Najszybsza sanacja w przemyśle moto. Francuska marka z rekordowymi wynikami

Wzrost sprzedaży i obniżenie kosztów produkcji zapewniły grupie Renaulta rekordowe wyniki w 2023 r. Luca De Meo dokonał najszybciej sanacji w historii sektora motoryzacji. Grupa Stellantis miała za to rekordowe obroty, ale strajk w USA w II półroczu wpłynął na zmniejszenie marży operacyjnej.

Publikacja: 22.02.2024 16:21

Wzrost sprzedaży i obniżenie kosztów produkcji zapewniły grupie Renaulta rekordowe wyniki w 2023 r.

Wzrost sprzedaży i obniżenie kosztów produkcji zapewniły grupie Renaulta rekordowe wyniki w 2023 r.

Foto: mat. prasowe

Grupa Renaulta wypracowała w 2023 r. obroty 52,4 mld euro (+13,1 proc.) dzięki zwiększeniu sprzedaży na świecie o 9 proc. do ponad 2,2 mln samochodów (najbardziej rentowne były Austral i Espace). Było to możliwe na skutek obniżenia kosztów produkcji i cen niektórych elektryków (Megane E-Tech). Wcześniej przez cztery lata grupa notowała spadek sprzedaży. Roczny zysk netto wyniósł 2,315 mld euro wobec straty 716 mln w 2022, która powstała w związku z kosztami wyjścia grupy z Rosji. Zysk operacyjny zwiększył się o 1,5 mld euro do 4,1 mld, co wpłynęło na skok marży operacyjnej do 7,9 proc. z 5,5 proc. w 2022 r. - To była najszybsza sanacja w przemyśle samochodowym — przyznał Thierry Piéton, dyrektor finansowy grupy przedstawiając dziennikarzom roczny bilans. Luca De Meo został szefem francuskiej grupy w styczniu 2021 i uzdrowił ją szybciej niż Carlos Ghosn Nissana w 1999 r., czy Sergio Marchionne Fiata w 2004, nawet Carlos Tavares potrzebował więcej czasu na wydobycie Stellantisa z poważnych kłopotów w latach 2014-18 — podkreślił dziennik „La Tribune”.

Czytaj więcej

Dacia chce wygrać rajd Dakar. Za kierownicą usiądzie Sebastian Loeb

- Te wyniki świadczą o sukcesie naszej strategii Renaulution. Nasze podstawowe dane nie był nigdy lepsze i nie poprzestaniemy na tym — oświadczył z kolei Włoch, który zaczął rządy w grupie od ogłoszenia właśnie tej strategii. De Meo zreorganizował grupę tworząc dwa działy: Horse odpowiedzialny za pojazdy spalinowe i Ampere skupiony na e-autach. W planach było wprowadzenie Ampere na giełdę od 1 listopada, ale De Meo zrezygnował zrezygnował z tego, bo uznał, że warunki rynkowe nie sprzyjają temu debiutowi. Na podstawie doskonałych wyników grupa postanowiła wypłacić akcjonariuszom dywidendę po 1,85 euro za akcję, o 1,60 euro więcej niż rok wcześniej. Giełda w Paryżu zareagowała na wszystkie te informacje skokiem akcji grupy o ponad 7 proc. do ceny najwyższej od lipca 2023 r.

Renault z premierami w 2024 roku

Bieżący rok nie zapowiada się najlepiej w Europie, która jest najważniejszym rynkiem grupy. Francuzi zainwestowali dużo w napęd elektryczny, planują w tym roku premierę 10 e-aut, na salonie w Genewie w marcu pojawi się elektryczny Renault 5, potem e-Scénic i e-Dacia Spring. Za 8 lat grupa chce wypuszczać milion elektryków, teraz produkuje ich tylko 45 tys. W 2024 r. grupa zamierza osiągnąć marżę operacyjną ponad 7,5 proc., a w 2030 r. dojść do 10 proc. Analitycy spodziewają się rocznych obrotow 54,7 mld euro i zysku operacyjnego 3,9 mld.

