Volkswagen Poznań swoją działalność rozpoczął w 1993 roku zatrudniając 48 osób. Początkowo była to montownia składająca w systemie SKD (ang. semi knocked down - częściowo rozłożony) samochody dostawcze Transporter T4. Szybko jednak w zakładach zaczęto wytwarzać osobowe samochody Skody - Favorit i Felicia. Trzy lata od rozpoczęcia działalności, zakłady stały się spółką w całości należącą do Volkswagen AG. W tym samym roku uruchomiono odlewnię, która umożliwiła w fabryce działalność w systemie od montażu do produkcji. W 2001 roku fabryka została wzbogacona o lakiernię, a rok później dokonano rozbudowy i modernizacji, dzięki czemu na linię montażową trafił m.in. Caddy. To właśnie w Polsce wytwarza się ten samochód na cały świat. Koncern rozpoczął również budowę drugiego zakładu dostosowanego do potrzeb samochodów dostawczych w Białężycach pod Wrześnią. To właśnie tam od 2016 roku wytwarzane są Crafter oraz MAN TGE.

Czytaj więcej

W trzy lata Ford zlikwiduje w Europie prawie 4 tysiące miejsc pracy

W sumie w ciągu 30 lat poziom inwestycji w poznańską spółkę przekroczył 13 mld złotych. Na dzień dzisiejszy firma ma cztery zakłady, do których zaliczają się odlewnia, zakłady produkcyjne w Poznaniu, Swarzędzu i Białężycach. Zatrudnienie jest na poziomie 9,5 tysiąca osób. Łączna produkcja od rozpoczęcia pracy firmy wyprodukowano ponad 4 miliony pojazdów, z czego 226 tysięcy tylko w zeszłym roku. Należy dodać, że jedynie 4 proc. wytwarzanych samochodów pozostaje w kraju. Reszta trafia na eksport do 55 krajów na 6 kontynentach. Największym rynkiem zbytu są Niemcy, Wielka Brytania, Królestwo Niderlandów i Francja. - Przez wszystkie te lata konsekwentnie stawialiśmy na coraz większy udział i ilość dostawców części produkcyjnych pochodzących z Polski. Polska jest dzisiaj najważniejszym rynkiem, z którego pozyskujemy aż 58 proc. komponentów do budowy samochodów - mówi Agnieszka Olenderek, członkini zarządu ds. finansowych, zakupów i IT.

Czytaj więcej

BMW X7 M60i: Coś więcej niż modernizacja

- Naszą przyszłością są elektromobilność, pojazdy autonomiczne i bezemisyjna produkcja, dlatego naszym celem na kolejne lata pozostaje stworzenie solidnych fundamentów dla dalszego rozwoju zakładów i produkcji w pełni elektrycznych samochodów w zakładach Volkswagen Poznań - mówi Dietmar Mnich, prezes zarządu spółki Volkswagen Poznań. Już dzisiaj Volkswagen Poznań jest aktywny na arenie rozwoju odnawialnych źródeł energii. Do floty pojazdów ciężarowych obsługujących dostawy do poznańskiego zakładu włączono pierwszy w pełni elektryczny pojazd ciężarowy, a na poznańskiej Wildzie powstają podzespoły do elektrycznych samochodów Grupy VW, w tym do najnowszego, dostawczego modelu ID. Buzz. Przystosowanie fabryki pod działania związane z elektromobilnością wymuszą koleje modernizacje oraz rozbudowę zakładów. Jak na razie tworzone są plany inwestycyjne/ jednak możemy się spodziewać znacznego przyspieszenia tych prac w najbliższym czasie.