Volkswagen California: Rozpoczęła się nowa epoka kamperowania

Volkswagen zaprezentował nową Californię opartą na Multivanie z technologią platformy MQB. Nowy kamper jest dłuższy, ma drugie przesuwne drzwi i napęd hybrydowy typu plug-in.

Publikacja: 11.05.2024 13:03

Nowy Volkswagen California

Nowy Volkswagen California

Foto: mat. prasowe

California jest stałym elementem gamy modeli Volkswagena od 35 lat. Wszystko zaczęło się w 1988 roku od pierwszego modelu California, opartego na VW T3. Od tego czasu sprzedano ponad 280 tys. egzemplarzy uniwersalnych kamperów. Poprzednik nowego modelu bazował na Volkswagenie Multivan T6.1. Teraz czas na nowe, nowocześniejsze i jeszcze bardziej przemyślane kamperowanie. Po zakończeniu produkcji T6.1 w połowie 2024 r. gama modeli użytkowych Volkswagena prezentuje się następująco: nowy Transporter będzie produkowany w Turcji wspólnie z Fordem i bazuje na modelach Tourneo i Transit. W dziale modeli elektrycznych jest ID.Buzz. Jest jeszcze produkowany w Poznaniu Caddy i Crafter. Wyliczając dalej w ofercie znajduje się pick-up Amarok, budowany też wspólnie z Fordem w Afryce Południowej no i modele Multivana, na którym bazuje nowa California.

Nowy Volkswagen California

Nowy Volkswagen California

mat. prasowe

Nową Californię będzie można zamawiać od czerwca 2024 r., a jej produkcja rozpocznie się latem 2024 r. Podstawą jest Multivan z długim tylnym zwisem. To sprawia, że ​​nowy kamper Volkswagena ma 5,17 m długości i 1,94 m szerokości. Poprzedni model T6.1 California jest aż o 27 cm krótszy i o 4 cm węższy. W środku jest więc wyraźnie więcej miejsca. Obie generacje mają wspólną wysokość 1,99 m, co pozwala na parkowanie w większości podziemnych parkingów. Nowy kamper będzie nadal produkowany w Hanowerze.

Czytaj więcej

Volkswagen ID.7: Wszystko jest dobrze, ale...
Nowy Volkswagen California

Nowy Volkswagen California

mat. prasowe

California to pierwszy kamper Volkswagena z napędem hybrydowym typu plug-in. Jest to jednocześnie początkowo jedyny wariant z napędem na wszystkie koła. Oś przednia napędzana jest przez 4-cylindrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem o pojemności 1,5 litra, a oś tylną napędzana silnik elektryczny. Moc systemowa takiego napędu to 245 KM, a zasięg elektryczny nie jest jeszcze znany. Do tej pory najlepiej sprzedającym się silnikiem w Californii był jednak napęd wysokoprężny. 2-litrowy TDI w nowym modelu też jest i ma moc 150 KM. Alternatywnie dostępny jest jeszcze 2-litrowy silnik benzynowy o mocy 204 KM. Te obydwa napędy połączone są wyłącznie z napędem na przednie koła.

Nowy Volkswagen California

Nowy Volkswagen California

mat. prasowe

Klienci z Californii będą mogli wybierać pomiędzy wersjami Beach, Coast i Ocean. Beach to model z podnoszonym dachem i bez kuchni z boku. Coast posiada aneks kuchenny z lodówką i zbiornikiem świeżej wody, jest też prysznic na zewnątrz. Ocean posiada to wszystko plus dodatkowy grzejnik i schowek na dachu. Podstawowy model Beach ma sześć miejsc i jest zarejestrowany jako samochód osobowy. Beach Tour i Beach Camper oferują pięć miejsc siedzących i możliwość zbudowania na dole dodatkowego miejsca do spania. Fotele kierowcy i pasażera z przodu można obracać, w przesuwanych drzwiach można otwierać okna, a w podnoszonym dachu znajduje się oświetlenie i porty USB. Beach Camper ma również homologację dla samochodów kempingowych, przyłącze do zasilania 230 V i wysuwaną minikuchnię z tyłu, z której można korzystać pod otwartą tylną klapą.

Nowy Volkswagen California

Nowy Volkswagen California

mat. prasowe

Nowy Volkswagen California: więcej miejsca, więcej pomysłów

Najważniejszą różnicą – poza zmianą platformy – szczególnie w codziennym użytkowaniu będą drugie drzwi przesuwne, które są teraz dostępne po stronie kierowcy. Taka zmiana wymaga nowej koncepcji kuchni, która wcześniej była montowana z boku, tu gdzie aktualnie są przesuwne drzwi. Volkswagen opracował dodatkowy wysuwany moduł, który można teraz wykorzystać jako kuchnię na świeżym powietrzu. Markizę można zamontować po prawej lub lewej stronie auta. Nowa California ma indywidualne siedzenia: trzy w wariantach Beach, dwa w Coast i Coach. O ile w podstawowym modelu śpi się na górze, we wszystkich pozostałych modelach dodatkowe miejsce do spania można zabudować również na dole. W tym celu poszczególne siedzenia, które ważą 24 kg, przesuwa się do przodu, a oparcia składają do tyłu. Na to wszystko kładziemy składany materac. Beach Tour i Beach Camper nie mają bocznej kuchni i dlatego mają nieco szerszą powierzchnię do leżenia: 1,33 m zamiast 1,06 m. Długość jest zawsze taka sama: 1,98 metra. Volkswagen podaje, że wysokość nad głową pod otwartym dachem wynosi 2,11 m.

Nowy Volkswagen California

Nowy Volkswagen California

mat. prasowe

Wszystkie warianty California są standardowo wyposażone w w ręcznie podnoszony dach podnoszony dach. Obsługa elektryczna jest dostępna za dodatkową opłatą. Obicie dachu dostępne jest w kolorze brązowym toffi, błękitnym lodowcowym i szarym bazaltowym. Dwa boczne okna i duży panoramiczny otwór z przodu zapewniają najlepszy możliwy widok. W zależności od wyposażenia dostępne są także gniazda USB i oświetlenie LED. Górny materac oferuje powierzchnię do leżenia o długości 2,05 m i szerokości 1,14 m.

Czytaj więcej

Volkswagen ID.Buzz GTX: Elektryczny hot hatch w ciele vana

California jest stałym elementem gamy modeli Volkswagena od 35 lat. Wszystko zaczęło się w 1988 roku od pierwszego modelu California, opartego na VW T3. Od tego czasu sprzedano ponad 280 tys. egzemplarzy uniwersalnych kamperów. Poprzednik nowego modelu bazował na Volkswagenie Multivan T6.1. Teraz czas na nowe, nowocześniejsze i jeszcze bardziej przemyślane kamperowanie. Po zakończeniu produkcji T6.1 w połowie 2024 r. gama modeli użytkowych Volkswagena prezentuje się następująco: nowy Transporter będzie produkowany w Turcji wspólnie z Fordem i bazuje na modelach Tourneo i Transit. W dziale modeli elektrycznych jest ID.Buzz. Jest jeszcze produkowany w Poznaniu Caddy i Crafter. Wyliczając dalej w ofercie znajduje się pick-up Amarok, budowany też wspólnie z Fordem w Afryce Południowej no i modele Multivana, na którym bazuje nowa California.

Pozostało 85% artykułu
Premiery
Dla tych, dla których Audi RS Q8 jest za wolne. Najmocniejszy model w dziejach Audi
Premiery
Polska premiera BMW M5 równocześnie ze światową
Premiery
Ford szykuje się na rajd Dakar. Pod maską V8, a za kierownicą legendy
Premiery
Alpine A290: Nowa era w dziejach francuskiej marki
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Premiery
Panda może żyć dalej. Kolejna modernizacja najmniejszego Fiata