Nowa Dacia Spring

Nowa Dacia Spring

Foto: mat. prasowe

Stellantis też z rekordem

Grupa włosko-amerykańska zwiększyła w 2023 r. obroty o 6 proc. do 189,5 mld euro dzięki sprzedaniu na świecie 6,4 mln pojazdów (6 mln rok wcześniej). Sprzedaż e--aut skoczyła o 21 proc. Zysk netto zwiększył się o 11 proc. do 18,6 mld euro, bo grupa uniknęła kar za emisję spalin i nie miała tylu akcji przywoławczych co w 2022 r. Przepływy gotówki wzrosły o 19 proc. do 12,9 mld euro dając rezerwy 61,1 mld euro. Te dobre wyniki pozwoliły podwyższyć dywidendę o 16 proc. do 1,55 euro za akcję. Grupa zapowiedziała też skupienie w tym roku z rynku swych akcji za 3 mld euro.

Czytaj więcej

Były prezes Ferrari krytykuje produkcję Fiata w Polsce. To koniec włoskiej motoryzacji

Marża operacyjna Stellantisa zmalała do 12,8 proc. z 13,4 proc. rok wcześniej z powodu skutków 6-tygodniowego strajku załogi w USA, co sparaliżowało działalność fabryk w całej Ameryce Płn. Strajk doprowadził ostatecznie do porozumienia z dyrekcją, pracownicy otrzymali w układzie zbiorowym podwyżkę siatki plac o 25 proc. do 2028 r., ale firma poniosła 3 mld euro strat w obrotach i 750 mln w zyskach. Bieżący rok będzie także burzliwy dla Stellantisa. Grupa zakłada mimo wszystko dodatnie przepływy gotówki i dwucyfrową marżę operacyjną dzięki szerszej gamie oferowanych pojazdów, całkowicie nowych furgonetek, elektrycznych Peugeota 3008 i Citroena C3. Grupa liczy też na tani leasing e-aut we Francji za ok. 100 euro miesięcznie, zapowiedziany przez rząd. Mimo tych ostrzeżeń grupy jej akcje zyskały na giełdzie w Mediolanie 4,1 proc. Od stycznia 2023 akcje grupy kierowanej przez Carlosa Tavaresa zyskały 77 proc. wartości.

Peugeot e-3008

Peugeot e-3008

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Jeździliśmy nowym Fiatem Seicento. Teraz to crossover i następca modelu Punto

Grupa Renaulta wypracowała w 2023 r. obroty 52,4 mld euro (+13,1 proc.) dzięki zwiększeniu sprzedaży na świecie o 9 proc. do ponad 2,2 mln samochodów (najbardziej rentowne były Austral i Espace). Było to możliwe na skutek obniżenia kosztów produkcji i cen niektórych elektryków (Megane E-Tech). Wcześniej przez cztery lata grupa notowała spadek sprzedaży. Roczny zysk netto wyniósł 2,315 mld euro wobec straty 716 mln w 2022, która powstała w związku z kosztami wyjścia grupy z Rosji. Zysk operacyjny zwiększył się o 1,5 mld euro do 4,1 mld, co wpłynęło na skok marży operacyjnej do 7,9 proc. z 5,5 proc. w 2022 r. - To była najszybsza sanacja w przemyśle samochodowym — przyznał Thierry Piéton, dyrektor finansowy grupy przedstawiając dziennikarzom roczny bilans. Luca De Meo został szefem francuskiej grupy w styczniu 2021 i uzdrowił ją szybciej niż Carlos Ghosn Nissana w 1999 r., czy Sergio Marchionne Fiata w 2004, nawet Carlos Tavares potrzebował więcej czasu na wydobycie Stellantisa z poważnych kłopotów w latach 2014-18 — podkreślił dziennik „La Tribune”.

Producenci
Volkswagen rozważa przeniesienie produkcji z Niemiec do Polski
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Producenci
Kim jest Carlos Tavares? Jedna z najbardziej kontrowersyjnych postaci na rynku moto
Producenci
Ranking największych na świecie producentów samochodów. Dominuje jedna marka
Producenci
Nowy logotyp Jaguara, o którym mówią wszyscy. I tak powinno być
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Producenci
Problemy Volkswagena pogłębiają się. Możliwe strajki załogi