Najszybsza sanacja w przemyśle moto. Francuska marka z rekordowymi wynikami

Wzrost sprzedaży i obniżenie kosztów produkcji zapewniły grupie Renaulta rekordowe wyniki w 2023 r. Luca De Meo dokonał najszybciej sanacji w historii sektora motoryzacji. Grupa Stellantis miała za to rekordowe obroty, ale strajk w USA w II półroczu wpłynął na zmniejszenie marży operacyjnej.

Publikacja: 22.02.2024 16:21

Wzrost sprzedaży i obniżenie kosztów produkcji zapewniły grupie Renaulta rekordowe wyniki w 2023 r.

Wzrost sprzedaży i obniżenie kosztów produkcji zapewniły grupie Renaulta rekordowe wyniki w 2023 r.

Foto: mat. prasowe

Grupa Renaulta wypracowała w 2023 r. obroty 52,4 mld euro (+13,1 proc.) dzięki zwiększeniu sprzedaży na świecie o 9 proc. do ponad 2,2 mln samochodów (najbardziej rentowne były Austral i Espace). Było to możliwe na skutek obniżenia kosztów produkcji i cen niektórych elektryków (Megane E-Tech). Wcześniej przez cztery lata grupa notowała spadek sprzedaży. Roczny zysk netto wyniósł 2,315 mld euro wobec straty 716 mln w 2022, która powstała w związku z kosztami wyjścia grupy z Rosji. Zysk operacyjny zwiększył się o 1,5 mld euro do 4,1 mld, co wpłynęło na skok marży operacyjnej do 7,9 proc. z 5,5 proc. w 2022 r. - To była najszybsza sanacja w przemyśle samochodowym — przyznał Thierry Piéton, dyrektor finansowy grupy przedstawiając dziennikarzom roczny bilans. Luca De Meo został szefem francuskiej grupy w styczniu 2021 i uzdrowił ją szybciej niż Carlos Ghosn Nissana w 1999 r., czy Sergio Marchionne Fiata w 2004, nawet Carlos Tavares potrzebował więcej czasu na wydobycie Stellantisa z poważnych kłopotów w latach 2014-18 — podkreślił dziennik „La Tribune”.

Czytaj o tym, co dla Ciebie ważne.

Sprawdzaj z nami, jak zmienia się świat i co dzieje się w kraju. Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia, historia i psychologia w jednym miejscu.
Producenci
Chiński Elon Musk. Jest szefem Nio, spokojny i skromny, bez politycznych eskapad
Producenci
Niemcy zaciskają pasa. Przejęte przez Audi włoskie studio projektowe na sprzedaż
Producenci
Trump obniża cła na brytyjskie samochody. Reszta świata czeka na rozwój wydarzeń
Producenci
Made in Germany to fikcja. Aż 70 proc. niemieckich aut produkowanych jest za granicą
Producenci
Cupra zaliczyła najlepszy pierwszy kwartał w swojej historii