Nowa Skoda Fabia: Konkurencja może zacząć się bać

Skoda zaprezentowała nową generację Fabii. Jest znacznie większa, obszerniejsza, bardziej dojrzała i nadal Simply Clever.

Publikacja: 05.05.2021 14:46

Nowa Skoda Fabia: Konkurencja może zacząć się bać

Foto: moto.rp.pl

Nowa Fabia urosła. Od czasu wycofania z oferty modelu Citigo jest to bilet wstępu do czeskiej marki. Ale nowa Fabia zupełnie nie wygląda jak początek gamy modelowej masowego producenta. Czwarta generacja zwiększyła swoją długość o imponujące 111 mm. Tym samym znacznie odbiega od rozmiarów konkurencji w tym segmencie . Teraz Fabia ma długość 4,11 metra i jest większa od takich konkurentów jak Hyundai i20 czy Toyota Yaris. Również szerokości (1780 mm, czyli + 48 mm) i o 94 mm większy rozstaw osi (2564 mm – to więcej niż oferowała pierwsza generacja Octavii w 1996 roku) sprawiły, że ​​w nowy model będzie zauważalnie bardziej większy od przednika.

CZYTAJ TAKŻE: Skoda Octavia jako super sportowe auto z centralnym silnikiem

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

Większe wymiary odczują nie tylko pasażerowie. Zwiększyła się również przestrzeń ładunkowa. Teraz bagażnik Fabii ma pojemność od 380 do 1190 litrów. To wartości, które odpowiadają prawie wielkości bagażnika nowego Golfa 8 (od 381 do 1237 litrów). Skoda ma zauważalnie więcej miejsca w bagażniku niż w VW Polo, które podobnie jak nowa Fabia bazuje na platformie grupy MQB A0.

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

Również wizualnie sporo zmian. Nowa wizerunek Fabii to solidność i pewność siebie. Światła LED są montowane seryjnie, a tył karoserii nawiązuje do wyglądu modeli SUV. Skoda dołożyła wszelkich starań, aby poprawić opór aerodynamiczny nowej Fabii. I tak podwozie jest osłonięte dwunastoma osłonami, dzięki czemu strumień powietrza przedostaje się z jak najmniejszymi turbulencjami. Elektronicznie sterowana roleta zakrywa przy dużych prędkościach dolny wlot powietrza. Zdaniem Skody tylko te rozwiązania powinny przynieść korzyści w zakresie zużycia do 0,2 litra przy 120 km/h. Fabia osiągnęła współczynnik oporu powietrza wynoszący zaledwie 0,28, co jest rekordem dla tej klasy samochodów. Aerodynamika tego modelu została opracowana w ciągu trzech i pół roku i ponad 3000 symulacji komputerowych.

""

Foto: moto.rp.pl

""

Skoda Fabia

Foto: moto.rp.pl

Pod względem napędów Skoda nieco zaskakuje. Konserwatywne podejście można już było zobaczyć po niedawnej odsłonie zmodernizowanej wersji Kodiaqa. Kiedy wszyscy producenci troją się i dwoją żeby wprowadzić wersje z napędem hybrydowym, i niewiele mające z oszczędnością paliwa hybrydy plug-in, Skoda zachowuje spokój. Kodiaq pozostał przy klasycznych napędach i tak też jest również w Fabii. Podstawowymi silnikami są jednolitrowe, trzycylindrowe MPI dostępne w wersjach o mocy 65 i 80 KM. Za nim znajduje się trzycylindrowy jednolitrowy TSI z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem, które mają moc 95 i 110 KM. Najwyższa wersja napędowa to czterocylindrowa jednostka 1.5 TSI Evo o mocy 150 KM. Mocniejsze wersje silników można kombinować z automatyczną skrzynią biegów.

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

Nowa platforma grupy MQB A0, na której bazuje Skoda Fabia, zapewnia jej najnowsze technologie w zakresie multimediów, systemów i infotainmentu. Pojawi się więc wyświetlacz o przekątnej do 9,2 cala, dostępny będzie również w pełni cyfrowy zestaw instrumentów (10,25 cala), który zastąpi klasyczne instrumenty analogowe. Po raz pierwszy na liście opcji znajdują się również nowe funkcje zwiększające komfort, takie jak podgrzewana kierownica i dwustrefowa klimatyzacja Climatronic.

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

Skoda nie zapomniała o swoim motto „Simply Clever”. W nowej Fabii znajdziemy dobrze znaną skrobaczkę do lodu w klapie wlewu paliwa, dwie kieszenie do przechowywania smartfonów na oparciach przednich siedzeń, port USB-C na wewnętrznym lusterku, tylną lampkę do czytania, którą można obsługiwać z przodu, wyjmowany uchwyt na kubek, uchwyt na kartę i długopis w schowku przed dźwignią zmiany biegów czy uchwyt na karty i monety w pokrywie schowka.

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

Długa lista nowości sugeruje, że Skoda Fabia przełamie również nowe horyzonty cenowe. Do tej pory w cenniku znajdował się najtańszy podstawowy model z silnikiem 1,0 o mocy 60 KM, który w wersji Ambition kosztował od 52 650 zł. Nie wiadomo jaka będzie cena nowej Fabii. W tej chwili nie ma również informacji o tym kiedy auto zostanie wprowadzone na rynek. Rozpoczęcie sprzedaży późnym latem tego roku powinno być realistyczne. Już teraz widać, że tak dopracowanego modelu w tej klasie Czesi nigdy nie mieli. Jedno też wydaje się być pewne – po wprowadzeniu tak dużej nowej Fabii Skodzie przydałby się nowy, mały bazowy model.

CZYTAJ TAKŻE: Tak wygląda zmodernizowana Skoda Kodiaq

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

Nowa Fabia urosła. Od czasu wycofania z oferty modelu Citigo jest to bilet wstępu do czeskiej marki. Ale nowa Fabia zupełnie nie wygląda jak początek gamy modelowej masowego producenta. Czwarta generacja zwiększyła swoją długość o imponujące 111 mm. Tym samym znacznie odbiega od rozmiarów konkurencji w tym segmencie . Teraz Fabia ma długość 4,11 metra i jest większa od takich konkurentów jak Hyundai i20 czy Toyota Yaris. Również szerokości (1780 mm, czyli + 48 mm) i o 94 mm większy rozstaw osi (2564 mm – to więcej niż oferowała pierwsza generacja Octavii w 1996 roku) sprawiły, że ​​w nowy model będzie zauważalnie bardziej większy od przednika.

Pozostało 86% artykułu
Parking
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Materiał Promocyjny
Ukryj auto, odzyskaj spokój i przestrzeń
Parking
Międzynarodowy dzień dbania o samochód
Parking
Opel Roks-e: Tylko do miasta
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Parking
Nowa Kia Sportage zaprojektowana specjalnie dla Europy