Jeep wycenił swoje pierwsze hybrydowe modele

Marka należąca do koncernu FCA – Jeep, wchodzi na ścieżkę elektryfikacji. Na pierwszy rzut poszły dwa najmniejsze modele: Renegade oraz Compass. Zostały wyposażone w układ hybrydowy typu plug-in i oferują do 50 km zasięgu w trybie czysto elektrycznym.

Publikacja: 23.10.2020 15:06

Jeep wycenił swoje pierwsze hybrydowe modele

Foto: moto.rp.pl

Marka Jeep znana jest z budowania jednych z lepszych pojazdów terenowych na świecie. W swoim portfolio mają zarówno legendarnego Wranglera, ekskluzywnego Grand Cherokee, jak też miejskie SUVy (Renegarde oraz Compass). Do tej pory, do ich napędu wykorzystywano klasyczne i sprawdzone jednostki napędowe diesela i benzynowe. Teraz to się zmieni. W ofercie pojawiły się hybrydy typu plug-in.

CZYTAJ TAKŻE: Hennessey Maximus: Jeep z mocą ponad 1000 KM

Pierwsze zelektryfikowane modele są inicjatorem zmian jakie czekają producenta w najbliższych latach. Jak na razie elektryfikacji poddano dwa pojazdy: Renegade oraz Compass. Są to dobrze znane miejskie SUVy, których możliwości terenowe zawstydzają konkurencję. Wprowadzone zmiany objęły wiele elementów. Wśród nich można wymienić m.in. cały układ napędowy, który został dostosowany przez dołożenie szczelnie zamkniętych akumulatorów (obudowa stalowa) pod podłogę – dzięki temu nie ucierpiała przestrzeń bagażowa, silnika elektrycznego przy benzynowej jednostce spalinowej (1,3-litra), silnika elektrycznego na tylnej osi – zintegrowany z mechanizmem różnicowym oraz nowej, 6-biegowej, automatycznej skrzyni biegów. To rozwiązanie daje wiele możliwości. Przykładowo jednostka elektryczna przy silniku spalinowym może pełnić funkcję generatora zasilającego pakiet bateryjny. Z kolei tylny moduł elektryczny o mocy 45 kW (60 KM) może przejąć funkcję napędu, przenosząc moc i moment na tylne koła. Tym samym w trybie czysto elektrycznym auto ma napęd na jedną oś.

""

Foto: moto.rp.pl

Napęd na obie osie odbywa się w trybie hybrydowym. Przeprojektowano system zarządzania trakcją – Select-Terrain, za którego pośrednictwem można wybrać tryb jazdy: Auto, Snow, Mud & Sand oraz Rock (w wersji Trailhawk), a także nowy program Sport. Dodatkowo jest możliwość zablokowania napędu na obie osie, włączenie trybu pełzania (4WD Low) oraz skorzystać z asystenta zjazdu.

""

Foto: moto.rp.pl

Nowe hybrydowe Jeepy stanowią najszybsze odmiany swoich modeli. Do 100 km/h przyspieszają odpowiednio w 7,1 sekundy (240 KM) lub 7,5 sekundy (190 KM) – Renegade, a w odniesieniu do Compassa trwa to nieco dłużej: 7,3 sekundy (230 KM) oraz 7,9 sekundy (190 KM). Ich mocną stroną są też właściwości terenowe. Świadczy o tym świadczy m.in. potencjał brodzenia do 40 cm – Renegade Trailhawk, albo nawet do 50 cm – Compass Trailhawk. Ten ostatni charakteryzuje się dobrymi parametrami terenowymi (kąt natarcia 30,4°, kąt zejścia 33,3°, kąt rampowy 20,9° i prześwit 21,3 cm). Dla Renegade Trailhawk te parametry są one nieco słabsze (kąt natarcia 28°, kąt zejścia 28°, kąt rampowy 18° i prześwit 20,1 cm).

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

Jak przystało na hybrydę typu plug-in, poza możliwością skorzystania z funkcji „E-Save” – jednostka główna staje się jednocześnie generatorem, istnieje możliwość podłączenia jej pod zewnętrzne źródła zasilania. W takim przypadku czas procesu napełniania baterii zajmuje 4-5 godzin przy wykorzystaniu klasycznej sieci 230V albo 100 minut, jeżeli wybierze się opcję WallBoxa (1900 zł), który zwiększy moc ładowania do 7,4 kW. Kolejną możliwością jest skorzystanie z publicznych ładowarek – w większości już płatnych.

