Porsche 911 GT3: Tak buduje się sportowe samochody

Nowe Porsche 911 GT3. Takie motoryzacyjne narodziny można porównać do zaćmienia słońca. Jedna i druga rzecz zdarza się rzadko i zawsze robi ogromne wrażenie.

Publikacja: 17.02.2021 19:21

Porsche 911 GT3: Tak buduje się sportowe samochody

Foto: moto.rp.pl

Jeszcze nigdy GT3 nie było tak blisko motorsportu i wyczynowych wersji. Nowe zawieszenie przedniej osi, udoskonalona aerodynamika, wolnossący silnik. Jest szybsze – pokonuje Nurburgring poniżej 7 minut. W przypadku GT3 wystarczy podać dane techniczne żeby się nim zachwycić. Maksymalny moment obrotowy osiągany jest przy 6000 obr/min, ale silnik kręci do 9 tys. obrotów. Kto dzisiaj potrafi zrobić taki silnik w sposób legalny czyt. zgodny z normami spalin. Tylko Porsche. Bez turbo, bez trików. I tak się dzieje już 22 lat. Bo tyle właśnie trwa historia modeli GT3.

CZYTAJ TAKŻE: Test | Porsche Taycan Turbo S: Auto, które nigdy nie powinno powstać

""

Porsche 911 GT3.

moto.rp.pl

Wszystko zaczęło się w roku 1999 od GT3 opartego na modelu 911 z serii 996. 3,6-litrowy bokser osiągał 7800 obrotów, miał 360 KM mocy i 6-biegowa manualna skrzynia biegów. Masa własna wynosiła 1350 kg. To był pierwszy samochód produkcyjny, który pokonał pętlę „Zielonego Piekła” w mniej niż osiem minut – z czasem 7:56 minut. Za kierownicą siedział wtedy Walter Röhrl. A dzisiaj? Fabryczny kierowca Porsche, Lars Kern, jedzie minutę szybciej. Nowy GT3 potrzebował 6:55,2 minut dla wariantu 20,6 km toru, a w wersji dłuższej pętli 6:59.9 s. Tak wygląda postęp w wykonaniu Porsche.

Bardzo istotny jest fakt, że nawet w tych homologacyjnie trudnych czasach nowe 911 GT3 pozostanie sobą. Z wolnossącym silnikiem, z sześcioma cylindrami ustawionymi przeciwlegle. To zmodernizowana jednostka napędowa z modelu 991 Speedster. Pomimo normy Euro 6d, utrzymał moc 510 KM, maksymalne obroty wynoszące 9000 obr./min i 470 Nm mometu obrotowego. Taki silnik jest również używany w prawie niezmienionej formie w samochodzie wyścigowym 911 Cup. Pomimo wbudowanego filtra cząstek stałych, Porsche obiecuje ekscytujący dźwięk.

Bardzo istotny jest fakt, że nawet w tych homologacyjnie trudnych czasach nowe 911 GT3 pozostanie sobą. Z wolnossącym silnikiem, z sześcioma cylindrami ustawionymi przeciwlegle. To zmodernizowana jednostka napędowa z modelu 991 Speedster. Pomimo normy Euro 6d, utrzymał moc 510 KM, maksymalne obroty wynoszące 9000 obr./min i 470 Nm mometu obrotowego. Taki silnik jest również używany w prawie niezmienionej formie w samochodzie wyścigowym 911 Cup. Pomimo wbudowanego filtra cząstek stałych, Porsche obiecuje ekscytujący dźwięk.

""

moto.rp.pl

""

moto.rp.pl

Za przeniesienie mocy odpowiadać będzie 7-biegowa przekładnia PDK, która w przeciwieństwie do zwykłych modeli Carrera oferuje o jeden bieg mniej i rozdziela moc na tylną oś za pomocą elektronicznie sterowanej blokady mechanizmu różnicowego. Jest też dostępna ręczna skrzynia, która ma 6-biegów i jest dostępna na życzenie bez dopłaty. Ze skrzynią PDK sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 3,4 sekundy, a przy ręcznej przekładni rozpędzanie potrwa niecałe 4 s. W zamian za nieco gorsze przyspieszenie z ręczną skrzynią możemy rozpędzić się do 320 km/h, a z PDK do 318 km/h.

""

moto.rp.pl

""

moto.rp.pl

Mimo większych rozmiarów nowe GT3 jest tylko o 5 kg cięższe i waży 1418 kg. Porsche po raz pierwszy ma przednią maskę wykonaną z włókna węglowego. Tylna szyba jest z poliwęglanu zamiast szkła. Dostępny jest opcjonalny dach z włókna węglowego (-1,2 kg). Podczas gdy 996 GT3 opierał się na szerszej karoserii Carrery 4, nowy GT3 jest tak samo szeroki jak inne 911-ki. Jedna z największych innowacji znajduje się z przodu. Tutaj, po raz pierwszy od prawie 60 lat w historii 911, zabudowane jest zawieszenie z podwójnymi wahaczami, które wcześniej było używane tylko w wyścigowych wersjach R i RSR. Zaletą takiego rozwiązania w porównaniu z stosowanym do tej pory zawieszeniem MacPherson jest znacznie bardziej precyzyjne prowadzenie.

