Polska należy do czołowych producentów opon w Europie. W czterech fabrykach (Dębica, Olsztyn, Poznań, Stargard) należących do największych globalnych koncernów oponiarskich: Goodyear, Michelin i Bridgestone, produkowanych jest dziennie 120 tys. opon. Odbiorcami są posiadacze samochodów osobowych, ciężarowych i pojazdów rolniczych. Jak podaje reprezentujący branżę Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego (PZPO), rocznie zakłady w Polsce opuszcza ponad 35 mln opon. W tym również opon segmentu premium o najwyższych osiągach przeznaczonych dla najbardziej wymagających odbiorców.
W czterech fabrykach (Dębica, Olsztyn, Poznań, Stargard) należących do koncernów oponiarskich Goodyear, Michelin i Bridgestone, produkowanych jest dziennie 120 tys. opon
Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i firmy doradczej KPMG wyspecjalizowana dla sektora motoryzacyjnego produkcja (która nie obejmuje pojazdów) warta była w 2016 r. 13,9 mld zł, a większość tej kwoty wypracowały firmy z sektora gumowego. Branża produkcji opon ma także znaczący udział w łącznej wartości zagranicznych inwestycji, jakie napłynęły do Polski. Chodzi zwłaszcza o przedsięwzięcia lokowane w specjalnych strefach ekonomicznych.
CZYTAJ TAKŻE: Polski rynek opon mocno przyspiesza
Z informacji resortów inwestycji i rozwoju oraz przedsiębiorczości i technologii wynika, że w końcu 2015 r. skumulowana wartość zainwestowanego w strefach kapitału wyniosła blisko 111,7 mld zł. Pomimo największego udziału w skumulowanej wartości inwestycji firm z branży motoryzacyjnej (26,8 proc.) kolejne miejsca zajęli producenci wyrobów z gumy i tworzyw sztucznych (10,0 proc.). Ci ostatni mieli zarazem największy udział w strefie warmińsko-mazurskiej – dzięki należącej do koncernu Michelin fabryce opon w Olsztynie.