Koncerny szukają nowych emocji

Firmy samochodowe chętnie wybierają nieoczywiste formy komunikacji z rynkiem. Ale właściwie dlaczego wspierają żeglarstwo, boks, siatkówkę i różnego rodzaju imprezy kulturalne? Cóż to ma wspólnego z motoryzacją?

Publikacja: 23.07.2019 13:38

Koncerny szukają nowych emocji

Foto: fot. Robert Hajduk – ShutterSail.com

W niedzielę 21 lipca ruszyła dwudziesta już edycja Volvo Gdynia Sailing Days. Volvo Car Poland już po raz ósmy jest głównym sponsorem tych największych regat w Polsce. Tegoroczna odsłona tego wielkiego festiwalu żeglarstwa zgromadziła na starcie około 2000 zawodników, którzy będą rywalizować w 19 różnych klasach. Ich zmagania potrwają do 3 sierpnia. Ale połączenie szwedzkiej marki z żeglarstwem to przede wszystkim regaty Volvo Ocean Race, rozgrywane pod egidą marki w latach 2001–2018. Tylko co ma wspólnego samochód z żeglarstwem?

""

Volvo Gdynia Sailing Days 2018 / fot. Robert Hajduk – ShutterSail.com

moto.rp.pl

Nowy przekaz

Rynek motoryzacyjny się zmienia. Oferta producentów mocno ewoluowała na przestrzeni ostatniej dekady. Zyskują SUV-y i wszelkiej maści crossovery. Sprzedaż samochodów z klasycznych segmentów sukcesywnie spada. Tracą głównie minivany, ale też auta klasy D. Nic dziwnego, że producenci chcą odmłodzić odbiorców starannie budowanych kampanii marketingowych. Zmieniają się też same przekazy i media, które służą do komunikacji. Już nie wystarczy piękne zdjęcie w papierowej gazecie, potrzeba czegoś więcej, choćby informacji o zaangażowaniu marek w tematy ważne dla potencjalnych klientów i formy, która pozwoli dotrzeć do nowych odbiorów. Czasem samochody giną w tle, a na pierwszy plan wysuwają się emocje, z którymi chce kojarzyć się marka.

CZYTAJ TAKŻE: Suzuki będzie wspierać polski boks

Od kilku lat bardzo mocny sygnał wysyłają do nas platformy społecznościowe. Wirtualna rzeczywistość w dużym stopniu oddziałuje na wyobraźnie i towarzyszy nam codziennie. Nie dziwi więc obecność największych graczy motoryzacyjnych na Instagramie czy Facebooku. Na popularności zyskują influencerzy i blogerzy, często lokujący wybrane produkty w swoich filmach oglądanych przez setki tysięcy internautów. To jednak zaledwie fragment marketingowego tortu. Kolejny stanowi wsparcie dla wielu nietypowych przedsięwzięć. Toyota i Lexus od kilku lat sponsorują Festiwal Transatlantyk. Ten nowatorski format to filmowa uczta dla koneserów kina alternatywnego. Po uroczystym seansie starannie dobranych filmów, organizatorzy zapraszają na kolacje przygotowywane przez wybitnych szefów kuchni. Jedną z sekcji tego wydarzenia jest również unikatowe na skalę europejską kino łóżkowe. Japoński koncern od wielu lat wpisuje się też w elitarne sporty. Jest patronem na turniejach golfowych, jak i tenisowych.

Primavera i Open’er

Nieco inną formę promocji marki prowadzi hiszpański SEAT. Od wielu lat angażuje się w wielkie imprezy muzyczne. To festiwale o zasięgu międzynarodowym – Primavera i Open’er. Oba mają wieloletnią tradycję i ściągają każdego roku setki tysięcy gości. To nie tylko osoby, które pojawiają się na miejscu, lecz również te śledzące wydarzenie w mediach społecznościowych i transmisjach na żywo.

