Nowa strategia Skody

Skoda należąca do Grupy Volkswagena ma już konkretne plany na najbliższe 10 lat. Po pierwsze stać się 5. największą marką w Europie. Po drugie postawić na elektryfikację, ale pozostawiając silniki spalinowe. Po trzecie wzmocnić markę wprowadzając tańsze auta.

Publikacja: 30.06.2021 08:47

Nowa strategia Skody

Foto: moto.rp.pl

Pierwszy warunek, czyli wyprzedzenie na europejskim rynku Forda i Toyoty może okazać się nietrudny do spełnienia. Ford jest, pod względem sprzedaży (według ACEA) już za Skodą. Z Toyotą może pójść trudniej, zwłaszcza w sytuacji, kiedy cała produkcja czeskiej marki jest już wyprzedana, a teraz w dwóch czeskich fabrykach trzeba wstrzymać produkcję, bo brakuje półprzewodników. – Niestety jest tak, że te samochody, które miałyby być wyprodukowane zostały bezpowrotnie stracone. To nie jest do odrobienia w jakikolwiek sposób. Nasze zapasy półprzewodników są najniższe w historii. I nic nie możemy z tym zrobić. Dla nas jest to prawdziwa katastrofa. Może sytuacja trochę się uspokoi w drugiej połowie tego roku – ma nadzieję prezes Skody, Thomas Schäfer.

CZYTAJ TAKŻE: Nowa Skoda Fabia: Konkurencja może zacząć się bać

Dzisiaj (czyli po maju 2021 wg ACEA ostatnie dostępne dane) Skoda w Europie jest 7. największą marką za Volkswagenem,Peugeotem, Toyotą, BMW, Mercedesem, Renault i właśnie wyprzedziła Forda sprzedając w okresie styczeń- maj 2021 o 24 tysiące aut więcej. W samych Czechach z 1,005 mln aut sprzedanymi na całym świecie, Skoda jest dzisiaj największym eksporterem. W 2030 roku przynajmniej połowa sprzedaży Skody mają stanowić auta elektryczne. A może nawet więcej, bo widełki w najbardziej optymistycznej wersji sięgają nawet 70 proc. W tej chwili Skoda ma dwa modele z e-napędem, a trzy nowe, jakie mają zostać dodane do oferty będą pozycjonowane poniżej Enyaqa iV. Taka strategia pozwoli marce w ciągu tego dziesięciolecia obniżyć emisje CO2 o 50 proc.

""

Foto: moto.rp.pl

Dobre tegoroczne wyniki sprzedaży ( 282 tys. w okresie styczeń-maj) Skoda zawdzięcza przede wszystkim nowej generacji Octavii, która miała swoją premierę w 2020 roku. Czy jednak ten model już się nie opatrzył? – Opatrzył? Przecież chyba jest jakiś powód , dla którego właśnie Octavia jest naszym bestsellerem. Ten segment w żadnym przypadku nie zanika. I to, co teraz potrzebujemy, to elektrycznej wersji Octavii – ujawnił Thomas Schäfer.

""

Skoda Octavia

Foto: moto.rp.pl

Doskonale sprzedają się także kompaktowe SUV-y Enyaq, to pierwszy model tej marki zbudowany na płycie MEB Volkswagena. – Gdybym tylko miał więcej tych aut … – mówił Schaeffer. Wiadomo także, że Skoda planuje wersję coupe tego auta, ale data premiery nie została jeszcze ogłoszona. Wielkie nadzieje prezes Skody wiąże natomiast z nową Fabią, który znajdzie się w sprzedaży jeszcze w tym roku z ceną podstawowego modelu na poziomie 14 tys. euro.

""

Skoda Fabia

Foto: moto.rp.pl

Ale nie będzie elektrycznej wersji najmniejszego auta czeskiej marki Citigo, którego produkcja właśnie się kończy. – Citigo-e? No szczerze mówiąc nie przekonuje mnie taki pomysł – mówił Schäfer. To, co dzisiaj wiadomo, to że plany Skody są uzależnione od tego, co zdecyduje sam Volkswagen, który właśnie pracuje nad małym elektrycznym autem miejskim, które byłoby budowane na płycie mniejszej od MEB. Produkcję tego auta przygotowuje hiszpański Seat, a pierwsze egzemplarze mają zjeżdżać w 2025 roku.

""

Skoda e-Citygo.

Foto: moto.rp.pl

W przekonaniu Thomas Schäfera, to Czechy powinny stać się centrum elektryfikacji motoryzacji w regionie i zaczęłoby się to od budowy fabryki baterii do samochodów. Wiadomo, że Volkswagen ma w planach taką inwestycję i że są trzy kraje kandydujące do tej lokalizacji : właśnie Czechy, Hiszpania, gdzie w ściągnięcie tego projektu bardzo zaangażowały się władze, oraz Polska.

""

Thomas Schäfer, nowy szef Skody

Foto: moto.rp.pl

CZYTAJ TAKŻE: Test | Skoda Octavia Combi iV, czyli jak Czesi ograli Niemców

Przy położeniu mocnego nacisku na elektryfikację Skoda nie zamierza jednak rezygnować z produkcji samochodów z napędem spalinowym, zwłaszcza w sytuacji, kiedy ta marka właśnie jest odpowiedzialna za całość działalności Volkswagena w Afryce Północnej, Chinach i Indiach. – Ja naprawdę nie wiem dzisiaj jak ostatecznie rozwinie się sytuacja w Indiach. W tej chwili sytuacja wygląda tak, że wszystko może się wydarzyć. Tam nie ma jasnego planu elektryfikacji – mówił Schäfer. A w takim razie czy są jakieś plany wykorzystania wodoru jako napędu? – Wodór nie jest rozwiązaniem dla marek masowych. Jest na to zbyt drogi – powiedział

Pierwszy warunek, czyli wyprzedzenie na europejskim rynku Forda i Toyoty może okazać się nietrudny do spełnienia. Ford jest, pod względem sprzedaży (według ACEA) już za Skodą. Z Toyotą może pójść trudniej, zwłaszcza w sytuacji, kiedy cała produkcja czeskiej marki jest już wyprzedana, a teraz w dwóch czeskich fabrykach trzeba wstrzymać produkcję, bo brakuje półprzewodników. – Niestety jest tak, że te samochody, które miałyby być wyprodukowane zostały bezpowrotnie stracone. To nie jest do odrobienia w jakikolwiek sposób. Nasze zapasy półprzewodników są najniższe w historii. I nic nie możemy z tym zrobić. Dla nas jest to prawdziwa katastrofa. Może sytuacja trochę się uspokoi w drugiej połowie tego roku – ma nadzieję prezes Skody, Thomas Schäfer.

Pozostało 82% artykułu
Od kuchni
Volvo zmierza ku giełdzie. Celuje w wycenę 20 mld dolarów
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Od kuchni
Czekasz na auto w leasingu? Możesz wziąć zastępcze
Od kuchni
Ceny samochodów kompaktowych wzrosły o 63 proc.
Od kuchni
Wielki powrót Astona Martina
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Od kuchni
Dealer będzie musiał odebrać wadliwe auto od klienta