Chiński Geely chce połknąć Volvo

Li Shufu, prezes chińskiego Geely Automobile powiedział, że Geely i Volvo Cars rozważają połączenie swoich biznesów. Geely przejęło Volvo od Ford Motor w 2010 roku.

Publikacja: 16.02.2020 14:16

Chiński Geely chce połknąć Volvo

Foto: moto.rp.pl

Li Shufu zapewniał wówczas, że nawet do głowy mu nie przychodzi, aby Chińczycy weszli do Volvo Cars. Teraz jednak uznał, że wskazana jest jednak większa synergia tak finansowa, jak i technologiczna. Od przejęcia przez Geely Volvo zrobiło ogromne postępy i na dobre już szwedzka marka na całym świecie weszła do segmentu premium. Z firmy borykającej się z potężnymi kłopotami i generującej straty za czasów Ford Motor po tym, jak Volvo postawiło na SUVy, teraz jest dochodowe i rokrocznie zwiększa sprzedaż. W 2019 znalazło chętnych do kupna 705 tys. aut. Największą popularnością cieszy się model XC60.

""

Volvo XC60.

moto.rp.pl

I przez te prawie już 10 lat pod chińską władzą Szwedzi rzeczywiście utrzymali daleko posuniętą niezależność. Prezes Volvo, Hakan Samuelsson pytany o chińskie wpływy za zarządzanie niezmiennie odpowiadał : — A widzisz tutaj jakiegoś Chińczyka? Teraz jednak prezes Li Sfuhu uznał, że połączenie obydwóch firm da w efekcie silną grupę motoryzacyjną. Zastrzegł się jednak, że integralność Volvo pozostanie nienaruszona. Tyle,że obydwie połączone firmy mają być notowane na giełdzie w Sztokholmie i w Hongkongu, gdzie w tej chwili notowane jest Geely i dojdą do nich jeszcze Lynk&Co oraz Polestar, a także należąca do Geely firma energetyczna Geometry.Połączonymi aktywami ma zarządzać grupa składająca się z menedżerów obu firm.

""

moto.rp.pl

Pomysł Li Shufu musiał jednak powstać znacznie wcześniej, niż kilka miesięcy temu. W 2018 roku Hakan Samuelsson przyznał, że Volvo Cars odłoży w czasie swoje plany debiutu giełdowego. Tłumaczył to wtedy niekorzystnymi warunkami na rynku i rosnącymi napięciami zagrażającymi wolnemu handlowi. Volvo wtedy uruchomiło produkcję w Stanach Zjednoczonych skąd planowało eksportować samochody na cały świat. W tym samym czasie prezes Li nie ukrywał, że jest gotów do konsolidacji na rynku motoryzacyjnym, bo bez niej trudno będzie przeprowadzić elektryfikację i pozyskać technologie niezbędne do produkcji aut autonomicznych.

Li Shufu zapewniał wówczas, że nawet do głowy mu nie przychodzi, aby Chińczycy weszli do Volvo Cars. Teraz jednak uznał, że wskazana jest jednak większa synergia tak finansowa, jak i technologiczna. Od przejęcia przez Geely Volvo zrobiło ogromne postępy i na dobre już szwedzka marka na całym świecie weszła do segmentu premium. Z firmy borykającej się z potężnymi kłopotami i generującej straty za czasów Ford Motor po tym, jak Volvo postawiło na SUVy, teraz jest dochodowe i rokrocznie zwiększa sprzedaż. W 2019 znalazło chętnych do kupna 705 tys. aut. Największą popularnością cieszy się model XC60.

Od kuchni
Volvo zmierza ku giełdzie. Celuje w wycenę 20 mld dolarów
Od kuchni
Czekasz na auto w leasingu? Możesz wziąć zastępcze
Od kuchni
Ceny samochodów kompaktowych wzrosły o 63 proc.
Od kuchni
Wielki powrót Astona Martina
Akcje Specjalne
Naszym celem jest osiągnięcie 9 GW mocy OZE do 2030 roku
Od kuchni
Dealer będzie musiał odebrać wadliwe auto od klienta
Od kuchni
PZU zaniża odszkodowania napraw powypadkowych?