Vosco S106EV – polski samochód elektryczny – swoją premierę miał ponad rok temu. Od tego czasu trwają prace nad udoskonaleniem technologii oraz przeprowadzeniem procesu homologacji. Dziennikarze portalu Dziennik.pl sprawdzili na jakim etapie są prace w fabryce Samochodów Osobowych Syrena S.A. powołanej przez głównego inwestora, firmę Polfarmex.
CZYTAJ TAKŻE: Polska ma największą w UE flotę ciężarówek i autobusów
Andrzej Stasiak, główny konstruktor z FSO Syrena w rozmowie z portalem stwierdził, że w chwili obecnej trwają prace w dwóch głównych obszarach: testów i technologii produkcji. Jak podkreślił obecnie 5 samochodów elektrycznych poddawanych jest nieustannym testom drogowym. Jednocześnie cały czas trwają prace nad udoskonaleniem oprogramowania sterującego systemem akumulatorowym i napędowym, aby poprawić efektywności układu rekuperacji energii oraz samego zachowania napędu w czasie przyspieszania czy hamowania. Drugim wspomnianym obszarem jest technologia produkcji pojazdu oraz budowa stanowisk do szybkiego i powtarzalnego ich montażu. Chodzi przede wszystkim o skrócenie całego procesu, w celu zwiększenia efektywności produkcyjnej.
Od A do Z
Projekt jest finansowany ze środków własnych Mieczyszława Wośko, prezesa firmy Polfarmex. Z tego względu po prostu nie ma wystarczającego budżetu na zamówienie i budowę linii montażowej z prawdziwego zdarzenia np. gdzie cała linia montażowa jest wspierana przez roboty spawalnicze lub montażowe. Jak wyjaśnia Stasiak: „Na obecnym etapie przygotowujemy montaż gniazdowy, który będzie obsługiwany przez ludzi, a w pewnych obszarach produkcji będzie trochę przypominał montaż liniowy, ale tylko fragmentami”.