Europejski legislator liczy na to, że dzięki przepisom powstaną nowe, innowacyjne usługi, które z kolei sprawią, że europejskie PKB do 2028 r. wzrośnie wrośnie o dodatkowe 270 mld euro. Margrethe Vestager, Komisarz ds. Ochrony Konkurencji i Wiceprzewodnicząca Wykonawcza do spraw Europy na miarę ery cyfrowej, powiedziała: – Chcemy dać konsumentom i przedsiębiorstwom jeszcze większą kontrolę nad tym, do czego można wykorzystać ich dane, określając, kto i na jakich warunkach może mieć dostęp do danych. Jest to kluczowa zasada cyfrowa, która przyczyni się do stworzenia solidnej i sprawiedliwej gospodarki opartej na danych i która nada kierunek transformacji cyfrowej do 2030 r.
Dzięki zaproponowanej regulacji usługi posprzedażne czy naprawa przedmiotów podłączonych do internetu mają być oferowane po konkurencyjnych cenach. Thierry Breton, komisarz ds. rynku wewnętrznego, stwierdził: – Dzisiaj robimy ważny krok na drodze do otwarcia dostępu do bogatych zasobów danych przemysłowych w Europie z korzyścią dla przedsiębiorstw, konsumentów, usług publicznych i całego społeczeństwa. Dotychczas wykorzystuje się jedynie małą część danych przemysłowych, a potencjał wzrostu i innowacji jest ogromny. Akt w sprawie danych zapewni udostępnianie, przechowywanie i przetwarzanie danych przemysłowych z pełnym poszanowaniem przepisów europejskich. Będzie on podstawą mocnej, innowacyjnej i suwerennej europejskiej gospodarki cyfrowej.
Czytaj więcej
Większość z nas do pracy dojeżdża własnym środkiem transportu lub komunikacją zbiorową. Okazuje się, że przy takim transporcie można od dochodu odliczyć nawet 300 zł miesięcznie. Co trzeba zrobić, by z tej opcji skorzystać?
Taki akt będzie dotyczył również coraz bardziej zdigitalizowanej motoryzacji. Nowe samochody przetwarzają i magazynują mnóstwo danych. Jak więc zaproponowane przepisy ocenia branża motoryzacyjna? – Przepisy te są niezwykle potrzebne. Nie ma co do tego żadnych wątpliwości. Określają one ważne zasady, jak prawo użytkowników do dostępu do danych generowanych w wyniku korzystania przez nich z połączonych do Internetu produktów oraz do przydzielania praw dostępu do danych wybranemu przez nich usługodawcy zewnętrznemu. Wyraźnie uwzględniono również usługi naprawy i serwisowania na rynku wtórnym oraz dostęp do informacji diagnostycznych. Inne ważne postanowienia to obowiązek producenta, aby dane były przejrzyste i „łatwo dostępne” dla użytkownika. Akt ten zawiera także ograniczenia producenta w zakresie monitorowania działań użytkownika lub strony trzeciej. Niestety widzimy także pewne ograniczenia tego aktu. Proszę zwrócić uwagę, że są to przepisy horyzontalne, a więc mające zastosowanie do wszystkich sektorów gospodarki. Uznając więc, że jest to istotny krok w kierunku rozwoju europejskiej gospodarki opartej na danych, jesteśmy głęboko przekonani, że przepisy te nie będą wystarczające w sektorze motoryzacyjnym. Potrzebujemy więc solidnych sektorowych przepisów właściwych dla motoryzacji. – mówi Tomasz Bęben, dyrektor zarządzający Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych .
Czytaj więcej
Wojsko może zgłosić się nie tylko po prywatny samochód terenowy, ale też SUVa. To przepis, który jest w mocy już od lat 60-tych.