Trump zapowiedział cofnięcie dopłat do elektromobilności. Firmy zainwestowały miliardy

Donald Trump zapowiedział cofnięcie wszystkich dopłat do budowy zakładów produkujących samochody elektryczne i baterie do nich. W projekty związane z elektromobilnością zainwestował Ford ok 3 mld dolarów, tyle samo przeznaczył na zwiększenie produkcji elektryków General Motors, BMW wydało 1,7 mld dolarów na nowy zakład w Karolinie Północnej, a Hyundai zainwestował w nową fabrykę aż 5 mld dolarów.

Publikacja: 13.02.2025 03:00

W projekty związane z elektromobilnością zainwestował Ford ok 3 mld dolarów

W projekty związane z elektromobilnością zainwestował Ford ok 3 mld dolarów

Foto: mat. prasowe

Dyrektor generalny Forda, Jim Farley już teraz mówi, że po wprowadzeniu ceł , czyli po wzroście kosztów produkcji, nie będzie miał innego wyjścia, jak zmniejszyć zatrudnienie. - Niestety jest tak, że dzisiaj wiele miejsc pracy w naszych fabrykach jest zagrożone — mówił John Farley. Tym bardziej, że Donald Trump zapowiedział również cofnięcie wszystkich dopłat do budowy zakładów produkujących auta elektryczne i baterie do nich. W projekty związane z elektromobilnością Ford zainwestował już w w Ohio, Michigan, Kentucky i Tennessee USA ok 3 mld dolarów. Tyle samo przeznaczył na zwiększenie produkcji elektryków General Motors, który w partnerstwie z Samsungiem zbudował nową fabrykę w stanie Indiana, czy BMW, który wydał 1,7 mld dolarów na nowy zakład w Karolinie Północnej. Jeszcze bardziej może być rozczarowany Hyundai, który do spółki z SK wydał na taką fabrykę aż 5 mld.

Czytaj więcej

Miał być hit a jest niewypał. Spada popyt na Teslę Cybertruck. W USA obniżka cen

- Jeśli rzeczywiście Republikanie cofną legislację z czasów administracji Bidena, która gwarantowała nam miliardy dolarów subsydiów do projektów związanych z elektromobilnością, utrata miejsc pracy jest nieunikniona – mówił szef Forda podczas spotkania z mediami w Nowym Jorku w ostatni wtorek. Nie ukrywał również swojego krytycznego stosunku do decyzji Donalda Trumpa, który zapowiedział nałożenie ceł na auta i komponenty motoryzacyjne importowane z Kanady i Meksyku. W Meksyku Ford produkuje furgonetkę Mavericka i elektrycznego SUVa Mustang Mach-E electric . Z Kanady sprowadza przede wszystkim silniki.

Ford Mustang Mach-E

Ford Mustang Mach-E

Foto: mat. prasowe

„25-procentowe cła na auta i komponenty na wszystko, co importujemy z Meksyku i Kanadzie spowoduje w amerykańskiej motoryzacji wyrwę, jakiej jeszcze nie widzieliśmy w historii. Nie mówiąc już o tym, ze szeroko otwiera drogę eksportu dla Japończyków i Koreańczyków, oraz Europejczyków, którzy każdego roku wwożą do naszego kraju ponad 2,5 mln samochodów. A ich auta nie są obciążone cłem, jakie nałożono na import z Kanady i Meksyku” - czytamy w transkrypcji z konferencji udostępnionej przez amerykańskie biuro prasowe Forda. Tymczasem Jim Farley w swojej krytyce poszedł jeszcze dalej. Przypomniał, że podczas kampanii wyborczej Donald Trump bardzo dużo obiecywał jak to doprowadzi do umocnienia amerykańskiego przemysłu samochodowego i spowoduje, że coraz więcej aut będzie produkowanych w kraju, który stanie się słynny z motoryzacyjnych innowacji.

Jim_Farley, szef Forda

Jim_Farley, szef Forda

Foto: mat. prasowe

Bez wsparcia elektromobilności amerykańskie marki zaczną zwalniać pracowników

- To wszystko jest w tej chwili niesłychanie ważne, bo na rynkach motoryzacyjnych jesteśmy świadkami globalnych bitew ulicznych, w których bardzo aktywnie uczestniczą Chińczycy. Jeśli ta administracja rzeczywiście chce ich powstrzymać, byłby to jedno z największych osiągnięć. Jak na razie widzimy jedynie coraz wyższe koszty i coraz większy chaos - mówił Jim Farley. Nie ukrywał również politycznych skutków decyzji, gdyby rzeczywiście nowa administracja zdecydowała się wycofać ze wsparcia elektromobilności. - Większość nowych fabryk aut elektrycznych wybudowano właśnie w stanach , gdzie wygrali Republikanie. I to ich elektorat będzie teraz tracił pracę - ostrzegł Jim Farley .

Czytaj więcej

Ford F-150 Lightning: Pionier i bestseller
Na prąd
Tesla Model S i X z wyłączonym konfiguratorem w Europie. Czy to początek problemów?
Na prąd
Wiemy które z używanych elektrycznych aut sprzedają się najlepiej
Na prąd
Kia zaszalała z ceną topowego SUV-a. Z dopłatą aż 115 tys. taniej
Na prąd
Duży kontrakt na dostawę elektrycznych autobusów. Rekordowa umowa w Katowicach
Na prąd
Eksperci krytykują rządowy program dopłat do elektryków