MX-30: Mazda pojedzie z prądem

Już od dziś można zamawiać pierwszą Mazdę w wersji elektrycznej. Model MX-30, oficjalnie zaprezentowany na targach w Tokio – zawitał kilka godzin później także nad Wisłę, choć na razie tylko na zdjęciach. Samochód o zasięgu ok. 200 km będzie kosztował 149 990 zł. W polskich salonach pojawi się w drugiej połowie przyszłego roku.

Publikacja: 23.10.2019 13:12

MX-30: Mazda pojedzie z prądem

Foto: fot. Mazda

Znane z innych modeli marki oznaczanie MX w nazwie jest rozwinięciem skrótu Mazda Experimental – To szukanie nowych obszarów dla marki w tych miejscach, w których do tej pory nie była ona obecna. MX ma być także samochodem, który zdobywa nowe terytoria – wyjaśniał podczas polskiej prezentacji modelu Szymon Sołtysik, PR menedżer w Mazda Motor Poland. MX-30 to 5-osobowy samochód kompaktowy o nadwoziu typu SUV. Został zaprojektowany w stylistyce kodo, zbudowany jako nowa konstrukcja całkowicie od podstaw. Mierzy 4385 mm, ma 1795 mm, szerokości i 1570 mm wysokości, a rozstaw osi to 2655 mm. Wymiary są praktycznie te same co w przypadku CX-30, z 2-centymetrową różnicą w wysokości nadwozia.

""

fot. Mazda

moto.rp.pl

Co ciekawe, sposób otwierania drzwi jest taki, jak w BMW i3. Przednie drzwi otwierane są normalnie, natomiast tylne – „pod wiatr”, zapewniając szeroki dostęp do wnętrza auta. Jest jednak problem: aby otworzyć drzwi tylne, trzeba najpierw otworzyć przednie.

CZYTAJ TAKŻE: Nowa Mazda 3 hatchback: Ku górze

Elektryczna Mazda zaoferuje dwa rodzaje wykończenia wnętrza: jaśniejsze i ciemniejsze. Na zewnątrz pojawią się nowe kombinacje kolorystyczne – połączenia znanych już kolorów ze słupkami w kolorze srebrnym i z czarnym dachem. Ci, którzy wcześniej jeździli Mazdami z silnikiem spalinowym szybko odnajdą się we wnętrzu modelu na prąd. Do minimum zredukowane zostały elementy mogące rozpraszać kierowcę. Tylna kanapa jest przeznaczona dla trzech osób, tapicerka została wykonana z materiałów poddawanych recyklingowi. Boczki drzwi wykonane zostały z przetwarzanych butelek PET, skóra jest ekologiczna, pojawił się także korek. Ten ostatni to ukłon w stronę historii firmy, która 99 lat temu zaczynała właśnie od produkcji korka. W MX-30 został użyty do wykończenia konsoli środkowej, dla zwiększenia wytrzymałości zostanie powleczony specjalnym materiałem mającym go zabezpieczać.

""

fot. Mazda

moto.rp.pl

Mazda MX-30 będzie pierwszym samochodem producenta z funkcją connectivity. Za pomocą dedykowanej aplikacji ściągniętej na smartfon będzie można zarządzać niektórymi funkcjami auta z poziomu telefonu komórkowego. To otwieranie i ryglowanie drzwi, nawigacja do miejsca zaparkowania auta, monitorowanie stanu baterii z możliwością zdalnego włączenia lub wyłączenia ładowania. Będzie także opcja zarządzania klimatyzacją, podejrzenia statusu alarmu czy powiadomienia o przeglądzie.

CZYTAJ TAKŻE: Mazda CX-30: Narodziny księżniczki

Pojemność bagażnika, prędkość maksymalna, moment obrotowy i przyspieszenie – to dane, które będą jeszcze podlegały homologacji – Mazda na razie ich nie podaje. Wiadomo natomiast jaka jest wielkość baterii – 35,5 kWh. Pozwoli ona na przejechanie 200 km według testu WLTP. Czas ładowania z domowej ładowarki wyniesie od 4,5 do 5 godzin, natomiast szybka ładowarka pozwoli doładować akumulator do 80 proc. pojemności w 30-40 minut. Chłodzona wodą bateria składa się z 16 modułów, w każdym module znajduje się 12 ogniw. Producent daje na akumulator 8 lat gwarancji, na cały samochód – 3 lata.

""

fot. Mazda

moto.rp.pl

W pierwszym okresie samochód będzie oferowany w procesie rezerwacji – już od dziś. Można to zrobić poprzez polską stronę producenta. Wymaga to wpłaty depozytu w równowartości 1 tys. euro.  Kto zdecyduje się wycofać, otrzyma pieniądze z powrotem. Do pierwszej partii samochodów będzie dodawany wallbox. Mazda Motor Poland nie podaje prognozowanej wielkości sprzedaży. Pierwsze szacunki to powyżej 100 i poniżej 500 sztuk w roku. – Można powiedzieć że to, co się wydarzy, jest nieprzewidywalne – przyznaje Łukasz Paździor, dyrektor zarządzający Mazdy w Polsce. Jak twierdzi, dziś nie ma naturalnego popytu na takie auta na rynku. Na obecnych wynikach rejestracji zaważa car sharing. – Jako producenci musimy ten popyt wytworzyć. W kontekście tego, co jest na rynku, nasza oferta jest na pewno atrakcyjna – dodaje Paździor.

""

fot. Mazda

moto.rp.pl

""

fot. Mazda

moto.rp.pl

""

fot. Mazda

moto.rp.pl

""

fot. Mazda

moto.rp.pl

""

fot. Mazda

moto.rp.pl

""

fot. Mazda

moto.rp.pl

""

fot. Mazda

moto.rp.pl

""

fot. Mazda

moto.rp.pl

""

fot. Mazda

moto.rp.pl

Znane z innych modeli marki oznaczanie MX w nazwie jest rozwinięciem skrótu Mazda Experimental – To szukanie nowych obszarów dla marki w tych miejscach, w których do tej pory nie była ona obecna. MX ma być także samochodem, który zdobywa nowe terytoria – wyjaśniał podczas polskiej prezentacji modelu Szymon Sołtysik, PR menedżer w Mazda Motor Poland. MX-30 to 5-osobowy samochód kompaktowy o nadwoziu typu SUV. Został zaprojektowany w stylistyce kodo, zbudowany jako nowa konstrukcja całkowicie od podstaw. Mierzy 4385 mm, ma 1795 mm, szerokości i 1570 mm wysokości, a rozstaw osi to 2655 mm. Wymiary są praktycznie te same co w przypadku CX-30, z 2-centymetrową różnicą w wysokości nadwozia.

Pozostało 83% artykułu
Parking
Międzynarodowy dzień dbania o samochód
Parking
Opel Roks-e: Tylko do miasta
Parking
Nowa Kia Sportage zaprojektowana specjalnie dla Europy
Parking
Lexus RX 450h: Suma dobrych cech
Parking
Chińska droga do taniej elektromobilności
Parking
McLaren razy dwa. Czyli co wybrać, gdyby…