Niva ujrzała światło dzienne w 2000 roku. Model został zaprezentowany przez rosyjskiego producenta samochodów AvtoVAZ jako Łada Niva. W 2002 roku GM dołączył do rosyjskiej firmy i wraz z tym model pojawił się na rynku pod nazwą Chevrolet Niva. Amerykanie naciskali również na zmianę nazwy dobrze znanej klasycznej Łady Nivy, która odtąd nosiła nazwę Łada 4×4.
CZYTAJ TAKŻE: Top 20: Czym jeżdżą Rosjanie
Pod koniec 2019 roku GM wycofał się ze wspólnego przedsięwzięcia z Rosjanami i pozostawił swoje udziały firmie AvtoVAZ. Teraz AvtoVAZ wznowił produkcję Chevroleta Nivy w oddalonym od Moskwy o około 1000km Togliatti. Terenowy SUV ponownie nazywa się Lada Niva, ma pięciodrzwiową karoserię o długości 4,40 metra i jest napędzany 1,7-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 80 KM. Kosztuje w Rosji około 8700 euro (nieco ponad 38 tys. zł). Oryginalna Łada Niva, budowana równolegle i sprzedawana jako model o nazwie 4×4, jest dostępna na rodzimym rynku od około 6700 euro (niecałe 30 tys. zł). Lada przestała eksportować do Europy wszystkie swoje modele pod koniec 2019 roku. Dostosowywanie się do nowych norm emisji było nieopłacalne.
Łada Niva.