Od 2010 roku Chiny znacznie rozszerzyły swoją rolę jako największy na świecie producent samochodów. W porównaniu do rynku światowego (około 95,6 mln pojazdów w 2018 r.), samochody osobowe, ciężarówki i autobusy wyprodukowane w Chinach mają udział w wysokości 29,1 procent. Osiem lat wcześniej było to 23,5 procent na światowym rynku, na którym wyprodukowano 77,3 miliona pojazdów.
Chiny są absolutnym numerem jeden w produkcji samochodów na świecie.
Jak donosi organizacja International Automotive Designers OICA Stany Zjednoczone przegoniły Japonię i znalazły się na drugim miejscu w analizowanym okresie czasu, zwiększając swój udział w rynku z 10 do 11,8 procent, podczas gdy Japonia spadła z 12,4 do 10,2 procent. Niemcy straciły czwarte miejsce w rankingu i teraz są tuż za Indiami. Oba kraje odpowiadają za około 5,4 procent światowej produkcji samochodów. W 2008 roku Niemcy osiągnęły 7,6 procent. Pierwszą dziesiątkę największych producentów samochodów uzupełnia Meksyk, Korea Południowa, Brazylia, Hiszpania i Francja.
Globalna produkcja w 2018 roku wyniosła około 95,6 mln pojazdów.
Obliczenia opierają się na pojazdach wyprodukowanych w poszczególnych krajach, a nie na udziałach producentów na rynku światowym.