Fabryka FCA w Bielsku-Białej w gronie zagrożonych zamknięciem

Grupa PSA i FCA obiecały, że w razie fuzji nie będą zwalniać ludzi i zamykać fabryk, ale mało wykorzystywane montownie w Europie i 3 fabryki silników, w tym w Bielsku-Białej, znalazły się w gronie najbardziej zagrożonych.

Publikacja: 07.11.2019 08:22

Fabryka FCA w Bielsku-Białej w gronie zagrożonych zamknięciem

Foto: moto.rp.pl

Gdy dojdzie do fuzji (umowa ma być podpisana w grudniu), powstanie czwarta na świecie grupa, która w 2018 r. sprzedała 8,7 mln pojazdów, a jej moce produkcyjne wzrosną do 14 mln sztuk rocznie — podała Reuterowi firma od prognoz LMC Automotive. Sektor motoryzacji wkroczył jednak w fazę spadku, zwłaszcza europejski rynek małych samochodów, w którym obie grupy są bardzo obecne. „Wykorzystanie mocy produkcyjnych będzie niskie, wyniesie 58 proc., co oznacza nadwyżkę niemal 6 mln pojazdów, które nie powstaną na świecie. Na Europę spadnie więc zapewne największy ciężar potencjalnego zamykania zakładów” — uważa LMC Automotive, dostawca prognoz w zakresie sprzedaży i produkcji w sektorze motoryzacyjnym.

""

Foto: moto.rp.pl

Związki zawodowe i politycy we Francji i Włoszech wyrazili zaniepokojenie dotyczące likwidacji miejsc pracy, ale obie grupy póki co wykluczyły zamykanie zakładów, aby rozproszyć wszelkie obawy. Jednakże terminy dotrzymania w 2021 i 2025 roku surowszych w Europie norm emisji spalin zwiększają presję na FCA, aby przestawił się na sprawdzone silniki grupy PSA, co stawia pod znakiem zapytania przyszłość niektórych fabryk Fiata w Europie. Najbardziej na celowniku jest zakład w Termoli i Pratola Serra we Włoszech i w Bielsku-Białej, produkujących jednostki napędowe dla Fiata, Lancii i Alfy Romeo.

""

Fabryka FCA w Bielsku Białej.

Foto: moto.rp.pl

Grupa PSA ma największe fabryki silników w Tréméry i w Douvrin we Francji, wymieniła oprzyrządowanie w dawnym zakładzie GM w Szentgotthard na Węgrzech. Analitycy branży motoryzacyjnej twierdzą, że uwaga nowej grupy skupi się na Europie, gdzie można połączyć mniej wykorzystywane linie produkcji pojazdów, układów przenoszenia napędu z inwestycjami na przyszłe pojazdy elektryczne.

""

Jednym z elektrycznych modeli PSA jet nowy Peugeot 208.

Foto: moto.rp.pl

Francuzi pomogli już Oplowi w spełnieniu nowych norm emisji spalin oferując nową płytę podłogową i silniki montowni w Saragossie, gdzie powstaje model Corsa. Płytę CMP wykorzystują obecnie montownie w Poissy (Francja), Trnavie (Słowacja) i w Kenitrze (Maroko) w produkcji modeli Peugeota, Citroena i DS, a może ona mieć zastosowanie przy produkowaniu modeli Lancii, Alfy Romeo i Fiata.

""

Nowy Opel Corsa.

Foto: moto.rp.pl

Rynek małych samochodów jest w trudniejszej sytuacji, bo surowsze normy emisji spalin zmuszają do instalowania w samochodach podstawowej wersji skomplikowanych katalizatorów, co znacznie zwiększa ich cenę. — Zgodnie z nowymi normami emisji CO2 te samochody będą musiały przejść kolejne modernizacje, przez co zdrożeją, a to zmusi niektórych producentów do rezygnacji z pewnych modeli, bo poziom inwestowania w nie jest bardzo duży — stwierdził Felipe Munoz w prognozie firmy JATO Dynamics.

CZYTAJ TAKŻE: Oszczędności po fuzji FCA z PSA: Opel i Vauxhall mogą najwięcej stracić

PSA już zrezygnowała z modeli Opla Adam i Karl, bo ich dostosowywanie do nowych norm było nieopłacalne, Ford zrobił to samo z modelem KA, który korzystał z tej samej płyty co Fiat 500. Ogólnie zakłada się, że udział w rynku samochodów segmentów A i B zmaleje w Europie do 38 procenet w 2021 roku z 40 proc. w 2018 roku, zaś popyt na SUVy będzie nadal wzrastał.

Gdy dojdzie do fuzji (umowa ma być podpisana w grudniu), powstanie czwarta na świecie grupa, która w 2018 r. sprzedała 8,7 mln pojazdów, a jej moce produkcyjne wzrosną do 14 mln sztuk rocznie — podała Reuterowi firma od prognoz LMC Automotive. Sektor motoryzacji wkroczył jednak w fazę spadku, zwłaszcza europejski rynek małych samochodów, w którym obie grupy są bardzo obecne. „Wykorzystanie mocy produkcyjnych będzie niskie, wyniesie 58 proc., co oznacza nadwyżkę niemal 6 mln pojazdów, które nie powstaną na świecie. Na Europę spadnie więc zapewne największy ciężar potencjalnego zamykania zakładów” — uważa LMC Automotive, dostawca prognoz w zakresie sprzedaży i produkcji w sektorze motoryzacyjnym.

Od kuchni
Volvo zmierza ku giełdzie. Celuje w wycenę 20 mld dolarów
Od kuchni
Czekasz na auto w leasingu? Możesz wziąć zastępcze
Od kuchni
Ceny samochodów kompaktowych wzrosły o 63 proc.
Od kuchni
Wielki powrót Astona Martina
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Od kuchni
Dealer będzie musiał odebrać wadliwe auto od klienta