Aston Martin DBX: Od jego sukcesu zależy przyszłość marki

Aston Martin ma teraz swojego, pierwszego SUV-a. Brytyjczycy zaprezentowali nowy model DBX w Pekinie. SUV ma napęd na wszystkie koła i jest wyposażony w silnik AMG.

Publikacja: 20.11.2019 10:24

Aston Martin DBX: Od jego sukcesu zależy przyszłość marki

Foto: moto.rp.pl

Aston Martin wkracza na nowy poziom. DBX to pierwszy SUV tej marki. I to nie mały. Auto ma 5,04 metra długości, 2,00 metry szerokości i 1,68 metry wysokości. To plus minus wymiary Bentleya Bentayga. W cenie nawet go przewyższa. Bentayga jest dostępna na rynku niemiecki od 175 644 euro, Aston Martin kosztować tam będzie co najmniej 193,500 euro. Cennik jego drugiego przeciwnika, Lamborghini Urus rozpoczyna się od 204 000 euro. Polskich cen Astona póki co nie znamy.

""

Aston Martin DBX.

Foto: moto.rp.pl

W przyszłości marka będzie budować Astona Martina DBX w drugim zakładzie w Wielkiej Brytanii. W St. Athan w Walii utworzono zakład produkcyjny, tworząc do 750 nowych miejsc pracy. Budowa fabryki w Walii rozpoczęła się już w 2017 roku. Ponad 90 procent produkcji trafi na eksport. Zdolności produkcyjne są ograniczone. Rocznie produkowanych może być maksymalnie 5000 egzemplarzy. Kiedy w 2023 roku ruszy produkcja Lagondy ilość produkowanych aut wzrośnie do 7000 egzemplarzy – 3000 przypadnie na Lagondę i tylko 4000 na DBX. Pytanie czy to wystarczy?

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

Szef projektu Marek Reichman próbował zawrzeć wszystkie typowe cechy marki w karoserii SUV-a. Charakterystyczny wlot, mocno wyprofilowana maska, typowa linia boczna itd. Efekt końcowy trzeba będzie ocenić na żywo, ale już teraz jest pewne, że DBX na pewno będzie się wyróżniać swoim niesztampowym tyłem. Dla swojego pierwszego SUV-s Aston Martin opracował nową platformę, która umożliwia również dopasowanie elektrycznych napędów. Zanim jednak do tego kiedyś dojdzie jednostka napędowa dobrze znana jest z modeli DB11 i Vantage. To silnik AMG. Czterolitrowe biturbo V8 z dezaktywacją cylindrów. Moc 550 KM i 700 Nm momentu obrotowego. Aston Martin oczekuje zużycia WLTP na poziomie 14,3 litra i emisji CO2 na poziomie 269 g/km do NEDC.

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

DBX ma masę własną co najmniej 2245 kilogramów. Osiągi – od zera do stu km/h pokonuje w czasie 4,5 sekundy, prędkość maksymalna wynosi 291 km/h. Moc przenosi dziewięciobiegowa, automatyczna skrzynia. Trzykomorowe zawieszenie pneumatyczne z adaptacyjnymi amortyzatorami, sterowane jest przez 48-woltowy układ elektryczny. Oferuje opcję obniżenia prześwitu o 45 mm w górę lub o 50 mm w dół. Felgi mają 22-cale i obute są w opony Pirelli P Zero, wypiekanymi specjalnie dla Astona Martina. Bagażnik ma pojemność 632 litrów, a tylne siedzenia są sładane (40:20:40).

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

Głównymi rynkami dla DBX mają być Chiny, Rosja, Bliski Wschód i USA. Samochód trafi do klientów w drugim kwartale 2020 roku. Pierwsze 500 samochodów zostanie osobiście sprawdzonych przez Andy’ego Palmera, szefa Astona Martina. Aston Martin ekonomicznie dociśnięty jest plecami do ściany. Przyszłość marki w dużej mierze zależy od sukcesu DBX-a. To się może udać. SUV-y potrafią zdziałać cuda. Urus stanowi obecnie prawie dwie trzecie sprzedaży Lamborghini. Całkiem możliwe, że DBX stworzy podobne proporcje.

CZYTAJ TAKŻE: Aston Martin Valkyrie: Najbardziej ekstremalny supersamochód, jaki powstanie

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

Aston Martin wkracza na nowy poziom. DBX to pierwszy SUV tej marki. I to nie mały. Auto ma 5,04 metra długości, 2,00 metry szerokości i 1,68 metry wysokości. To plus minus wymiary Bentleya Bentayga. W cenie nawet go przewyższa. Bentayga jest dostępna na rynku niemiecki od 175 644 euro, Aston Martin kosztować tam będzie co najmniej 193,500 euro. Cennik jego drugiego przeciwnika, Lamborghini Urus rozpoczyna się od 204 000 euro. Polskich cen Astona póki co nie znamy.

Pozostało 86% artykułu
Parking
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Materiał Promocyjny
Ukryj auto, odzyskaj spokój i przestrzeń
Parking
Międzynarodowy dzień dbania o samochód
Parking
Opel Roks-e: Tylko do miasta
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Parking
Nowa Kia Sportage zaprojektowana specjalnie dla Europy