Meksyk - eldorado producentów elektrycznych samochodów

Tesla stawia gigafabrykę za 5 mld dolarów, Faurecia lokuje się przy granicy z USA, Renault wraca po 20 latach nieobecności. Meksyk stał się mekką przemysłu samochodowego, który przestawia się na napęd elektryczny.

Publikacja: 19.04.2023 11:05

Meksyk - eldorado producentów elektrycznych samochodów

Foto: mat. prasowe

Tesla ogłosiła na początku marca budowę za 5 mld dolarów największej na świecie gigafabryki, która będzie zlokalizowana obok miasta Monterrey w Meksyku, 200 km od granicy z USA. To nowa inwestycja Tesli obok dwóch już realizowanych w Nevadzie, a wszystkie trzy będą produkować elektryki na rynek amerykański. Francuski producent podzespołów Faurecia wybrał również okolice Monterrey, gdzie Saint-Gobain wytwarza już przednie szyby. Dzięki tym i innym firmom (BAIC Group, BMW, Ford, GM, Honda, Hyundai, Kia, Mazda, Nissan, Stellantis, Toyota, Volskwagen) Meksyk stał się siódmym na świecie krajem pod względem produkcji pojazdów. W latach 2009-21 firmy te zainwestowały w tym kraju 62,27 mld dolarów, w 2022 r. w sektor motoryzacji wyniosły 17,12 mld, a od początku tego roku ponad 10 mld dolarów. Meksykański rynek części samochodowych wyniesie w tym roku 109 mld dolarów, a w przyszłym przekroczy 110 mld - przewiduje niemiecki dostawca danych o rynku i o konsumentach Statista z Hamburga.

Czytaj więcej

Ford zaprasza Chińczyków do Niemiec. Wielkie przetasowanie w Europie

Złe stosunki USA z Chinami, które pogorszyły się z powodu wojny w Ukrainie, skłoniły amerykańskie firmy do przenoszenia strategicznych inwestycji do własnego kraju lub na kontynent. Meksyk mimo problemów z gangami handlarzy narkotykami i niezależnie od obecnie lewicowego prezydenta okazał się najlepszym partnerem. Szacuje się, że 60-70 proc. produkcji południowego sąsiada trafia do Stanów Zjednoczonych. A amerykański rynek pojazdów, z liczbą ponad 15 mln nowych rocznie, zwłaszcza SUV-ów i furgonetek, jest drugim na świecie, za Chinami.

Liczy się nie tylko bliskie sąsiedztwo, przede wszystkim tania siła robocza. Kolejne rządy inwestowały dużo w stany na północy graniczące z USA. Kilkadziesiąt lat temu powstał 200 km pas wzdłuż granicy, gdzie producenci pojazdów i podzespołów lokowali swe zakłady, korzystając z wakacji podatkowych. Do pracy przyuczano miejscowych, ale także przyjezdnych, nie pozwalano im zakładać związków zawodowych, pracownicy mieli tylko 5 dni roboczych rocznego urlopu. To wszystko sprawiło, że przemysł samochodowy zapewnia 3,8 proc. PKB. W latach 2019-21 USA, Kanada i Meksyk wyprodukowały 43,63 mln pojazdów, w tym Meksyk 10,34 mln.

Czytaj więcej

Tesla Cybertruck w końcu wchodzi do produkcji. Elektryczny pick-up bez klamek

Przechodzenie na napęd elektryczny wymusiło szybkie doszkalanie pracowników do nowego trybu produkowania samochodów. Władze pracują też nad projektami wydobywania litu, kobaltu i innych metali strategicznych, aby zapewnić producentom zaopatrzenie w surowce. Eksport gotowych wyrobów ułatwiają umowy Meksyku o wolnym handlu, zawarte z 44 krajami. Trwają negocjacje nowej wersji traktatu z Unią Europejską, od 2020 r. obowiązują już nowe zasady w handlu z USA i Kanadą w ramach sojuszu USMCA. Przyjęcie w Waszyngtonie ustawy o walce z inflacją (IRA) zwiększy powiązania gospodarki Meksyku ze Stanami.

Tesla ogłosiła na początku marca budowę za 5 mld dolarów największej na świecie gigafabryki, która będzie zlokalizowana obok miasta Monterrey w Meksyku, 200 km od granicy z USA. To nowa inwestycja Tesli obok dwóch już realizowanych w Nevadzie, a wszystkie trzy będą produkować elektryki na rynek amerykański. Francuski producent podzespołów Faurecia wybrał również okolice Monterrey, gdzie Saint-Gobain wytwarza już przednie szyby. Dzięki tym i innym firmom (BAIC Group, BMW, Ford, GM, Honda, Hyundai, Kia, Mazda, Nissan, Stellantis, Toyota, Volskwagen) Meksyk stał się siódmym na świecie krajem pod względem produkcji pojazdów. W latach 2009-21 firmy te zainwestowały w tym kraju 62,27 mld dolarów, w 2022 r. w sektor motoryzacji wyniosły 17,12 mld, a od początku tego roku ponad 10 mld dolarów. Meksykański rynek części samochodowych wyniesie w tym roku 109 mld dolarów, a w przyszłym przekroczy 110 mld - przewiduje niemiecki dostawca danych o rynku i o konsumentach Statista z Hamburga.

Producenci
Kryzys w branży motoryzacyjnej. Kolejna niemiecka marka zwalnia tysiące pracowników
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Producenci
Pracę straci ponad 3 tys. osób. Brak inwestorów dla fabryki Audi w Brukseli
Producenci
Bankructwo i wstrzymana produkcja. To koniec niemieckiej firmy motoryzacyjnej
Producenci
Chińczycy zainteresowani przejęciem fabryki Audi? Niemcy szukają nowego nabywcy
Materiał Promocyjny
Strategia T-Mobile Polska zakładająca budowę sieci o najlepszej jakości przynosi efekty
Producenci
Kontrowersyjny szef koncernu Stellantis pod ostrzałem. Rada nadzorcza szuka następcy