Mercedes zaprezentował nową generację klasy E. Technologiczny majstersztyk

Aktualnie oferowany Mercedes klasy E (seria 213) jest na rynku od wiosny 2016 roku, ale od modernizacji, która miała miejsce w 2020 roku nadal wygląda świeżo i wyraziście. Mimo to teraz seria W213, S213 i X213 robią miejsce nowej generacji 214.

Publikacja: 29.04.2023 15:49

Mercedes zaprezentował nową generację klasy E. Technologiczny majstersztyk

Foto: mat. prasowe

Jako pierwszy do oferty wchodzi sedan. W późniejszym czasie przewidziane jest również kombi. Będzie szeroka gama silników - miękkie hybrydy - benzyna i diesel, hybrydy plug-in oraz napęd na tylne lub wszystkie koła. W wymiarach auta zmieniło się niewiele. Długość i szerokość zwiększyły się o około dwa i trzy centymetry, podczas gdy wysokość pozostaje taka sama. Szczególnie ważny jest rozstaw osi, który został wydłużony o dwa centymetry - co ma się odbić na większej ilości miejsca w drugim rzędzie. Przy 4949 mm długości Klasa E zachowuje pełen szacunku dystans do Klasy S (5179 mm).

mat. prasowe

Czytaj więcej

Nowa twarz luksusu. Oto pierwszy elektryczny Maybach

Nowa klasa E to klasyczna limuzyna z wzorową prezencją i bardzo dobrymi proporcjami. Ostatnie lata marka ze Stuttgartu może uznać za bardzo udane pod kątem stylizacji. Ważnym szczegółem dla klientów świadomych tradycji jest gwiazda zabudowana na masce, która w innej wersji wyposażenia jest umieszczona centralnie na przednim grillu. Patrząc z boku linia nadwozia ma coś w sobie z czterodrzwiowych coupe. Chowane klamki drzwi mają być wyposażeniem opcjonalnym. Nowy element stylistyczny można znaleźć w tylnych światłach. Tutaj Mercedes wykorzystuje trójramienną gwiazdę do grafiki oświetlenia. Podświetlane wloty powietrza to nowy trend więc i tu dostępna jest taka opcja dla wszystkich linii wyposażenia.

mat. prasowe

mat. prasowe

Mercedes wymienia trzy najważniejsze atrybuty wnętrza nowej Klasy E jako „sportowe, wysokiej jakości i cyfrowe”. I to ostatnie jest najbardziej widoczne, bo dominującym detalem wnętrza jest wyświetlacz MBUX, który w nowej Klasie E można rozbudować o trzeci ekran dla pasażera (MBUX Premium Plus). Właściwie deska rozdzielcza nowej klasy E składa się w większości z ekranów. Grafikę wyświetlacza można dostosować za pomocą dwóch stylów wyświetlania (klasyczny i sportowy), ikony na centralnym i opcjonalnym wyświetlaczu pasażera z przodu są wyświetlane tak samo, jak symbole aplikacji na smartfonach i można je szybko rozróżnić dzięki różnym kolorom. Dzięki opcji Entertainment Plus w przyszłości będzie można instalować różne zewnętrzne aplikacje. I to nie tylko gry czy najnowszą prognozę pogody, ale również media społecznościowe czy zastosowania biznesowe jak wideokonferencje. Na starcie nowa klasa E otrzyma takie aplikacje jak Webex, Zoom, grę „Angry Birds” oraz wspomniany TikTok. Przeglądarka internetowa Vivaldi umożliwia również przeglądanie internetu.

