Reklama
Rozwiń

Najszybsza sanacja w przemyśle moto. Francuska marka z rekordowymi wynikami

Wzrost sprzedaży i obniżenie kosztów produkcji zapewniły grupie Renaulta rekordowe wyniki w 2023 r. Luca De Meo dokonał najszybciej sanacji w historii sektora motoryzacji. Grupa Stellantis miała za to rekordowe obroty, ale strajk w USA w II półroczu wpłynął na zmniejszenie marży operacyjnej.

Publikacja: 22.02.2024 16:21

Wzrost sprzedaży i obniżenie kosztów produkcji zapewniły grupie Renaulta rekordowe wyniki w 2023 r.

Wzrost sprzedaży i obniżenie kosztów produkcji zapewniły grupie Renaulta rekordowe wyniki w 2023 r.

Foto: mat. prasowe

Grupa Renaulta wypracowała w 2023 r. obroty 52,4 mld euro (+13,1 proc.) dzięki zwiększeniu sprzedaży na świecie o 9 proc. do ponad 2,2 mln samochodów (najbardziej rentowne były Austral i Espace). Było to możliwe na skutek obniżenia kosztów produkcji i cen niektórych elektryków (Megane E-Tech). Wcześniej przez cztery lata grupa notowała spadek sprzedaży. Roczny zysk netto wyniósł 2,315 mld euro wobec straty 716 mln w 2022, która powstała w związku z kosztami wyjścia grupy z Rosji. Zysk operacyjny zwiększył się o 1,5 mld euro do 4,1 mld, co wpłynęło na skok marży operacyjnej do 7,9 proc. z 5,5 proc. w 2022 r. - To była najszybsza sanacja w przemyśle samochodowym — przyznał Thierry Piéton, dyrektor finansowy grupy przedstawiając dziennikarzom roczny bilans. Luca De Meo został szefem francuskiej grupy w styczniu 2021 i uzdrowił ją szybciej niż Carlos Ghosn Nissana w 1999 r., czy Sergio Marchionne Fiata w 2004, nawet Carlos Tavares potrzebował więcej czasu na wydobycie Stellantisa z poważnych kłopotów w latach 2014-18 — podkreślił dziennik „La Tribune”.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Producenci
Upadłość dostawcy motoryzacyjnego. To pokłosie problemów Forda w Europie
Producenci
Audi rezygnuje z radykalnej elektryfikacji. Silniki spalinowe co najmniej do 2035 r.
Producenci
Maserati nie jest na sprzedaż. Stellantis zaprzecza plotkom
Producenci
Japońska marka staje się w Europie coraz bardziej zależna od Francuzów
Producenci
Chiński Elon Musk. Jest szefem Nio, spokojny i skromny, bez politycznych eskapad