Klasyki na Placu Bankowym: Porsche 928 S4

Na dziedzińcu Placu Bankowego 1 zagościł nowy klasyk. Porsche 928 S4, model, który pod koniec lat siedemdziesiątych wzbudzał wśród miłośników motoryzacji nie mniejsze emocje niż modele Cayenne i Panamera na początku XXI wieku.

Publikacja: 30.03.2020 09:57

Klasyki na Placu Bankowym: Porsche 928 S4

Foto: moto.rp.pl

Czy to jeszcze Porsche? Zdaniem niektórych, by zasługiwać na legendarne imię z Zuffenhausen, auto musi mieć silnik z tyłu i… stacyjkę po lewej stronie kierownicy. Tymczasem na salonie samochodowym w Genewie, wiosną 1977 roku zaprezentowano model z silnikiem umieszczonym z przodu, stacyjką po prawej stronie, który był nie tylko samochodem sportowym, ale również szykownym i komfortowym Gran Turismo. Jakby tego było mało, zgodnie z ówczesną strategią firmy model miał zastąpić legendarną „911”.

""

Porsche 928.

Foto: moto.rp.pl

Za projekt karoserii modelu 928 odpowiadał Anatole Lapine. Ten pochodzący z Rygi designer po wojnie osiadł w USA, gdzie należał do zespołu projektującego między innymi słynnego Chevroleta Corvette Stingray. Potem przez kilka lat pracował dla Opla, by w końcu trafić do firmy produkującej Porsche, w której kierował zespołem projektantów przez ponad 20 lat. Amerykańskie doświadczenia Anatola Lapine miała istotny wpływ na kształt Porsche 928. Aerodynamiczna linia nadwozia, długa maska oraz składane okrągłe przednie reflektory – ten zestaw bardziej niż do tradycji Porsche nawiązywał do amerykańskich „performance cars”. W szczególności zaś do koncepcyjnego modelu Chevrolet Testudo zaprojektowanego kilkanaście lat wcześniej przez Giorgetto Giugiaro. Lapine wielokrotnie wspominał w wywiadach i tej inspiracji.

""

Foto: moto.rp.pl

Auto od momentu premiery było oznaką luksusu. Otworzyło markę Porsche na klientów oczekujących więcej komfortu, niż zaoferować mogła klasyczna „911”. W 1983 roku Porsche 928 zadebiutowało na dużym ekranie w filmie „Ryzykowny interes” z młodym Tomem Cruise’m w roli głównej. Pierwotnie model 928 oferowany był z silnikiem V8 o pojemności 4,5 litra i mocy 240 KM, który rozpędzał to eleganckie Gran Turismo do nieco ponad 230 km/h. To niemała prędkość, ale od rasowego Porsche już wtedy oczekiwano przekraczania symbolicznej prędkości 250 km/h. W tym celu wprowadzono na rynek wersje S, GT i GTS z silnikiem o pojemności 5,4 litra i mocy 350 KM, który był w stanie odpowiedzieć na oczekiwania wymagających fanów marki. Egzemplarz prezentowany na Placu Bankowym 1 to Porsche 928 S4 z 1991 roku. Auto ma silnik o pojemności 5 litrów, rozwija moc 316 KM. Prędkość maksymalna to 274 km/h.

CZYTAJ TAKŻE: Klasyki motoryzacji na Placu Bankowym: Ferrari Testarossa

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

Czy to jeszcze Porsche? Zdaniem niektórych, by zasługiwać na legendarne imię z Zuffenhausen, auto musi mieć silnik z tyłu i… stacyjkę po lewej stronie kierownicy. Tymczasem na salonie samochodowym w Genewie, wiosną 1977 roku zaprezentowano model z silnikiem umieszczonym z przodu, stacyjką po prawej stronie, który był nie tylko samochodem sportowym, ale również szykownym i komfortowym Gran Turismo. Jakby tego było mało, zgodnie z ówczesną strategią firmy model miał zastąpić legendarną „911”.

Pozostało 81% artykułu
Parking
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Materiał Promocyjny
Ukryj auto, odzyskaj spokój i przestrzeń
Parking
Międzynarodowy dzień dbania o samochód
Parking
Opel Roks-e: Tylko do miasta
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Parking
Nowa Kia Sportage zaprojektowana specjalnie dla Europy
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką