyniki badania. Na pytanie "dlaczego dbasz o zrównoważony rozwój", 50 proc. flot odpowiedziało, że pomaga to obniżyć koszty operacyjne, a niemal jedna trzecia - że kształtuje ich wartości korporacyjne i wyraża troskę o zmiany klimatyczne. Co dziesiąta firma przyznała, że jest to w dzisiejszych czasach warunek zdobycia nowego kontraktu. W czasach presji inflacyjnej, wysokich cen paliw i kosztownej energii wiedza o tym, gdzie szukać nowych obszarów oszczędności wydaje się nie tylko przydatna, a wręcz konieczna. Dzięki niej łatwiej zbudować przewagę konkurencyjną i zadbać o efektywność swojego biznesu.

Wasza pokazowa ciężarówka Goodyear ruszyła właśnie w trasę w ramach kampanii Drive Results 2023 i ma odwiedzić kilkanaście europejskich krajów, w tym Polskę. Co kryje w sobie i jaki jest cel tego tournée?

Nasza ciężarówka z interaktywnym show roomem na pokładzie to bohaterka drugiej edycji kampanii, która wyjeżdża na europejskie drogi. Ma dostarczyć odwiedzającym jeszcze więcej wrażeń dzięki połączeniu elementów fizycznych i wirtualnych. Po co ta podróż? By w atrakcyjny i angażujący sposób promować nasz pakiet rozwiązań dla flot Goodyear Total Mobility. Ten nowoczesny, mobilny salon to miejsce, gdzie można poznać nasze najnowsze opony i zobaczyć z bliska przeróżne rozwiązania, jak systemy Goodyear TPMS, Goodyear CheckPoint czy Goodyear DrivePoint. W ciężarówce można się przekonać, co mamy na myśli, gdy mówimy o zintegrowanej ofercie zarządzania flotą z możliwością "szycia na miarę" i dostosowania do indywidualnych potrzeb niemal każdego partnera.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Reklama
Rozmowa MOTO.RP.PL
Łukasz Zadworny, dyrektor marki Audi w Polsce: Musimy koncentrować się na sobie
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Rozmowa MOTO.RP.PL
Kazimierz Karolczak, przewodniczący GZM: Nie wykluczamy w przyszłości testów pojazdów autonomicznych
Rozmowa MOTO.RP.PL
M. Konstantynowicz i P. Tatur, Auto Fus Group: Chodziło nam o dotarcie do mężczyzn
Rozmowa MOTO.RP.PL
121 proc. wzrostu jednego z modeli Mercedesa. Sukces aut z gwiazdą w 2024 r.
Rozmowa MOTO.RP.PL
Carla Wentzel, prezeska VW Group Polska: W Volkswagenie nic nie dzieje się przypadkiem
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama