Nowe BMW serii 5. Samchód, który przepowiada przyszłość motoryzacji

Nowe BMW serii 5 zachowuje wszystkie typy napędu, również diesla, nie przynosi przełomu w zakresie zasięgu wersji elektrycznych i pozwala kierowcy zapomnieć o używaniu kierunkowskazów. Oto najpopularniejszy sedan w historii BMW i najbardziej tradycyjny model w ofercie firmy z Monachium w najnowszej odsłonie.

Publikacja: 25.05.2023 15:08

BMW i5 M60

BMW i5 M60

Foto: mat. prasowe

BMW 5 od lat wyznacza standardy nie tylko w swojej klasie, ale w całej motoryzacji. Zmiany jakie przynosi nowy model są niejako zapowiedzią tego co wydarzy się branży w przyszłości. Najnowsze wcielenie BMW 5 oznaczone jako G60 będzie dostępne z silnikami benzynowymi, wysokoprężnymi, hybrydowymi plug-in i oraz elektrycznymi układami napędowymi. Jedyne czego może brakować to silnik V8, którego obecnie nie ma w ofercie. Nie znaczy to jednak, że 550i nie trafi do oferty w drugiej kolejności.

BMW i5 M60

BMW i5 M60

mat. prasowe

Szef designu BMW Domagoj Dukec podkreśla, że jego intencją było stworzenie najbardziej eleganckiego BMW. Rzeczywiście BMW powstrzymało się przed trendami, które miały wpływ na styl XM. W nowym BMW 5 widać wyraźniej wpływy serii 4. Nawiązuje do niego sylwetką i choćby stylem klamek. Projektanci powstrzymali się jednak przed zastosowaniem pionowych „nerek”. Nie bez powodu. Klienci Piątki to najbardziej ceniąca tradycję grupa zwolenników tej marki. W przeciwieństwie do właścicieli XM oraz serii 7 to ludzie, którym nie zależy na ekspresji statusu majątkowego.

Czytaj więcej

BMW XM: Jeżdżąca prowokacja
BMW i5 M60

BMW i5 M60

mat. prasowe

Nowe BMW 5 urosło w każdym kierunku. Długość wynosi 5060 mm, szerokość 1900 mm, a wysokość do 1515 mm. Jest wyższe ponieważ karoseria przystosowana jest do wielu typów napędu w tym również elektrycznego, a ten wymaga większej przestrzeni na akumulatory. Rozstaw osi został wydłużony do 2995 mm, bagażnik wersji spalinowych i hybrydowych mieści 520 litry, a elektrycznej 490 litry. W minimalistycznym wnętrzu pojawił się nowy system multimedialny. Dzięki funkcji QuickSelect powinien być jeszcze bardziej intuicyjny. Pogrupowane skróty na ekranie głównym powodują, że kierowca nie musi tak często sięgać do podmenu. Do dyspozycji ma 12,3-calowy wyświetlacz zegarów oraz 14,9-calowy ekran dotykowy w centralnej części. Oczywiście pozostaje sterowanie głosem i gestami.

BMW i5 M60

BMW i5 M60

mat. prasowe

W ofercie znajdą się wersje 520i, 520d, 530i z turbodoładowanym 2,0-litrowym silnikiem o mocy 255 KM. BMW 540i dostępny będzie tylko z napędem na wszystkie koła. Jego 3,0-litrowy, rzędowy sześciocylindrowy silnik produkuje 375 KM i wspomaga się systemem miękkiej hybrydy. Wersje plug-in 530e i 550e dołączą do oferty wiosną przyszłego roku. Elektryczne i5 jest dostępne w odmianach eDrive40 i M60. Ta pierwsza ma pojedynczy silnik zamontowany z tyłu o mocy 335 KM, a druga wykorzystuje konfigurację z dwoma silnikami o łącznej mocy 590 KM. M60 osiąga 100 km/h w zaledwie 3,7 s i rozpędza się do 243 km/h. Obie wersje posiadają akumulator o pojemności 84,3 kWh. BMW szacuje, że model RWD przejedzie 475 km na jednym ładowaniu, podczas gdy mocniejszy AWD powinien pokonać 411 km.

BMW i5

BMW i5

mat. prasowe

Oczywiście nie byłoby to BMW serii 5 gdyby nie wprowadzało na rynek rewolucyjnych rozwiązań. To pierwszy model BMW obsługujący proces zmiany pasa ruchu za pomocą wzroku. Wystarczy spojrzeć w jedno z lusterek bocznych, by samochód sam zmienił pas. Aktywacja procesu działa wtedy gdy samochód sam sugeruje zmianę pasa. To opcjonalne wyposażenie przyda się szczególnie tym kierowcom, którzy nie mają w zwyczaju używać kierunkowskazów. Jest to też pierwsze BMW z wegańskim wnętrzem. Nowe BMW 5 pojawi się salonach w październiku, a produkcja wersji hybrydowych rozpocznie się w listopadzie. Najnowsze wcielenie BMW 5 niejako przepowiada przyszłość motoryzacji. Z błyszczącej karoserii można wyczytać, że wciąż oferowane będą wszystkie rodzaje napędu, w tym również diesel. Trudno też oczekiwać drastycznego wzrostu zasięgu samochodów elektrycznych. Widać również wyraźnie, że tryb jazdy autonomicznej to wciąż pieśń przyszłości.

BMW i5

BMW i5

mat. prasowe

BMW i5

BMW i5

mat. prasowe

BMW i5

BMW i5

mat. prasowe

BMW serii 5

BMW serii 5

mat. prasowe

Czytaj więcej

BMW M3 Touring: Nareszcie jest

BMW 5 od lat wyznacza standardy nie tylko w swojej klasie, ale w całej motoryzacji. Zmiany jakie przynosi nowy model są niejako zapowiedzią tego co wydarzy się branży w przyszłości. Najnowsze wcielenie BMW 5 oznaczone jako G60 będzie dostępne z silnikami benzynowymi, wysokoprężnymi, hybrydowymi plug-in i oraz elektrycznymi układami napędowymi. Jedyne czego może brakować to silnik V8, którego obecnie nie ma w ofercie. Nie znaczy to jednak, że 550i nie trafi do oferty w drugiej kolejności.

Pozostało 88% artykułu
Premiery
Nowa elektryczna Kia EV3. Może powalczyć z Volvo, ma zasięg 600 km
Premiery
Brytyjsko-włoski Morgan z niemieckim sercem. Jest idealny na lato
Premiery
To ostatni moment, by kupić SUV-a Jaguara z silnikiem spalinowym
Premiery
Oto najszybsze produkcyjne auto w dziejach AMG. Mercedes-AMG GT63 S E Performance to hybryda
Materiał Promocyjny
Jakie są główne zalety systemów do zarządzania zasobami ludzkimi?
Premiery
Bentley Batur Convertible: Ostatnia szansa na Bentleya z silnikiem 12-cylindrowym
Premiery
Cupra Leon też ma za sobą lifting. Kombi może teraz driftować