Chodzi o zwiększenie DMC, czyli dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu kierowanego przez osobę posiadającą prawo jazdy kategorii B. Po nowelizacjach z kategorią B możemy, w określonych warunkach prowadzić samochód, który ma 4,25 tony, a nie jak dotąd 3,5 tony masy całkowitej. Nowelizacja wynikła ze zmieniającego się rynku motoryzacyjnego. Po prostu nowe samochody, a w szczególności te elektryczne są coraz cięższe i 3,5 tony masy całkowitej okazuje się w wielu wypadkach mocno przekroczone.
Czytaj więcej
Na krakowskich kierowców czyha kolejny system kontroli. Tym razem mowa o rozwiązaniu rejestrującym przejazd na czerwonym świetle. System RedLight zainstalowany w Krakowie działa od końca stycznia i w przeciągu miesiąca zarejestrował 574 naruszeń przepisów.
W szczególności chodzi tu o samochody użytkowe, furgony i dostawczaki., które mogą przewozić ładunki o masie ok. 1,2-1,5 tony. Takie modele z napędem elektrycznym już na starcie ważą tyle, że po załadowaniu przekraczają obligatoryjne 3,5 tony dozwolone przy kategorii B. Po zmianie kierowcy z klasycznym prawem jazdy mogą bez strachu i potrzeb zmiany kwalifikacji prowadzić tego typu samochody.
Nowy przepis obowiązuje wyłącznie przy zachowaniu pewnych warunków
Zmiana przepisów i nowych warunków dla prawa jazdy kategorii B obowiązuje jednak tylko jeśli mamy prawo jazdy kategorii od minimum dwóch lat oraz:
- siedzimy za kierownicą samochodu z napędem hybrydowym (łączący dwa źródła napędu, np. jednostkę benzynową i elektryczną)
- prowadzimy samochód w pełni elektryczny
- auto jest zasilane LPG lub CNG
- samochód ma napęd wodorowy
Czytaj więcej
Euro NCAP chce w przyszłości uczynić samochody bezpieczniejsze i od 2026 roku zmienia swoje kryteria oceny. Aby zdobyć pełną liczbę punktów, niektórych funkcji w samochodzie nie będzie można aktywować za pomocą ekranów dotykowych, a jedynie za pomocą fizycznych przełączników i przycisków.