Porsche Macan: Komfort w sportowym wydaniu

Ten SUV Porsche ma nie tylko sportowe geny. Dzięki adaptacyjnemu zawieszeniu i wielu innym udogodnieniom, potrafi być bardzo komfortowy podczas codziennej eksploatacji.

Publikacja: 20.08.2018 05:54

Porsche Macan: Komfort w sportowym wydaniu

Foto: moto.rp.pl

Wśród konkurencji próżno szukać drugiego, równie mocno nacechowanego sportem SUV-a. Kompaktowe rozmiary, nisko osadzony środek ciężkości, skuteczny napęd na cztery koła i mocne, turbodoładowane silniki benzynowe sprawiają, że Macan sieje postrach w grupie samochodów z logo M, AMG i RS. Niemniej, doprawione pieprzem Porsche ma też drugie oblicze. Dzięki bogactwu rozmaitych opcji może stać się komfortowym towarzyszem podczas użytkowania na co dzień.

""

Porsche Macan jest idealnym połączeniem na co dzień sportu i komfortu.

moto.rp.pl

Postaw na odpowiednie koła

Jeśli eksploatujecie samochód wyłącznie na autostradach i niedawno oddanych do użytku drogach ekspresowych, warto postawić na duże koła z szerokimi oponami. Nie dość, że wyglądają efektownie, to na suchej nawierzchni zapewniają optymalną trakcję. Takich odcinków wciąż w Polsce jest niewiele, więc lepiej zdecydować się na nieco mniejsze obręcze, ale z wyższym profilem gumy. W standardzie Macan opuszcza bramy salony na aluminiowych „osiemnastkach”. 19 cali z ogumieniem w rozmiarze 235/55 z przodu i 255/50 z tyłu wymaga dopłaty w wysokości 6285 zł. Za „dwudziestki” trzeba dopłacić około 11-12 tysięcy, ale to optymalny wybór. 265/45 z przodu i 295/40 z tyłu sprawia, że filtrowanie nierówności odbywa się nad wyraz spokojnie, a na suchej i równej nawierzchni nie ma problemów z trakcją. Takie obręcze szczelnie wypełniają przestrzeń w nadkolach, co z kolei odbija się pozytywnie na estetycznym odbiorze.

ZOBACZ TAKŻE: Porsche Macan – SUV dla dynamicznych

Efektowne, ale i bardzo efektywne są odpowiednie reflektory. Gwarantują nie tylko świetną widoczność i snop światła na poziomie kilkuset metrów, lecz również czynią z Macana widoczny z daleka punkt na drodze. Przy szybkiej jeździe po autostradzie nocą, to kluczowy element dla naszego jak i innych użytkowników drogi element. Porsche poleca w pełni LED-owe oświetlenie zaprojektowane specjalnie dla tego modelu. Podążają za ruchem kierownicy doświetlając zakręty, a szeroki kąt „widzenia” sprawdzi się na słabo oświetlonych drogach poza terenem zabudowanym.

""

Przednie reflektory LED gwarantują znakomitą widoczność.

moto.rp.pl

Tapicerka odporna na zabrudzenia

Wnętrze musi być przytulne i budować pozytywną atmosferę. Tym samym, nie można bagatelizować kwestii tapicerki. Podstawowa jest w kolorze czarnym lub szarym. Nieźle współgra z jasnymi lakierami nadwozia. Dodatkowo, klient może zdecydować się na skórę lub Alcantarę. Wyższe poziomy wyposażenia oferują wykończenie w kolorze popielatym, beżowym lub czerwonym (7-8 tysięcy zł). Skórzane wykończenie może się też znaleźć na boczkach drzwiowych, a także elementach centralnego kokpitu. Żywe kolory nie tylko rozjaśnią wnętrze, lecz również ułatwią czyszczenie. Lekkie zabrudzenia nie będą na nich widoczne, a te większe plamy z łatwością usuniecie wilgotną szmatką. W razie potrzeby, mleczko do pielęgnacji i inne wydajne kosmetyki samochodowe dostępne są za 15-50 złotych.

Kolejny punkt na liście stanowią fotele. Mimo, że te standardowe zapewniają niezły komfort, warto rozważyć adaptacyjne z 18-pozycyjną regulacją elektryczną, pamięcią ustawień, a także podgrzewaniem i wentylacją. Wymagają dopłaty w wysokości 8 tysięcy, ale zdecydowanie są warte grzechu. Skutecznie podtrzymują ciało w ostrych łukach, a w długiej trasie pozwalają się odprężyć i po przejechaniu kilkuset kilometrów, wyjść z samochodu bez bólu kręgosłupa.

