Najszybsza sanacja w przemyśle moto. Francuska marka z rekordowymi wynikami

Wzrost sprzedaży i obniżenie kosztów produkcji zapewniły grupie Renaulta rekordowe wyniki w 2023 r. Luca De Meo dokonał najszybciej sanacji w historii sektora motoryzacji. Grupa Stellantis miała za to rekordowe obroty, ale strajk w USA w II półroczu wpłynął na zmniejszenie marży operacyjnej.

Publikacja: 22.02.2024 16:21

Wzrost sprzedaży i obniżenie kosztów produkcji zapewniły grupie Renaulta rekordowe wyniki w 2023 r.

Wzrost sprzedaży i obniżenie kosztów produkcji zapewniły grupie Renaulta rekordowe wyniki w 2023 r.

Foto: mat. prasowe

Grupa Renaulta wypracowała w 2023 r. obroty 52,4 mld euro (+13,1 proc.) dzięki zwiększeniu sprzedaży na świecie o 9 proc. do ponad 2,2 mln samochodów (najbardziej rentowne były Austral i Espace). Było to możliwe na skutek obniżenia kosztów produkcji i cen niektórych elektryków (Megane E-Tech). Wcześniej przez cztery lata grupa notowała spadek sprzedaży. Roczny zysk netto wyniósł 2,315 mld euro wobec straty 716 mln w 2022, która powstała w związku z kosztami wyjścia grupy z Rosji. Zysk operacyjny zwiększył się o 1,5 mld euro do 4,1 mld, co wpłynęło na skok marży operacyjnej do 7,9 proc. z 5,5 proc. w 2022 r. - To była najszybsza sanacja w przemyśle samochodowym — przyznał Thierry Piéton, dyrektor finansowy grupy przedstawiając dziennikarzom roczny bilans. Luca De Meo został szefem francuskiej grupy w styczniu 2021 i uzdrowił ją szybciej niż Carlos Ghosn Nissana w 1999 r., czy Sergio Marchionne Fiata w 2004, nawet Carlos Tavares potrzebował więcej czasu na wydobycie Stellantisa z poważnych kłopotów w latach 2014-18 — podkreślił dziennik „La Tribune”.

Czytaj więcej

Dacia chce wygrać rajd Dakar. Za kierownicą usiądzie Sebastian Loeb

- Te wyniki świadczą o sukcesie naszej strategii Renaulution. Nasze podstawowe dane nie był nigdy lepsze i nie poprzestaniemy na tym — oświadczył z kolei Włoch, który zaczął rządy w grupie od ogłoszenia właśnie tej strategii. De Meo zreorganizował grupę tworząc dwa działy: Horse odpowiedzialny za pojazdy spalinowe i Ampere skupiony na e-autach. W planach było wprowadzenie Ampere na giełdę od 1 listopada, ale De Meo zrezygnował zrezygnował z tego, bo uznał, że warunki rynkowe nie sprzyjają temu debiutowi. Na podstawie doskonałych wyników grupa postanowiła wypłacić akcjonariuszom dywidendę po 1,85 euro za akcję, o 1,60 euro więcej niż rok wcześniej. Giełda w Paryżu zareagowała na wszystkie te informacje skokiem akcji grupy o ponad 7 proc. do ceny najwyższej od lipca 2023 r.

Renault z premierami w 2024 roku

Bieżący rok nie zapowiada się najlepiej w Europie, która jest najważniejszym rynkiem grupy. Francuzi zainwestowali dużo w napęd elektryczny, planują w tym roku premierę 10 e-aut, na salonie w Genewie w marcu pojawi się elektryczny Renault 5, potem e-Scénic i e-Dacia Spring. Za 8 lat grupa chce wypuszczać milion elektryków, teraz produkuje ich tylko 45 tys. W 2024 r. grupa zamierza osiągnąć marżę operacyjną ponad 7,5 proc., a w 2030 r. dojść do 10 proc. Analitycy spodziewają się rocznych obrotow 54,7 mld euro i zysku operacyjnego 3,9 mld.

Nowa Dacia Spring

Nowa Dacia Spring

Foto: mat. prasowe

Stellantis też z rekordem

Grupa włosko-amerykańska zwiększyła w 2023 r. obroty o 6 proc. do 189,5 mld euro dzięki sprzedaniu na świecie 6,4 mln pojazdów (6 mln rok wcześniej). Sprzedaż e--aut skoczyła o 21 proc. Zysk netto zwiększył się o 11 proc. do 18,6 mld euro, bo grupa uniknęła kar za emisję spalin i nie miała tylu akcji przywoławczych co w 2022 r. Przepływy gotówki wzrosły o 19 proc. do 12,9 mld euro dając rezerwy 61,1 mld euro. Te dobre wyniki pozwoliły podwyższyć dywidendę o 16 proc. do 1,55 euro za akcję. Grupa zapowiedziała też skupienie w tym roku z rynku swych akcji za 3 mld euro.

Czytaj więcej

Były prezes Ferrari krytykuje produkcję Fiata w Polsce. To koniec włoskiej motoryzacji

Marża operacyjna Stellantisa zmalała do 12,8 proc. z 13,4 proc. rok wcześniej z powodu skutków 6-tygodniowego strajku załogi w USA, co sparaliżowało działalność fabryk w całej Ameryce Płn. Strajk doprowadził ostatecznie do porozumienia z dyrekcją, pracownicy otrzymali w układzie zbiorowym podwyżkę siatki plac o 25 proc. do 2028 r., ale firma poniosła 3 mld euro strat w obrotach i 750 mln w zyskach. Bieżący rok będzie także burzliwy dla Stellantisa. Grupa zakłada mimo wszystko dodatnie przepływy gotówki i dwucyfrową marżę operacyjną dzięki szerszej gamie oferowanych pojazdów, całkowicie nowych furgonetek, elektrycznych Peugeota 3008 i Citroena C3. Grupa liczy też na tani leasing e-aut we Francji za ok. 100 euro miesięcznie, zapowiedziany przez rząd. Mimo tych ostrzeżeń grupy jej akcje zyskały na giełdzie w Mediolanie 4,1 proc. Od stycznia 2023 akcje grupy kierowanej przez Carlosa Tavaresa zyskały 77 proc. wartości.

Peugeot e-3008

Peugeot e-3008

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Jeździliśmy nowym Fiatem Seicento. Teraz to crossover i następca modelu Punto
Producenci
Japońska marka staje się w Europie coraz bardziej zależna od Francuzów
Producenci
Chiński Elon Musk. Jest szefem Nio, spokojny i skromny, bez politycznych eskapad
Producenci
Niemcy zaciskają pasa. Przejęte przez Audi włoskie studio projektowe na sprzedaż
Producenci
Trump obniża cła na brytyjskie samochody. Reszta świata czeka na rozwój wydarzeń
Producenci
Made in Germany to fikcja. Aż 70 proc. niemieckich aut produkowanych jest za granicą