""

SEAT jest pierwszym motoryzacyjnym patronem Open’era / fot. Radosław Kazmierczak

moto.rp.pl

– Globalnie od kilku lat angażujemy się w projekty muzyczne. W Barcelonie, miejscu skąd pochodzi marka, jesteśmy od lat głównym sponsorem kultowego festiwalu Primavera. Wspieramy również międzynarodowy festiwal Lollapalooza. W tym roku SEAT został pierwszym motoryzacyjnym partnerem polskiego Open’er Festival, jak i sponsorem mniejszych, lokalnych wydarzeń muzycznych. Stawiamy na muzykę, gdyż jest to uniwersalny język komunikacji. Jest równie emocjonalny, jak same samochody. Muzyka stanowi również wyjątkowy i niepowtarzalny sposób komunikacji z naszymi sympatykami, bo grupa klientów SEAT-a jest średnio o 10 lat młodsza od klientów sięgających po siostrzane marki koncernu Volkswagena – tłumaczy Jakub Góralczyk, kierownik ds. PR marki Seat. Strefa SEAT-a na Open’erze cieszyła się ogromnym powodzeniem – na miejscu można było m.in. wziąć udział w car-a-oke, czyli pośpiewać w aucie. Do tego celu wykorzystany został SEAT-a Arona, który na cztery dni stał się małym studiem i salą koncertową na kółkach. Marce bliskie są też tradycje street artu, dlatego też w strefie SEAT-a na Open’er Festival można było podziwiać malarza TUSE z gdańskiej grupy DSC. – Chcielibyśmy, aby było barwnie i radośnie – i myślę, że idealnie nam się to udało – przyznaje Jakub Góralczyk.

CZYTAJ TAKŻE: Seat sponsorem festiwalu Open’er

Inny pomysł na komunikację ma Cupra, marka, która dopiero w 2018 r. stała się niezależnym bytem. Wywodzi się z najbardziej agresywnych, pełnych emocji, sportowych odmian modeli SEAT-a. -Cupra to wyjątkowość, sportowe osiągi, wyrafinowanie, i te wartości chcemy przybliżać poprzez naszych partnerów: sportowca Roberta Karasia oraz aktorkę Aleksandrę Popławską. To ludzie, którzy ciężko pracowali na swój sukces; którzy doceniają to, co prawdziwe i nie na pokaz. Wspólnie z nimi oraz reżyserem-wizjonerem Bartem Pogodą tworzymy unikalny projekt, za pomocą którego pragniemy pokazać markę Cupra przez pryzmat nieprzeciętnych osobowości. Historię tę przedstawimy już wkrótce w wyjątkowym albumie fotograficznym, który zrewolucjonizuje sposób patrzenia na zdjęcia motoryzacyjne – przekonuje Jakub Góralczyk, kierownik ds. PR w Seacie.

Sport to zdrowie

Inną formę marketingowej komunikacji obrało Suzuki. Mocno inwestuje w sport, bo aktywny tryb życia, a także dbanie o zdrowie ma coraz większe znacznie we współczesnym świecie. – Zgodnie z mottem „Way of Life” promujemy aktywny styl życia i zachęcamy do uprawiania sportu zarówno na profesjonalnym, jak i amatorskim poziomie. Dlatego z dumą wspieramy wydarzenia sportowe na polskiej i europejskiej scenie – wyjaśnia Dorota Drelich, PR manager Suzuki Motor Poland.

""

Suzuki Motor Poland i Polski Związek Koszykówki przekazują 14 Suzuki Swift w ręce koszykarskiej Reprezentacji Polski / fot. Suzuki

moto.rp.pl

Suzuki sponsoruje Reprezentację Polski kobiet i mężczyzn w piłce ręcznej, a także patronuje rozgrywkom ligowym i Pucharowi Polski w obu kategoriach. Od wielu lat współpracuje także z polską koszykówką – w czerwcu została podpisana nowa umowa, na mocy której Suzuki zostało Sponsorem Głównym Reprezentacji Polski Koszykarzy i Koszykarek i Sponsorem Oficjalnym Energa Basket Ligi w ekstraklasie mężczyzn i kobiet, a turnieje finałowe Pucharu Polski Mężczyzn i Kobiet oraz mecz o Superpuchar Polski zostały objęte sponsoringiem tytularnym. Firma wspiera także grający w Lotto Ekstraklasie kielecki klub Korona Kielce oraz jego drużynę juniorów i dziecięcą. Swoim patronatem japońska marka objęła również Polski Związek Bokserski i polskichbokserów w przygotowaniach do Igrzysk Olimpijskich w Tokio.

