""

moto.rp.pl

Prezydent Turcji Tayyip Erdoğan był na oficjalnej prezentacji pierwszym kierowcą SUV-a o nawie TOGG. Model jest już w fazie prototypu i jego produkcja ma zostać uruchomiona pod koniec 2022 r. Pininfarina jest odpowiedzialna za projekt od strony stylistycznej. Włoska firma wygrała z wieloma konkurentami w sześciomiesięcznym konkursie. Na zdjęciach widać, że zamiast lusterek zewnętrznych używane są kamery. Jednak wątpliwe jest, czy ta technologia będzie częścią standardowego wyposażenia. Zapowiedziano nowoczesne wnętrze, w którym ma zmieścić się pięcioosobowa rodzina. Na desce rozdzielczej są instrumenty cyfrowe, a po stronie pasażera znajdują się dodatkowe wyświetlacze. Kształt środkowej konsoli, która ma inny ekran dotykowy i obrotowy przycisk w dolnej części ma przypominać kokpit samolotu.

""

moto.rp.pl

""

moto.rp.pl

Według oficjalnych informacji zarówno SUV, jak i sedan oparte są na specjalnie opracowanej platformie, której „prawa własności intelektualnej są w 100 procentach własnością Turcji”. Jest to modułowy zestaw, elastyczny pod względem długości i szerokości i całkowicie zoptymalizowany pod kątem elektrycznego układu napędowego. TOGG chce zaoferować dwie różne opcje akumulatorów litowo-jonowych, które zabudowane są centralnie w podłodze samochodu i na które producent udziela ośmioletniej gwarancji. Pierwszy wariant ma zapewnić wystarczającą ilość energii na pokonanie ponad 300 km, drugi ponad 500 km. Według informacji podanych przez producenta baterie powinny być w stanie naładować się do 80 procent w ciągu pół godziny. Ładowanie z domowego gniazdka trwa dziesięć godzin. Równolegle z wprowadzeniem na rynek SUV-a TOGG, Turcja chce zbudować szeroko zakrojoną infrastrukturę ładowarek.

""

moto.rp.pl

""

moto.rp.pl

Poza wyborem wielkości baterii istnieć będą również dwie alternatywy dla mocy silników. W modelu podstawowym z napędem na tylną oś pracuje silnik elektryczny o mocy 203 KM. Drugi silnik ma 400 KM mocy i napęd na wszystkie koła. Bazowy elektryczny SUV przyspiesza od zera do stu w czasie 7,6 s, a szybsza wersja w 4,8 sekundy. Dzięki wentylowanym hamulcom tarczowym, co najmniej siedmiu poduszkom powietrznym oraz sztywnemu i odpornemu na zderzenia podwoziu, TOGG chce uzyskać pięć gwiazdek w teście zderzeniowym EuroNCAP. Systemy pomocy elektronicznej, takie jak asystent jazdy w korku mają również w tym pomóc. W pierwszym etapie SUV powinien osiągnąć poziom autonomii 2+, a TOGG chce w późniejszym terminie dojśćć do „poziomu 3 i więcej”. Łączność 5G, komunikacja między samochodami i bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania mają uczynić z Tureckiego samochodu model przyszłości.

""

moto.rp.pl

""

moto.rp.pl

Tureckie samochody elektryczne mają być konkurencyjne na arenie międzynarodowej i powinny zmienić cały przemysł motoryzacyjny w kraju. Są uważane za sztandarowy projekt technologiczny. Modele nie są opracowywane przez sektor publiczny, ale wyłącznie przez sektor prywatny. Budowane będą w mieście Gebze, w którym znajduje się również turecka dolina IT. W celu powstania i budowy modelu pięć firm (Anadolu Group, BMC, Kıraça Holding, Turkcell i Zorlu Holding) połączyło się w spółkę joint venture o nazwie Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu (TOGG). Były niemiecki menedżer Boscha działa jako dyrektor zarządzający. BMC jest wiodącym producentem pojazdów użytkowych w Turcji, Zarlu Holding jest jedną z największych grup przemysłowych i finansowych w Turcji, Turkcell jest największym operatorem komórkowym w Turcji, Kıraça Holding jest również zaangażowany w budowę pojazdów użytkowych, a Grupa Anadolu jest w sektorze motoryzacyjnym z Isuzu, Kia i Honda w sieci. Firmy planują zainwestować około 3 miliardy dolarów w rozwój.

""

KOCAELI, TURKEY DECEMBER 27: Turkish President Recep Tayyip Erdogan test-drives the Turkey’s first indigenous automobile after the official opening ceremony of Information Valley and unveiling of Turkeys indigenous automobile, at Gebze district of northwestern Kocaeli province in Turkey on December 27, 2019. (Photo by Rasid Necati Aslim/Anadolu Agency via Getty Images)

moto.rp.pl

W 2015 r. Turcja osiągnęła porozumienie z NEVS, nowym właścicielem Saaba, w sprawie budowy samochodu zbudowanego na a bazie Saaba 9-3. Wszystko wygląda na to, że teraz to ten model stał się bazą dla nowego, elektrycznego samochodu. Co najmniej 85 procent komponentów ma pochodzić od dostawców tureckich. Planowanych jest w sumie pięć wariantów modeli elektrycznych: po SUV-ie i sedanie pojawi się kombi, kombi i kabriolet.

CZYTAJ TAKŻE: Wnioski po testach Dekry: elektryki tak samo bezpieczne jak auta z silnikiem spalinowym

""

moto.rp.pl

""

moto.rp.pl

""

moto.rp.pl

""

moto.rp.pl

""

moto.rp.pl

""

moto.rp.pl

""

moto.rp.pl