Grupa Renaulta wypracowała w 2023 r. obroty 52,4 mld euro (+13,1 proc.) dzięki zwiększeniu sprzedaży na świecie o 9 proc. do ponad 2,2 mln samochodów (najbardziej rentowne były Austral i Espace). Było to możliwe na skutek obniżenia kosztów produkcji i cen niektórych elektryków (Megane E-Tech). Wcześniej przez cztery lata grupa notowała spadek sprzedaży. Roczny zysk netto wyniósł 2,315 mld euro wobec straty 716 mln w 2022, która powstała w związku z kosztami wyjścia grupy z Rosji. Zysk operacyjny zwiększył się o 1,5 mld euro do 4,1 mld, co wpłynęło na skok marży operacyjnej do 7,9 proc. z 5,5 proc. w 2022 r. - To była najszybsza sanacja w przemyśle samochodowym — przyznał Thierry Piéton, dyrektor finansowy grupy przedstawiając dziennikarzom roczny bilans. Luca De Meo został szefem francuskiej grupy w styczniu 2021 i uzdrowił ją szybciej niż Carlos Ghosn Nissana w 1999 r., czy Sergio Marchionne Fiata w 2004, nawet Carlos Tavares potrzebował więcej czasu na wydobycie Stellantisa z poważnych kłopotów w latach 2014-18 — podkreślił dziennik „La Tribune”.
Czytaj więcej
Dacia Sandrider to model, którym marka zawalczy już 2025 roku w Rajdzie Dakar i Mistrzostwach Świata w Rajdach Terenowych. Wystartuje w klasie Ultimate T1+ i będzie napędzany paliwem syntetycznym.
- Te wyniki świadczą o sukcesie naszej strategii Renaulution. Nasze podstawowe dane nie był nigdy lepsze i nie poprzestaniemy na tym — oświadczył z kolei Włoch, który zaczął rządy w grupie od ogłoszenia właśnie tej strategii. De Meo zreorganizował grupę tworząc dwa działy: Horse odpowiedzialny za pojazdy spalinowe i Ampere skupiony na e-autach. W planach było wprowadzenie Ampere na giełdę od 1 listopada, ale De Meo zrezygnował zrezygnował z tego, bo uznał, że warunki rynkowe nie sprzyjają temu debiutowi. Na podstawie doskonałych wyników grupa postanowiła wypłacić akcjonariuszom dywidendę po 1,85 euro za akcję, o 1,60 euro więcej niż rok wcześniej. Giełda w Paryżu zareagowała na wszystkie te informacje skokiem akcji grupy o ponad 7 proc. do ceny najwyższej od lipca 2023 r.
Renault z premierami w 2024 roku
Bieżący rok nie zapowiada się najlepiej w Europie, która jest najważniejszym rynkiem grupy. Francuzi zainwestowali dużo w napęd elektryczny, planują w tym roku premierę 10 e-aut, na salonie w Genewie w marcu pojawi się elektryczny Renault 5, potem e-Scénic i e-Dacia Spring. Za 8 lat grupa chce wypuszczać milion elektryków, teraz produkuje ich tylko 45 tys. W 2024 r. grupa zamierza osiągnąć marżę operacyjną ponad 7,5 proc., a w 2030 r. dojść do 10 proc. Analitycy spodziewają się rocznych obrotow 54,7 mld euro i zysku operacyjnego 3,9 mld.
Nowa Dacia Spring