Volkswagen chce wzmocnić swoją pozycję w Chinach

VW ma już partnerów biznesowych w Chinach. Ale to za mało jak na rosnące aspiracje koncernu. Teraz w Wolfsburgu głośno myśli się o wykupieniu chińskiego producenta JAC.

Publikacja: 13.04.2019 08:29

Volkswagen chce wzmocnić swoją pozycję w Chinach

Foto: moto.rp.pl

Volkswagen przyspiesza ekspansję w Azji. Niedawno Wolfsburg ogłosił swoją nową, przeznaczoną wyłącznie na chiński rynek tanią markę Jetta. Sam VW jest aktywny w Chinach od 1978 roku i od dawna współpracuje z tamtejszymi partnerami. Pierwszym wspólnym projektem była powstała w 1984 roku firma Shanghai Volkswagen (aktualna nazwa to SAIC Volkswagen). W 1991 roku uruchomiono kolejne, jeszcze większe wspólne przedsięwzięcie: FAW-Volkswagen (FAW: First Automobile Works). Aby nadal rozwijać się na najważniejszym obecnie rynku dla firmy, koncern chce zainwestować w JAC Motors (Anhui Jianghuai Automobile Co., Ltd.).

""

JAC S 3 to jeden z flagowych modeli chińskiej firmy.

moto.rp.pl

ZOBACZ TAKŻE: Jetta: Volkswagen powołał do życia tanią markę

JAC istnieje od 1964 r. Większość udziałów w przedsiębiorstwie należy do państwa. Do roku 2000 JAC produkował wyłącznie pojazdy użytkowe (pod marką Jianghui), a dopiero potem dołączyły do nich vany i SUV-y. Na początku JAC współpracował z Hyundaiem. W 2004 roku Koreańczycy rozważali możliwość wspólnego przedsięwzięcia, które ostatecznie nie doszło do skutku. W 2009 roku rząd chiński próbował połączyć Chery Automobile i JAC – obaj producenci mają swoje fabryki w prowincji Anhui. Chery budował wtedy samochody, podczas gdy JAC nadal miał w ofercie głównie ciężarówki. JAC nie chciał jednak zostać pochłonięty przez większą firmę i żeby temu zapobiec rozszerzył portfolio o samochody osobowe i ogłosił program budowy pojazdów elektrycznych. Już w 2010 roku JAC zbudował prawie pół miliona aut, kończąc na ósmym miejscu w chińskich producentów samochodowych. Obecnie JAC oferuje szeroką gamę aut, od małych samochodów po ciężarówki. W ofercie jest również pięć modeli o napędzie elektrycznym. Firma sprzedaje je w Egipcie, Etiopii, Brazylii, Iranie i Wietnamie. Założyła nawet joint venture z meksykańskim producentem Giant Motors.

""

JAC IEV7S to jeden z pięciu elektrycznych modeli firmy.

moto.rp.pl

Już jesienią 2016 r. VW i JAC podpisały umowę o współpracy w zakresie rozwoju samochodów o napędzie elektrycznym. Jej konsekwencją było powstanie wspólnego centrum badawczo-rozwojowego, które ruszyło w grudniu 2018 r. Według agencji informacyjnej Reuters, Volkswagen współpracuje z nowojorskim bankiem inwestycyjnym Goldman Sachs w celu nabycia udziałów w firmie JAC. Nie bez znaczenia dla tych działań było rozluźnienie w ubiegłym roku przez chiński rząd zasad współpracy zagranicznych producentów z chińskimi firmami samochodowymi. Istniejący limit inwestycji został zniesiony dla firm produkujących pojazdy hybrydowe lub z napędem elektrycznym.

""

Nową marką Jetta Volkswagen chce w Chinach dotrzeć do mniej zamożnych klientów.

moto.rp.pl

Obecnie JAC ma wartość giełdową około 1,7 mld euro. Wiadomość, że Volkswagen jest zainteresowany akcjami JAC, spowodowała wzrost ceny akcji o dziesięć procent.

ZOBACZ TAKŻE: Elektryfikacja Volkswagena: to dzieje się naprawdę

Volkswagen przyspiesza ekspansję w Azji. Niedawno Wolfsburg ogłosił swoją nową, przeznaczoną wyłącznie na chiński rynek tanią markę Jetta. Sam VW jest aktywny w Chinach od 1978 roku i od dawna współpracuje z tamtejszymi partnerami. Pierwszym wspólnym projektem była powstała w 1984 roku firma Shanghai Volkswagen (aktualna nazwa to SAIC Volkswagen). W 1991 roku uruchomiono kolejne, jeszcze większe wspólne przedsięwzięcie: FAW-Volkswagen (FAW: First Automobile Works). Aby nadal rozwijać się na najważniejszym obecnie rynku dla firmy, koncern chce zainwestować w JAC Motors (Anhui Jianghuai Automobile Co., Ltd.).

Pozostało 81% artykułu
Od kuchni
Volvo zmierza ku giełdzie. Celuje w wycenę 20 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Podróżuj ekologicznie! Program Fundusze Europejskie dla zrównoważonej mobilności
Od kuchni
Czekasz na auto w leasingu? Możesz wziąć zastępcze
Od kuchni
Ceny samochodów kompaktowych wzrosły o 63 proc.
Od kuchni
Wielki powrót Astona Martina
Materiał Promocyjny
„Skoro wiemy, że damy radę, to zróbmy to”. Oto ludzie, którzy tworzą Izerę
Od kuchni
Dealer będzie musiał odebrać wadliwe auto od klienta
Od kuchni
PZU zaniża odszkodowania napraw powypadkowych?