Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image

Każdego roku do klientów na całym świecie trafia około 100 tysięcy nowych Macanów. To świetny wynik, na który składa się szeroka paleta jednostek napędowych, duże możliwości personalizacji, a także bezpieczeństwo będące gwarantem komfortowej eksploatacji.

Wpływ na bezpieczeństwo podczas jazdy samochodem ma mnóstwo czynników. Do najważniejszych należy dobre samopoczucie kierowcy czy wysoki poziom koncentracji. Jeśli jednak któryś z tych elementów szwankuje, pałeczkę w podbramkowej sytuacji przejmuje samochód.

Porsche Macan jest jednym z najbezpieczniejszych modeli w swojej klasie.

Właściwości jezdne

Odpowiednio zestrojony układ jezdny odpowiada za właściwą trakcję na suchym, jak i mokrym asfalcie o ograniczonej przyczepności. Zawieszenie w Porsche Macanie nie pozostawia wiele do życzenia już w standardowej konfiguracji. Warto jednak przyjrzeć się i zainwestować w pneumatyczne zawieszenie.

Kierowca ma do wyboru trzy wysokości prześwitu. Dodatkowo, podczas załadunku zakupów lub większych gabarytowo przedmiotów, można zmniejszyć odległość tylnej osi względem podłoża. W czasie jazdy sportowej, auto opuszcza się o 10 milimetrów. Po kliknięciu ikonki Off-Road, auto podnosi się aż o 4 centymetry. W zależności od wybranego modułu, zmienia się też charakterystyka tłumienia nierówności, siła wspomagania układu kierowniczego, a także reakcja na operowanie pedałem akceleratora. To opcja, która zadowoli nie tylko miłośników dynamicznej jazdy, lecz również użytkowników w tempie defiladowym pokonujących kolejne kilometry podziurawionych dróg.

Jeśli trzeba Macan poradzi sobie również poza asfaltem.

Elastyczny silnik

Poza zawieszeniem, istotną rolę, zwłaszcza w trasie odgrywa jednostka napędowa. Niedobory mocy pogarszają dynamikę i generują niepotrzebne trudności podczas wyprzedzania, co może wywoływać u kierowcy wręcz frustrację. W Porsche nie ma tego problemu. Już podstawowy silnik 2.0 rozwija 252 koni mechanicznych i 370 Nm dostępnych w przedziale 1600-4500 obr./min. Mimo masy własnej na poziomie 1770 kilogramów, osiągi niemieckiego SUV-a dorównują sportowym autom kompaktowym. Sprint do pierwszej setki trwa zaledwie 6,7 sekundy. Po wyposażeniu samochodu w pakiet Sport Chrono, rozpędzanie do 100 km/h zajmuje 6,5 sekundy. To zasługa procedury startu, napędu na cztery koła i korzystnego rozkładu mas.

ZOBACZ TAKŻE: Porsche Macan: Jeden do wszystkiego

Kolejne dwie jednostki mają 6 cylindrów i pojemność trzech litrów. Wsparte doładowaniem oraz napędem na cztery koła zapewniają świetną dynamikę. Macan S ma  340 koni mechanicznych i 460 Nm. Do setki przyspiesza w 5,4 sekundy i zapędza wskazówkę prędkościomierza do 254 km/h. Jeszcze szybszy jest GTS. Tutaj mamy do dyspozycji 360 KM i 500 Nm w przedziale 1650-4000 obr./min. Podwójnie doładowane V6 wyposażono w sportowy wydech pieszczący uszy pasażerów w każdym trybie. GTS pokonuje granicę 100 km/h w równe 5 sekund, a wskazówka prędkościomierza zatrzymuje się na 256 km/h. Ostatni z silników nosi oznaczenie Turbo. Kryje się pod nim motor 3.6 V6 – 400 koni mechanicznych i 550 Nm. Usztywnione i lekko obniżone auto zdaje się ignorować prawa fizyki. Do setki przyspiesza w 4,8 sekundy i rozpędza do 266 km/h.

Silnik Macana Turbo osiąga moc 400 KM.

