Najszybsza sanacja w przemyśle moto. Francuska marka z rekordowymi wynikami

Wzrost sprzedaży i obniżenie kosztów produkcji zapewniły grupie Renaulta rekordowe wyniki w 2023 r. Luca De Meo dokonał najszybciej sanacji w historii sektora motoryzacji. Grupa Stellantis miała za to rekordowe obroty, ale strajk w USA w II półroczu wpłynął na zmniejszenie marży operacyjnej.

Publikacja: 22.02.2024 16:21

Wzrost sprzedaży i obniżenie kosztów produkcji zapewniły grupie Renaulta rekordowe wyniki w 2023 r.

Wzrost sprzedaży i obniżenie kosztów produkcji zapewniły grupie Renaulta rekordowe wyniki w 2023 r.

Foto: mat. prasowe

Grupa Renaulta wypracowała w 2023 r. obroty 52,4 mld euro (+13,1 proc.) dzięki zwiększeniu sprzedaży na świecie o 9 proc. do ponad 2,2 mln samochodów (najbardziej rentowne były Austral i Espace). Było to możliwe na skutek obniżenia kosztów produkcji i cen niektórych elektryków (Megane E-Tech). Wcześniej przez cztery lata grupa notowała spadek sprzedaży. Roczny zysk netto wyniósł 2,315 mld euro wobec straty 716 mln w 2022, która powstała w związku z kosztami wyjścia grupy z Rosji. Zysk operacyjny zwiększył się o 1,5 mld euro do 4,1 mld, co wpłynęło na skok marży operacyjnej do 7,9 proc. z 5,5 proc. w 2022 r. - To była najszybsza sanacja w przemyśle samochodowym — przyznał Thierry Piéton, dyrektor finansowy grupy przedstawiając dziennikarzom roczny bilans. Luca De Meo został szefem francuskiej grupy w styczniu 2021 i uzdrowił ją szybciej niż Carlos Ghosn Nissana w 1999 r., czy Sergio Marchionne Fiata w 2004, nawet Carlos Tavares potrzebował więcej czasu na wydobycie Stellantisa z poważnych kłopotów w latach 2014-18 — podkreślił dziennik „La Tribune”.

BLACK WEEKS -75%

Czytaj dalej RP.PL. Nie przegap oferty roku!
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
Producenci
Branża samochodowa w kryzysie. Kolejne firmy motoryzacyjne zaciskają pasa
Producenci
Volkswagen zamyka fabryki i zwalnia pracowników, ale zainwestuje w Riviana 5,8 mld USD
Producenci
Szef Volkswagena szokuje radykalnym planem oszczędności. Pracownikom się nie spodoba
Producenci
Branża samochodowa w opałach. Audi i Nissan planują redukcję zatrudnienia
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Producenci
Zyski BMW spadły o prawie 84 proc. Winne problemy techniczne i Chiny