Citroen C5 Aircross: Uskrzydlona francuska rewolucja

Nowy Citroen C5 Aircross wchodzi na rynek w większym formacie. Będą nowe napędy i skrzydła, które na pewno pozwolą wyróżnić się wśród licznej konkurencji.

Publikacja: 14.05.2025 11:17

Citroen C5 Aircross ma zauważalne i widoczne zwiększenie gabarytów

Citroen C5 Aircross ma zauważalne i widoczne zwiększenie gabarytów

Foto: mat. prasowe

Citroen przeszedł gruntowną odnowę swojej gamy modelowej. Francuska marka wraca do swoich korzeni i z modelu na model staje się coraz bardziej odważna w swoich projektach. Kanty, ostre kształty i zaskakujące detale to nowy język projektowy marki. Po nowym C5 Aircross doskonale widać kierunek, w którym zmierza Citroen. Podczas prezentacji tego modelu przedstawiciele marki podkreślali to, że seryjna wersja  C5 Aircrossa bardzo niewiele różni się od tej koncepcyjnej. I to jest duży plus. W końcu Citroen żeby był Citroenem musi się wyróżniać i mieć jakieś szalone pomysły.

Citroen C5 Aircross

Citroen C5 Aircross

Foto: Albert Warner

C5 Aircross ma stać się nowym flagowym modelem marki, natomiast hatchback C5 X najprawdopodobniej zostanie wycofany ze sprzedaży bez planowanego następcy w najbliższej przyszłości. Platforma STLA, którą Stellantis wykorzystuje dla całej gamy modeli (Opel Grandland, Peugeot 3008 i 5008), zapewnia zauważalne i widoczne zwiększenie gabarytów Citroëna C5 Aircross. W porównaniu do poprzednika długość nadwozia zwiększa się o aż 15 cmw do 4,65 metra – wcześniejsza generacja miała dokładnie taką długość jak Volkswagen Tiguan, nowy ma niemal wielkość nowego Tayrona. Dodatkowo szerokość auta zwiększyła się o 5 cm do 1,90 metra, a wysokość pozostała praktycznie niezmieniona, wynosi 1,66 m.

Czytaj więcej

Citroen ma nowy logotyp. Teraz znów w owalu
Citroen C5 Aircross

Citroen C5 Aircross

Foto: mat. prasowe

Z przodu wzór świateł jako dwa świetlne sześciany mają przypominać kostki lodu. Reflektory LED są dostępne opcjonalnie i mają funkcję matrycy adaptacyjnej. Z przodu jest kwadratowo i prostokątnie, sporo jest tu różnego rodzaju wzorów i nieoczywistych wlotów powietrza. Z boku ciekawe przetłoczenia - szczególnie w okolicy przedniego błotnika. Najbardziej wyjątkowo prezentuje się jednak tył z wąską szybą i wyjątkowymi światłami, które podobnie jak wzór felg niemal w niezmienionej formie przejęto z modelu koncepcyjnego. Świata są wąskie i w niecodzienny sposób wystają na boki dodając Citroenowi skrzydeł. W zależności od wyposażenia dach może mieć kontrastowy, czarny kolor.

Citroen C5 Aircross

Citroen C5 Aircross

Foto: mat. prasowe

Bagażnik ma pojemności 565 l i można go powiększyć do 1668 l. Nowy C5 Aircross oferuje więcej miejsca dla pasażerów niż jego poprzednik. Rozstaw osi zwiększył się aż o 6 cm do 2,68 m. Deska rozdzielcza ma 13-calowy wyświetlacz systemu informacyjno-rozrywkowego, który jest zabudowany pionowo z dosyć mocno pochylonym ekranem. Podobno jest to największy ekran jaki został użyty w modelach pochodzących z grupy Stellantis. Znajdziemy też przyciski fizyczne i pokrętła. Sterowanie głosowe, wykorzystuje informacje z ChatGPT aktywuje się na hasło „Hej, Citroen”.

Citroen C5 Aircross

Citroen C5 Aircross

Foto: mat. prasowe

Dostępne będą cztery wersje silnikowe. Podstawa to miękka hybryda z 3-cyl. silnikiem benzynowym (1,2 l, moc 145 KM). Wersja PHEV (4-cyl., 195 KM) ma większy akumulator (21 kWh) co ma pozwolić pokonanie 85 km na prądzie, a w ruchu miejskim oferować zasięg elektryczny wynoszący 100 km. Nowa platforma umożliwiła po raz pierwszy zaoferowanie C5 Aircross z napędem całkowicie elektrycznym z akumulatorem o pojemności 73 (moc 210 KM, zasięg 520 km) lub 97 kWh (moc 230 KM, zasięg 680 km). Nowy model ma pojawić się w salonach w tym roku.

Citroen C5 Aircross

Citroen C5 Aircross

Foto: mat. prasowe

Citroen C5 Aircross

Citroen C5 Aircross

Foto: mat. prasowe

Citroen C5 Aircross

Citroen C5 Aircross

Foto: Albert Warner

Czytaj więcej

Louis Vuitton na kołach. Francuzi mają nowy okręt flagowy

Citroen przeszedł gruntowną odnowę swojej gamy modelowej. Francuska marka wraca do swoich korzeni i z modelu na model staje się coraz bardziej odważna w swoich projektach. Kanty, ostre kształty i zaskakujące detale to nowy język projektowy marki. Po nowym C5 Aircross doskonale widać kierunek, w którym zmierza Citroen. Podczas prezentacji tego modelu przedstawiciele marki podkreślali to, że seryjna wersja  C5 Aircrossa bardzo niewiele różni się od tej koncepcyjnej. I to jest duży plus. W końcu Citroen żeby był Citroenem musi się wyróżniać i mieć jakieś szalone pomysły.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Premiery
Najmniejszy elektryk Skody jest szybszy niż jakikolwiek inny seryjny model Skody
Premiery
Polska to dobry rynek na rozpoczęcie ekspansji. Chiński gigant wjeżdża nad Wisłę
Premiery
Wyjątkowy restomod Porsche dla wybranych. Powstanie tylko 100 egzemplarzy
Premiery
Volvo S90 po 9 latach doczekało się modernizacji. Polscy klienci nie będą zadowoleni
Premiery
Wyjątkowe Porsche 911. Powstanie tylko 1500 egzemplarzy