""

Radosław Piesiewicz, prezes PZKosz i Polskiej Ligi Koszykówki oraz Piotr Dulnik, prezes Suzuki Motor Poland po podpisaniu nowej umowy sponsoringowej / fot. Suzuki

moto.rp.pl

– Patrząc wstecz, mieliśmy okazję wspomagać organizację Mistrzostw Europy w Piłce Ręcznej Mężczyzn Euro EHF 2016, z dumą wspierać polską siatkówkę, a także zaznaczyć swoją obecność na arenie Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata (JWRC) oraz na odcinkach specjalnych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski (RSMP) –dodaje Dorota Drelich.

Na skrzydłach wiatru

Jeszcze inaczej do tematu podchodzi Volvo. Marka słynąca z bezpiecznych i funkcjonalnych samochodów stawia na ochronę środowiska. Łodzie są wprawiane w ruch wyłącznie siłą wiatru, korzystają więc z czystej energii natury. Stąd platforma sponsoringu żeglarskiego dobrze wpisuje się także w ekologiczną misję firmy.

""

Volvo Gdynia Sailing Days 2018 / fot. Robert Hajduk – ShutterSail.com

moto.rp.pl

– Nasza marka od lat angażuje się w żeglarstwo. Na szczeblu światowym koronną imprezą przez wiele lat był wyścig Volvo Ocean Race. W Polsce już po raz ósmy jesteśmy głównym sponsorem największych regat w naszym kraju – Volvo Gdynia Sailing Days. Jednocześnie Volvo jest marką bardzo ekologiczną, stąd nasze zaangażowanie w żagle nabiera nowego wymiaru. We wszystkich naszych imprezach nawołujemy do oczyszczania mórz i oceanów z plastiku. Namawiamy też do zastępowania jednorazowych produktów plastikowych artykułami wielorazowymi lub biodegradowalnymi. Taki program eliminowania plastiku został przeprowadzony we wszystkich naszych biurach na świecie. A jedna z łodzi startujących w regatach Volvo Ocean Race, była wyposażona w sondę badającą zawartość plastiku w oceanach – wyjaśnia Stanisław Dojs, PR manager Volvo Car Poland.

""

fot. Wikipedia

moto.rp.pl

Budowanie mocnej pozycji marki w świadomości potencjalnych klientów to proces długi i bardzo kosztowny. Wielowymiarowość komunikacji marketingowej jest kluczowa w dzisiejszych realiach. Nienachalna kampania z udziałem dyskretnego logo na międzynarodowej imprezie może mieć większą wartość od klasycznej reklamy wyświetlanej co godzinę w ogólnodostępnej telewizji. Silne emocje towarzyszące rozgrywkom sportowym, wydarzeniom kulturalnym czy dbaniu o środowisko i przeciwdziałaniu globalnemu ociepleniu, to nie tylko wyzwanie dla marketingowców, lecz również okazja do podkreślania swojej tożsamości i identyfikowanie się z problemami społecznymi.

W niedzielę 21 lipca ruszyła dwudziesta już edycja Volvo Gdynia Sailing Days. Volvo Car Poland już po raz ósmy jest głównym sponsorem tych największych regat w Polsce. Tegoroczna odsłona tego wielkiego festiwalu żeglarstwa zgromadziła na starcie około 2000 zawodników, którzy będą rywalizować w 19 różnych klasach. Ich zmagania potrwają do 3 sierpnia. Ale połączenie szwedzkiej marki z żeglarstwem to przede wszystkim regaty Volvo Ocean Race, rozgrywane pod egidą marki w latach 2001–2018. Tylko co ma wspólnego samochód z żeglarstwem?

Pozostało 94% artykułu
Tu i Teraz
W Tychach rozpoczęto produkcję chińskiego auta, które kupisz w Europie, ale nie w Polsce
Od kuchni
Volvo zmierza ku giełdzie. Celuje w wycenę 20 mld dolarów
Od kuchni
Czekasz na auto w leasingu? Możesz wziąć zastępcze
Od kuchni
Ceny samochodów kompaktowych wzrosły o 63 proc.
Od kuchni
Wielki powrót Astona Martina