Mercedes zaprezentował nową generację klasy E. Technologiczny majstersztyk

Aktualnie oferowany Mercedes klasy E (seria 213) jest na rynku od wiosny 2016 roku, ale od modernizacji, która miała miejsce w 2020 roku nadal wygląda świeżo i wyraziście. Mimo to teraz seria W213, S213 i X213 robią miejsce nowej generacji 214.

Publikacja: 29.04.2023 15:49

Mercedes zaprezentował nową generację klasy E. Technologiczny majstersztyk

Foto: mat. prasowe

Jako pierwszy do oferty wchodzi sedan. W późniejszym czasie przewidziane jest również kombi. Będzie szeroka gama silników - miękkie hybrydy - benzyna i diesel, hybrydy plug-in oraz napęd na tylne lub wszystkie koła. W wymiarach auta zmieniło się niewiele. Długość i szerokość zwiększyły się o około dwa i trzy centymetry, podczas gdy wysokość pozostaje taka sama. Szczególnie ważny jest rozstaw osi, który został wydłużony o dwa centymetry - co ma się odbić na większej ilości miejsca w drugim rzędzie. Przy 4949 mm długości Klasa E zachowuje pełen szacunku dystans do Klasy S (5179 mm).

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Nowa twarz luksusu. Oto pierwszy elektryczny Maybach

Nowa klasa E to klasyczna limuzyna z wzorową prezencją i bardzo dobrymi proporcjami. Ostatnie lata marka ze Stuttgartu może uznać za bardzo udane pod kątem stylizacji. Ważnym szczegółem dla klientów świadomych tradycji jest gwiazda zabudowana na masce, która w innej wersji wyposażenia jest umieszczona centralnie na przednim grillu. Patrząc z boku linia nadwozia ma coś w sobie z czterodrzwiowych coupe. Chowane klamki drzwi mają być wyposażeniem opcjonalnym. Nowy element stylistyczny można znaleźć w tylnych światłach. Tutaj Mercedes wykorzystuje trójramienną gwiazdę do grafiki oświetlenia. Podświetlane wloty powietrza to nowy trend więc i tu dostępna jest taka opcja dla wszystkich linii wyposażenia.

Foto: mat. prasowe

Foto: mat. prasowe

Mercedes wymienia trzy najważniejsze atrybuty wnętrza nowej Klasy E jako „sportowe, wysokiej jakości i cyfrowe”. I to ostatnie jest najbardziej widoczne, bo dominującym detalem wnętrza jest wyświetlacz MBUX, który w nowej Klasie E można rozbudować o trzeci ekran dla pasażera (MBUX Premium Plus). Właściwie deska rozdzielcza nowej klasy E składa się w większości z ekranów. Grafikę wyświetlacza można dostosować za pomocą dwóch stylów wyświetlania (klasyczny i sportowy), ikony na centralnym i opcjonalnym wyświetlaczu pasażera z przodu są wyświetlane tak samo, jak symbole aplikacji na smartfonach i można je szybko rozróżnić dzięki różnym kolorom. Dzięki opcji Entertainment Plus w przyszłości będzie można instalować różne zewnętrzne aplikacje. I to nie tylko gry czy najnowszą prognozę pogody, ale również media społecznościowe czy zastosowania biznesowe jak wideokonferencje. Na starcie nowa klasa E otrzyma takie aplikacje jak Webex, Zoom, grę „Angry Birds” oraz wspomniany TikTok. Przeglądarka internetowa Vivaldi umożliwia również przeglądanie internetu.