""

moto.rp.pl

Nowe zawieszenie jest o około 4 kg cięższe od swojego poprzednika, ale według Andreasa Preuningera, szefa działu modeli GT w Porsche, w dużej mierze odpowiada ono za skok osiągów nowego 911 GT3. Wielowahaczowa tylna oś jest również specjalnie zaprojektowana dla GT3. Ma skrętne tylne koła i nie zostało tu zaadoptowana żadna część czy element z zawieszenia zwykłej Carrery. O kontakt z drogą dbają amortyzatory adaptacyjne, regulowane dwustopniowo, na których osadzone są sprężyny o znacznie zwiększonej sztywności.

""

moto.rp.pl

Opcjonalnie oferowany będzie ceramiczny układ hamulcowy PCCB z tarczami o średnicy 410 mm. Seryjnie montowane są stalowe tarcze o średnicy 408 mm (o 28 mm więcej niż w poprzednim modelu). Kto chce dobre ogumienie powinien się zdecydować na opony Michelin Cup 2 R, które po raz pierwszy są dostępne jako opcja do modelu GT3 (wcześniej były opcją tylko dla modelu RS). Porsche przypisuje szczególnie duży wpływ na osiągi aerodynamice. GT3 ma ręcznie regulowany tylny spoiler, który po raz pierwszy jest zamocowanie nie od spodu , ale od góry skrzydła. Dzięki takiemu zawieszeniu skrzydło generuje taką samą siłę docisku przy znacznie mniejszym nachyleniu tym samym generuje mniejszy opór powietrza. Dyfuzor w nowym GT3 jest znacznie większy. Ogólnie Porsche obiecuje 50 proc. wzrost siły docisku, a w ustawieniu torowym siła docisku wzrasta nawet o 150 procent.

""

moto.rp.pl

""

moto.rp.pl

Wewnątrz opcjonalnie dostępne są lekkie fotele kubełkowe wykonane z włókna węglowego. Tradycyjnie nie ma też tylnych siedzeń. Na życzenie w pakiecie Clubsport może być dodany pałąk bezpieczeństwa oraz sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa. 911 GT3 otrzymało inną, o wiele większą dźwignię zmiany biegów. Wszystko po to żeby przywrócić możliwość sekwencyjnej zmiany biegów również z pozycji dźwigni na tunelu środkowym. Oczywiście kierowca nadal może inicjować zmianę biegów za pomocą manetki przy kierownicy.

""

moto.rp.pl

Porsche pozostaje wierne swoim korzeniom budowania modeli GT. Auto dla absolutnych fascynatów i kolejna cegiełka w udowodnieniu konkurencji kto tu rządzi. Wolnossący silnik, manualna skrzynia biegów i czasy na Nurburgringu, które już teraz, bez wsiadania za kółko pokazują co potrafi ten samochód. Którakolwiek marka chce budować sportowy samochód musi brać za wzór Porsche. Bo tak buduje się takie samochody. Z pasją, wypróbowaną ekipą inżynierów, bez chodzenia na skróty i wymówek, że się nie da i że nie warto ponosić dużych nakładów. Brawo Porsche! Dostawy GT3 rozpoczną się w maju 2021 r. w cenie od 865 000 zł.

CZYTAJ TAKŻE: Porsche spodziewa się zysku w wysokości 2,6 miliarda euro

""

moto.rp.pl

""

moto.rp.pl

""

moto.rp.pl

""

moto.rp.pl

""

moto.rp.pl

Jeszcze nigdy GT3 nie było tak blisko motorsportu i wyczynowych wersji. Nowe zawieszenie przedniej osi, udoskonalona aerodynamika, wolnossący silnik. Jest szybsze – pokonuje Nurburgring poniżej 7 minut. W przypadku GT3 wystarczy podać dane techniczne żeby się nim zachwycić. Maksymalny moment obrotowy osiągany jest przy 6000 obr/min, ale silnik kręci do 9 tys. obrotów. Kto dzisiaj potrafi zrobić taki silnik w sposób legalny czyt. zgodny z normami spalin. Tylko Porsche. Bez turbo, bez trików. I tak się dzieje już 22 lat. Bo tyle właśnie trwa historia modeli GT3.

Pozostało 92% artykułu
Parking
Międzynarodowy dzień dbania o samochód
Parking
Naszpikowane technologiami Volkswageny na wyciągnięcie ręki w niezwykłym finansowaniu
Parking
Opel Roks-e: Tylko do miasta
Parking
Nowa Kia Sportage zaprojektowana specjalnie dla Europy
Parking
Lexus RX 450h: Suma dobrych cech