Spółka, która jest największym w Polsce producentem aut dostawczych, zbudowała nową halę logistyczną, rozbuduje halę spawalni i radykalnie zwiększy poziom automatyzacji, przygotowując się do rozpoczęcia w połowie przyszłego roku do produkcji nowego samochodu. Montaż 450 nowych robotów na wydziale spawalni ma zwiększyć poziom zautomatyzowania budowy karoserii z obecnych 42 do 80 proc. – Robotyzacja i modernizacja zakładu, w szczególności spawalni, przyczyni się do zredukowania czasu produkcji samochodu i wpłynie pozytywnie na obniżenie kosztów – tłumaczy Jens Ocksen, prezes zarządu Volkswagen Poznań. Ubiegły rok okazał się dla spółki rekordowym; produkcja sięgnęła 266,8 tys. aut.
Fabryka w Antoninku / mat.pras.
Automatyzacja na poziomie 80 proc. ma przybliżyć Poznań do efektywności innych zakładów koncernu i poprawić jego konkurencyjność. W fabryce w Wolfsburgu produkującej Golfa roboty wykonują 95 proc. prac przy budowie karoserii. W hiszpańskiej Pampionie, gdzie powstaje Polo – 100 proc. Maksymalne zdolności produkcyjne nie zmienią się, pozostając na dotychczasowym poziomie 750 samochodów dziennie. Jednak prócz obniżenia kosztów i skrócenia czasu produkcji pozwolą teraz produkować samochody nowej generacji. – Ich konstrukcja i użyte materiały, a więc względy technologiczne wykluczają możliwość wykonania niektórych łączeń ręcznie, jak do tej pory – mówi Ocksen.
CZYTAJ TAKŻE: Volkswagen: Kurs na czystą mobilność
Pierwsze szkolenia związane z robotyzacją rozpoczęto już rok temu. Do tej pory przeszkolonych zostało blisko 450 pracowników, zwłaszcza osoby, które do tej pory zajmowały stanowiska manualnego spawania i zgrzewania. W rozbudowanej hali spawalni przejmą zadania operatorów maszyn i urządzeń. Obecnie w Antoninku powstają modele Caddy i Transporter T6. Od połowy przyszłego roku z linii zacznie zjeżdżać nowy samochód. VW Poznań nie informuje, jakie to będzie auto, ale należy przypuszczać, iż będzie to piąta generacja Caddy. W ubiegłym roku wyprodukowano przeszło 161 tys. sztuk tego samochodu. Od 1993 r. Volkswagen Poznań zainwestował w produkcję samochodów w Wielkopolsce 10 mld zł. Z tego 4 mld zainwestowano we Wrześni. W 2020 r. łączny poziom nakładów sięgnie 12 mld zł.