Skrzynia biegów

Macana można kupić tylko z dwusprzęgłową, automatyczną przekładnią. PDK z zaawansowanym oprogramowaniem elektronicznym błyskawicznie żongluje poszczególnymi przełożeniami, dzięki czemu pod nogą nie brakuje niutonometrów. To szczególnie ważne podczas dynamicznego pokonywania zakrętów. Z pomocą przychodzi też tryb sekwencyjny lewarka skrzyni oraz łopatki przytwierdzone do kierownicy. O bezpieczeństwo w ciasnych łukach dba również aktywny napęd na cztery koła przekazujący do 80% momentu obrotowego na tylną oś. W razie zmiany warunków pogodowych i przyczepności nawierzchni, komputer błyskawicznie przerzuca siłę napędową na różne koła, by optymalizować trakcję. Dodatkowo, warto uzbroić auto w elektroniczną blokadę dyferencjału, która sprawia, że jazda w ostrych łukach na granicy praw fizyki dostarcza mnóstwo emocji. Równie dużo, co wprowadzanie samochodu w kontrolowane poślizgi.

ZOBACZ TAKŻE: Marcin Gortat ambasadorem Porsche

Progresywny układ kierowniczy

To opcja. Progresywny układ kierowniczy wymaga dopłaty w wysokości 1171 złotych. Przy małych prędkościach zwiększa siłę wspomagania, zmniejszając tym samym opór na kierownicy. Wraz ze zwiększaniem szybkości, koło sterowe pracuje z coraz większym oporem, zwiększając precyzję działania i podnosząc pewność kierowcy podczas dynamicznych manewrów.

Zawieszenie i układ kierowniczy znakomicie radzą sobie w zakrętach.

LDW i aktywny tempomat

Częste podróżowanie w trasie potrafi nużyć. W związku z tym warto korzystać z dobrodziejstwa rozmaitych systemów elektronicznych. Jednym z nim jest układ ostrzegania o opuszczaniu pasa ruchu. Wizualnie i dźwiękowo ostrzeże kierowcę o przekroczeniu wymalowanej na jezdni linii, co pozwoli uniknąć bliskiego spotkania z innym pojazdem. Kolejne udogodnienie stanowi aktywny tempomat. Potrafi utrzymać prędkość i odległość względem poprzedzającego pojazdu. Zachowa bezpieczny odstęp, a w razie wykrycia przeszkody na drodze, w trybie awaryjnym uruchomi hamulce.

ZOBACZ TAKŻE: Porsche Macan: Komfort w sportowym wydaniu

Wzmocniona konstrukcja

Przy ewentualny zderzaniu producent zastosował elementy pochłaniające energię w drzwiach. Za plastikową osłoną zderzaków zabudowano wzmocnienia z poprzecznych belek i dwóch odkształcalnych paneli. W każdym przewidziano gwintowane mocowanie do montażu uchwytu haka lub ucha holowniczego.

Porsche Macan.

Pasażerowie mają zaś do dyspozycji napinacze z ogranicznikami naprężenia (z przodu), ręczną regulacją wysokości pasa i sygnalizacji niezapięcia. Zestaw bezpieczeństwa uzupełniają pełnowymiarowe poduszki powietrze kierowcy i pasażera, boczne poduszki zintegrowane w fotelach, a także kurtyny powietrzne wzdłuż całej ramy dachu i bocznych szyb od słupka A do słupka C. W razie dachowania, czujnik wykrywający zagrożenie pozwala na wcześniejsze uruchomienie kurtyn powietrznych i napinaczy pasów bezpieczeństwa, co minimalizuje obrażenia pasażerów. Dobrze mieć świadomość obecności takich zabezpieczeń, ale nie warto nigdy z nich korzystać.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Producenci nie kwestionują grzywien za CO2, ale chcą pomocy

Europejscy producenci pojazdów nie będą podważać grzywien za niedotrzymywanie po 2020 r. unijnych norm ...

Asystenci w nowoczesnych samochodach pozwalają już na półautonomiczną jazdę

Samochody autonomiczne na ulicach polskich miast

Jaworzno staje się poligonem doświadczalnym dla najnowocześniejszej technologii, którą żyje dziś cała branża motoryzacyjna ...

Toyota RAV4 hybrid: Szybka i zielona

Stosując technologię hybrydową od prawie 20 lat, Toyota ma największe doświadczenie ze wszystkich producentów. ...

Karl Thomas Neumann

Prezes Opla zrezygnuje

Karl Thomas Neumann, jeden z najskuteczniejszych menedżerów w europejskiej motoryzacji, nie będzie prezesem Opla. ...

Ford Ranger Raptor: W przyszłym roku w polskich salonach

Ford Ranger w ekstremalnej wersji Raptor trafi również na polski rynek. Raptor to wersja ...

Daimler depcze po piętach Tesli. Nowe, elektryczne ciężarówki

Mercedes szykuje się za Oceanem do ofensywy. Cel – mocno namieszać na rynku elektrycznych ...