Zaawansowane multimedia

Mimo, że Macan zadebiutował kilka lat temu, wciąż oferuje bardzo zaawansowane multimedia. Dotykowy ekran współpracuje z zewnętrznymi nośnikami pamięci, a także systemem obsługi głosowej. Ma też wbudowany dysk twardy, na który można przerzucić ulubioną muzykę lub pliki video. Przejrzyste menu ułatwia codzienną obsługę, a wysoka jakość obrazu z kamery cofania pomaga podczas manewrowania na zatłoczonych parkingach. Nawigacja jest precyzyjna i dzięki połączeniu z internetem, w czasie rzeczywistym analizuje natężenie ruchu i dopasowuje optymalną trasę. Po zjechaniu z utwardzonych dróg, system wspomaga się kompasem i GPS-em, co zapobiegnie zgubieniu się na bezdrożach. Wydajny system multimedialny warto uzupełnić dobrym zestawem audio. Ten sygnowany przez Bose uszczupli portfel o niewiele ponad 5 tysięcy złotych. Audiofile powinni jednak zainteresować się nagłośnieniem sygnowanym przez firmę Burmester. Kosztuje cztery razy więcej, ale jakość dźwięku jest zdecydowanie wyższa.

""

Wnętrze Macana może być urządzone na wiele różnych sposobów.

moto.rp.pl

Pneumatyczne zawieszenie

To, co wyróżnia auta z metką premium, to możliwość domówienia zawieszenia pneumatycznego – 11 760 zł. Kierowca ma do wyboru trzy wysokości prześwitu. Dodatkowo, podczas załadunku zakupów lub większych gabarytowo przedmiotów, można zmniejszyć odległość tylnej osi względem podłoża. W czasie jazdy sportowej, auto opuszcza się o 10 milimetrów. Po kliknięciu ikonki Off-Road, auto podnosi się aż o 4 centymetry. W zależności od wybranego modułu, zmienia się też charakterystyka tłumienia nierówności, siła wspomagania układu kierowniczego, a także reakcja na operowanie pedałem akceleratora. To opcja, która zadowoli nie tylko miłośników dynamicznej jazdy, lecz również użytkowników w tempie defiladowym pokonujących kolejne kilometry podziurawionych dróg.

ZOBACZ TAKŻE: Porsche Driving Experience: Przekonaj się na co Cię stać

Elektroniczni asystenci

Systemów bezpieczeństwa w Porsche znajdziemy bez liku. HomeLink (1278 zł) to moduł umieszczony w panelu przytwierdzonym nad wstecznym lusterkiem wewnętrznym. Automatycznie łączy się maksymalnie z trzema bramami lub drzwiami garażowymi otwierając je i później zamykając. Współpracuje również z oświetleniem i systemami alarmowymi. Jaką ma w tym korzyść użytkownik? Przede wszystkim brak konieczności noszenia w kieszeni dodatkowego pilota i wygodę wjeżdżania na podjazd własnej posesji lub przestrzeń parkingową przed budynkiem firmy.

Kolejny system dotyczy układu kierowniczego. Wymaga dopłaty w wysokości 1171 złotych i stanowi o jego progresywności. Przy małych prędkościach zwiększa siłę wspomagania, zmniejszając tym samym opór na kierownicy. Wraz ze zwiększaniem szybkości, koło sterowe pracuje z coraz większym oporem, zwiększając precyzję działania.

""

Macan to jeden z najzwinniejszych SUV-ów na rynku.

moto.rp.pl

Wśród konkurencji próżno szukać drugiego, równie mocno nacechowanego sportem SUV-a. Kompaktowe rozmiary, nisko osadzony środek ciężkości, skuteczny napęd na cztery koła i mocne, turbodoładowane silniki benzynowe sprawiają, że Macan sieje postrach w grupie samochodów z logo M, AMG i RS. Niemniej, doprawione pieprzem Porsche ma też drugie oblicze. Dzięki bogactwu rozmaitych opcji może stać się komfortowym towarzyszem podczas użytkowania na co dzień.

Postaw na odpowiednie koła

Pozostało 92% artykułu
Parking
Naszpikowane technologiami Volkswageny na wyciągnięcie ręki w niezwykłym finansowaniu
Parking
Opel Roks-e: Tylko do miasta
Parking
Nowa Kia Sportage zaprojektowana specjalnie dla Europy
Parking
Lexus RX 450h: Suma dobrych cech
Parking
Chińska droga do taniej elektromobilności