Elektryczny pick-up Bezosa kosztuje 94 tys. zł. Auto staje się hitem

Amerykański start-up Slate opracowuje wyjątkowo niedrogi elektryczny samochód dostawczy, który można elastycznie przekształcić w SUV-a. Firmę wspiera założyciel Amazona, Jeff Bezos.

Publikacja: 15.05.2025 07:00

Slate pick-up ma stalowe felgi, manualne szyby na korbkę i zawsze wyjeżdża z fabryki w szarym macie

Slate pick-up ma stalowe felgi, manualne szyby na korbkę i zawsze wyjeżdża z fabryki w szarym macie

Foto: mat. prasowe

Slate, nowy amerykański start-up wkracza na rynek motoryzacyjnej elektromobilności i stawia sobie jasny cel: maksymalną możliwość personalizacji w cenie, która przypadnie do gustu szczególnie tym klientom, którzy nie chcą wydać zbyt wiele na auto. Z ceną poniżej 25 000 dolarów (ok. 94 tys. zł) Slate Truck jest jednym z najbardziej przystępnych cenowo nowych samochodów – szczególnie w segmencie elektrycznych pick-upów.

Elektryczny pick-up Slate

Elektryczny pick-up Slate

Foto: mat. prasowe

Jednak coś za coś, pickup został wyposażony w minimalne, najbardziej potrzebne wyposażenie. Zamiast licznych, drogich opcji wyposażenia, Slate zdecydował się celowo na prostą wersję podstawową. Taki model ma stalowe felgi, manualne szyby na korbkę, klasyczne sterowanie klimatyzacją i nie ma zintegrowanego systemu informacyjno-rozrywkowego. Zamiast tego smartfony i tablety można przymocować do deski rozdzielczej za pomocą przygotowanych uchwytów. Jeśli zależy Ci na większym komforcie lub wyposażeniu, możesz wybierać spośród ponad 100 akcesoriów i indywidualnie rozbudowywać auto – aż do SUV-a z dodatkowym rzędem siedzeń. Modułowy system pozwala klientom dostosować pickup'a do własnych potrzeb – od pojazdu rekreacyjnego po rodzinny SUV. - Slate istnieje, aby oddać kontrolę klientom, którzy zostali zignorowani przez przemysł samochodowy - mówi Chris Barman, prezes Slate. Wygląda na to, że pomysł został dobrze przyjęty. W ciągu dwóch tygodni od pierwszej prezentacji wpłynęło ponad 100 tys. rezerwacji. Należy jednak spojrzeć na to z szerszej perspektywy: nie są to zamówienia wiążące, lecz rezerwacje na liście oczekujących, które przy cenie 50 dolarów wpłaty jest dosyć tania.

Czytaj więcej

Pożegnanie kultowej ciężarówki. Kenworth odchodzi na emeryturę
Slate to elektryczny pick-up z możliwością konfigurowania nadwozia

Slate to elektryczny pick-up z możliwością konfigurowania nadwozia

Foto: mat. prasowe

Pick-up wyjeżdża z fabryki zawsze w kolorze matowej szarości, ale za dodatkowe 500 dolarów klienci mogą okleić nadwozie w dowolnym kolorze. Opcjonalnie dostępny będzie również zestaw SUV, który przekształci pickupa w pięciomiejscowego SUV-a z dodatkowymi siedzeniami w przestrzeni ładunkowej i twardym dachem. Dostępny jest również twardy dach typu „fastback”, który nadaje pickupowi wygląd coupe. Biorąc pod uwagę cenę auta, Slate Truck wyróżnia się solidną technologią napędu. Ma akumulator o pojemności 52,7 kWh, moc 201 KM i szacowany zasięg około 240 km. Jest jeszcze wersja z większą baterią, która pozwala przejechać 386 km. Według Slate, na stacjach szybkiego ładowania akumulator można naładować od 20 do 80 procent w mniej niż 30 minut. Trudny teren nie jest jego mocną stroną, pick-up nie ma napędu na wszystkie koła.