Foto: mat. prasowe

Rozszerzona rzeczywistość MBUX dla nawigacji jest dostępna jako wyposażenie dodatkowe. System nakłada graficzną nawigację i informacje o ruchu drogowym na obrazy na żywo. Do auta można również podłączyć funkcjami swojego inteligentnego domu i sterować nimi z pojazdu za pomocą głosu. Kto w przyszłości zapomni wyłączyć światła, chce podgrzać saunę czy włączyć Thermomixa będzie mógł to zrobić bezpośrednio ze swojego Mercedsa. Opcjonalny system dźwięku przestrzennego Burmester 4D oferuje w nowej Klasie E „wielowymiarowy dźwięk przestrzenny”. Dźwięk przestrzenny 3D jest generowany za pomocą specjalnych algorytmów i dwóch głośników wbudowanych w podsufitkę. Nowy poziom doznania ma gwarantować dźwięk 4D. W tym celu w oparciach przednich siedzeń wbudowane są dwa tak zwane przetworniki dźwięku (wzbudniki), które zamieniają dźwięki na wibracje. Jest też zupełnie nowa funkcja: aktywna listwa świetlna w górnej części deski rozdzielczej i w panelach przednich drzwi zapewnia wizualną interpretację treści dźwiękowych z dowolnego źródła audio. Czterostrefowa klimatyzacja Thermotronic ma nową funkcję Digital Vent Control. To cyfrowe sterowanie wentylacją, która automatycznie dostosowuje pozycje przednich nawiewów do pożądanego scenariusza. Dysze można ustawiać również w tradycyjny sposób, czyli ręcznie.

Foto: mat. prasowe

Opcjonalnie dostępny jest układ kierowania tylną osią, który jest połączony z bardziej bezpośrednim przełożeniem układu kierowniczego przedniej osi. W momencie wprowadzenia na rynek dostępne będą dwie miękkie hybrydy i dwie hybrydy typu plug-in. Mocniejsze napędy dołączą do ofert nieco później. Modele z miękką hybrydą to benzynowy E 200 (204 KM) i diesel E 220d (197 KM), z dwulitrowym czterocylindrowym silnikiem. Wersje PHEV (hybryda plug-in) otrzymały znacznie zwiększoną pojemność akumulatora - 25,4 kWh co pozwala przejechać swobodnie ponad 100 km na samym prądzie. Wadą tych wersji jest zmniejszona pojemność bagażnika z 540 do 370 litrów. Dostępne są dwa warianty benzynowe PHEV - E 300e (313 KM) i E 400 e 4-Matic (381 KM). Plug-in z dieslem pojawi się później tak samo jak wersje AMG. Nowa Klasa E sedan (W214) ma być dostarczana do klientów od czerwca 2023 roku. Kombi S214 pojawi się we wrześniu. Nowy model budowany jest razem z klasą S w Sindelfingen. Mercedes nie podał jeszcze cen.

Foto: mat. prasowe

Foto: mat. prasowe

Foto: mat. prasowe

Foto: mat. prasowe

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Mercedes EQE SUV: Rodzinny elektryk

Jako pierwszy do oferty wchodzi sedan. W późniejszym czasie przewidziane jest również kombi. Będzie szeroka gama silników - miękkie hybrydy - benzyna i diesel, hybrydy plug-in oraz napęd na tylne lub wszystkie koła. W wymiarach auta zmieniło się niewiele. Długość i szerokość zwiększyły się o około dwa i trzy centymetry, podczas gdy wysokość pozostaje taka sama. Szczególnie ważny jest rozstaw osi, który został wydłużony o dwa centymetry - co ma się odbić na większej ilości miejsca w drugim rzędzie. Przy 4949 mm długości Klasa E zachowuje pełen szacunku dystans do Klasy S (5179 mm).

Pozostało 87% artykułu
Premiery
Mazda modernizuje swojego SUV-a. CX-60 z poprawionym zawieszeniem i nowym wyposażeniem
Premiery
Hołd rajdowym tradycjom Toyoty. GR86 w wersji specjalnej
Premiery
Skoda pokaże swój nowy model online. Polska premiera już dzisiaj wieczorem
Premiery
Przebudowali roadstera na małe kombi. Tak wygląda Brabus Rocket GTS
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Premiery
Skoda ma nowego kompaktowego SUV-a. Nazywa się Kylaq i będzie kosztować 38 tys. zł