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

Nowe odmiany Jeepa Renegade oraz Compass zewnętrznie wyróżniają się tylko detalami. Przede wszystkim po obu stronach auta są klapki – jedna na paliwa, druga na ładowanie prądem. Poza tym logo marki ma niebieską obwódkę, podobnie jak nazwa modelu, a na tylnej klapie znalazło się miejsce na nowy symbol hybrydowych aut koncernu „4xe”. We wnętrzu zmieniono wspomniane przełączniki od trybów jazdy, dodano trzy przyciski umożliwiające przełączenie trybu pracy układu hybrydowego czy tablicę rozdzielczą (znalazło się miejsce na wskaźnik chwilowego zużycia energii oraz dodano kilka funkcji informacyjnych. Zmodernizowano również system multimedialny Uconnect. Dodano w nim zakładkę eCharge, gdzie można podejrzeć m.in. przepływ mocy oraz chwilowe parametry układu hybrydowego. Możliwe jest też zaplanowanie ustawienia wentylacji auta oraz czasu rozpoczęcia ładowania.

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

Zelektryfikowane Jeepy już w standardzie są dobrze wyposażone. Posiadają m.in.: reflektory Full LED, układ ostrzegania przed najechaniem na poprzedzający pojazd, system ostrzegawczy przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu, system rozpoznawania znaków drogowych, inteligentny asystent prędkości (tylko w modelu Renegade) czy przednie i tylne czujniki parkowania. Ponadto auto można doposażyć w liczne dostępne opcje.

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

Klienci mogą zdecydować się na jeden z trzech wariantów wyposażenia: Limited, Limited Trailhawk oraz Limited S. Pierwsza z nich dostępna jest wyłącznie ze słabszym układem o mocy 190 KM (silnik spalinowy ma moc 130 KM). Jej ceny zaczynają się od 172 000 zł w przypadku Renegade oraz 188 500 zł w odniesieniu do Compassa. Z kolei warianty Limited S oraz Limited Trailhawk oferowane są z układem napędowym o mocy 240 KM (silnik spalinowy o mocy 190 KM). W tym przypadku Compassa wyceniono: od 199 500 zł – Trailhawk, od 201 700 zł – Limited S, a Renegade: od 174 000 zł – Trailhawk oraz od 182 000 zł – Limited S.

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

Hybrydowe odmiany Jeepów z pewnością stanowią ciekawą propozycję dla osób poszukujących terenowych możliwości, połączonych z elektryczną technologią przyjazną środowisku. W obecnych czasach staje się to ważne, aby pojazdy zachowały swoje możliwości jezdne ale były przy tym jak najmniej szkodliwe dla środowiska. Producent terenowych samochodów długo wstrzymał się z pokazaniem hybrydowych odmian, ale dzięki temu zrobił to dobrze. Zobaczymy jak te auta spiszą się w dłuższej eksploatacji ale pierwsze jazdy pokazały, że te samochody nadal dużo potrafią, a prądzie będzie można nimi pokonywać codzienne dystanse.

Marka Jeep znana jest z budowania jednych z lepszych pojazdów terenowych na świecie. W swoim portfolio mają zarówno legendarnego Wranglera, ekskluzywnego Grand Cherokee, jak też miejskie SUVy (Renegarde oraz Compass). Do tej pory, do ich napędu wykorzystywano klasyczne i sprawdzone jednostki napędowe diesela i benzynowe. Teraz to się zmieni. W ofercie pojawiły się hybrydy typu plug-in.

CZYTAJ TAKŻE: Hennessey Maximus: Jeep z mocą ponad 1000 KM

Pozostało 93% artykułu
Parking
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Materiał Promocyjny
Ukryj auto, odzyskaj spokój i przestrzeń
Parking
Międzynarodowy dzień dbania o samochód
Parking
Opel Roks-e: Tylko do miasta
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Parking
Nowa Kia Sportage zaprojektowana specjalnie dla Europy