mat. prasowe

Rozszerzona rzeczywistość MBUX dla nawigacji jest dostępna jako wyposażenie dodatkowe. System nakłada graficzną nawigację i informacje o ruchu drogowym na obrazy na żywo. Do auta można również podłączyć funkcjami swojego inteligentnego domu i sterować nimi z pojazdu za pomocą głosu. Kto w przyszłości zapomni wyłączyć światła, chce podgrzać saunę czy włączyć Thermomixa będzie mógł to zrobić bezpośrednio ze swojego Mercedsa. Opcjonalny system dźwięku przestrzennego Burmester 4D oferuje w nowej Klasie E „wielowymiarowy dźwięk przestrzenny”. Dźwięk przestrzenny 3D jest generowany za pomocą specjalnych algorytmów i dwóch głośników wbudowanych w podsufitkę. Nowy poziom doznania ma gwarantować dźwięk 4D. W tym celu w oparciach przednich siedzeń wbudowane są dwa tak zwane przetworniki dźwięku (wzbudniki), które zamieniają dźwięki na wibracje. Jest też zupełnie nowa funkcja: aktywna listwa świetlna w górnej części deski rozdzielczej i w panelach przednich drzwi zapewnia wizualną interpretację treści dźwiękowych z dowolnego źródła audio. Czterostrefowa klimatyzacja Thermotronic ma nową funkcję Digital Vent Control. To cyfrowe sterowanie wentylacją, która automatycznie dostosowuje pozycje przednich nawiewów do pożądanego scenariusza. Dysze można ustawiać również w tradycyjny sposób, czyli ręcznie.

mat. prasowe

Opcjonalnie dostępny jest układ kierowania tylną osią, który jest połączony z bardziej bezpośrednim przełożeniem układu kierowniczego przedniej osi. W momencie wprowadzenia na rynek dostępne będą dwie miękkie hybrydy i dwie hybrydy typu plug-in. Mocniejsze napędy dołączą do ofert nieco później. Modele z miękką hybrydą to benzynowy E 200 (204 KM) i diesel E 220d (197 KM), z dwulitrowym czterocylindrowym silnikiem. Wersje PHEV (hybryda plug-in) otrzymały znacznie zwiększoną pojemność akumulatora - 25,4 kWh co pozwala przejechać swobodnie ponad 100 km na samym prądzie. Wadą tych wersji jest zmniejszona pojemność bagażnika z 540 do 370 litrów. Dostępne są dwa warianty benzynowe PHEV - E 300e (313 KM) i E 400 e 4-Matic (381 KM). Plug-in z dieslem pojawi się później tak samo jak wersje AMG. Nowa Klasa E sedan (W214) ma być dostarczana do klientów od czerwca 2023 roku. Kombi S214 pojawi się we wrześniu. Nowy model budowany jest razem z klasą S w Sindelfingen. Mercedes nie podał jeszcze cen.

mat. prasowe

mat. prasowe

mat. prasowe

mat. prasowe

mat. prasowe

Czytaj więcej

Mercedes EQE SUV: Rodzinny elektryk

Jako pierwszy do oferty wchodzi sedan. W późniejszym czasie przewidziane jest również kombi. Będzie szeroka gama silników - miękkie hybrydy - benzyna i diesel, hybrydy plug-in oraz napęd na tylne lub wszystkie koła. W wymiarach auta zmieniło się niewiele. Długość i szerokość zwiększyły się o około dwa i trzy centymetry, podczas gdy wysokość pozostaje taka sama. Szczególnie ważny jest rozstaw osi, który został wydłużony o dwa centymetry - co ma się odbić na większej ilości miejsca w drugim rzędzie. Przy 4949 mm długości Klasa E zachowuje pełen szacunku dystans do Klasy S (5179 mm).

Pozostało 87% artykułu
Premiery
Dwie polskie premiery: Nowy Aston Martin i Ford Mustang
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Premiery
Land Rover Defender OCTA nadchodzi. Mercedes-AMG może mieć powody do obaw
Premiery
Renault Captur przeszedł modernizację. Zmiany są naprawdę widoczne
Premiery
Audi Q6 e-tron nareszcie zadebiutowało. To bardzo ważny model w gamie marki
Premiery
Tym modelem Lamborghini żegna się z silnikiem V10. Powstanie tylko 10 egz.