Slate to elektryczny pick-up z możliwością przebudowania nadwozia

Slate to elektryczny pick-up z możliwością przebudowania nadwozia

Foto: mat. prasowe

Slate Pick-up wyróżnia kanciastą sywetką bez zbędnych udziwnień. Pick-up ma długość 4,40 metra, 1,80 m szerokości. Na amerykańskie standardy jest niezwykle kompaktowym autem. Jednak mimo to przestrzeń ładunkowa ma długość 1,5 metra (z możliwością przedłużenia do dwóch metrów przy otwartej klapie tylnej) co odpowiada standardowi średniej wielkości pick-upów z podwójną kabiną, takich jak Ford Ranger. Według doniesień amerykańskich mediów, Slate planuje wynająć dawną drukarnię w małym miasteczku o nazwie... Warsaw w stanie Indiana i tam rozpocząć produkcję. Sprzedaż będzie prowadzona wyłącznie online bezpośrednio do klientów. Nie planuje się tworzenia kosztownej sieci dealerskiej, która spowodowałaby również wzrost cen dla klientów końcowych.

Slate to elektryczny pick-up z możliwością konfigurowania nadwozia

Slate to elektryczny pick-up z możliwością konfigurowania nadwozia

Foto: mat. prasowe

Projekt sfinansował Bezos i grupa innych miliarderów

Jeff Bezos, założyciel Amazona i jeden z najbogatszych ludzi na świecie, zainwestował w start-up Slate. To spółka, która powstała na bazie innej firmy wspieranej przez Bezosa – Re:Build Manufacturing. Od momentu założenia zatrudniła kilkaset pracowników, w tym wielu z firm motoryzacyjnych jak Ford, General Motors, Stellantis i Harley-Davidson. Oprócz Bezosa, w Slate Auto mieli zainwestować również inni amerykańscy miliarderzy, m.in. Mark Walter, główny właściciel drużyny baseballowej LA Dodgers i dyrektor generalny Guggenheim Partners, a także Thomas Tull, czołowy inwestor w Re:Bild Manufacturing. Niska cena i solidna konstrukcja elektrycznego pickupa sprawiają, że jest on bardzo interesującym rozwiązaniem dla rynków eksportowych poza USA. Niewielki picku-up z napędem elektrycznym zmieści się również na europejskich drogach. Jednak póki co auto trafi tylko na rynek amerykański. Pierwsze dostawy mają rozpocząć się pod koniec 2026 roku.

Czytaj więcej

Niemiecki uniwersytet rozebrał i porównał baterię Tesli i BYD. Zaskakujący wynik

Slate, nowy amerykański start-up wkracza na rynek motoryzacyjnej elektromobilności i stawia sobie jasny cel: maksymalną możliwość personalizacji w cenie, która przypadnie do gustu szczególnie tym klientom, którzy nie chcą wydać zbyt wiele na auto. Z ceną poniżej 25 000 dolarów (ok. 94 tys. zł) Slate Truck jest jednym z najbardziej przystępnych cenowo nowych samochodów – szczególnie w segmencie elektrycznych pick-upów.

Jednak coś za coś, pickup został wyposażony w minimalne, najbardziej potrzebne wyposażenie. Zamiast licznych, drogich opcji wyposażenia, Slate zdecydował się celowo na prostą wersję podstawową. Taki model ma stalowe felgi, manualne szyby na korbkę, klasyczne sterowanie klimatyzacją i nie ma zintegrowanego systemu informacyjno-rozrywkowego. Zamiast tego smartfony i tablety można przymocować do deski rozdzielczej za pomocą przygotowanych uchwytów. Jeśli zależy Ci na większym komforcie lub wyposażeniu, możesz wybierać spośród ponad 100 akcesoriów i indywidualnie rozbudowywać auto – aż do SUV-a z dodatkowym rzędem siedzeń. Modułowy system pozwala klientom dostosować pickup'a do własnych potrzeb – od pojazdu rekreacyjnego po rodzinny SUV. - Slate istnieje, aby oddać kontrolę klientom, którzy zostali zignorowani przez przemysł samochodowy - mówi Chris Barman, prezes Slate. Wygląda na to, że pomysł został dobrze przyjęty. W ciągu dwóch tygodni od pierwszej prezentacji wpłynęło ponad 100 tys. rezerwacji. Należy jednak spojrzeć na to z szerszej perspektywy: nie są to zamówienia wiążące, lecz rezerwacje na liście oczekujących, które przy cenie 50 dolarów wpłaty jest dosyć tania.

Premiery
Citroen C5 Aircross: Uskrzydlona francuska rewolucja
Premiery
Najmniejszy elektryk Skody jest szybszy niż jakikolwiek inny seryjny model Skody
Premiery
Polska to dobry rynek na rozpoczęcie ekspansji. Chiński gigant wjeżdża nad Wisłę
Premiery
Wyjątkowy restomod Porsche dla wybranych. Powstanie tylko 100 egzemplarzy
Premiery
Volvo S90 po 9 latach doczekało się modernizacji. Polscy klienci nie będą zadowoleni