Jak powstały chińskie cmentarzyska pojazdów elektrycznych?

Upadek firm carsharingowych doprowadził do powstania gigantycznych cmentarzysk samochodów elektrycznych w Chinach.

Publikacja: 23.08.2023 10:06

Jak powstały chińskie cmentarzyska pojazdów elektrycznych?

Foto: YouTube

Ostatnio sieć obiegły materiały wideo i zdjęcia z Chin przedstawiające parkingi z tysiącami porzuconych samochodów, głównie elektrycznych. Nie jest to nowy temat, pierwsze takie składowiska zaczęły pojawiać się po 2019 roku. W ciągu ostatniej dekady w Chinach powstały tysiące firm carsharingowych oferujących przejazdy głównie samochodami elektrycznymi. Firmy korzystając z hojnych dopłat rządowych kupowały na potęgę elektryki. Program finansowego wsparcia tej działalności został obcięty w 2019 roku doprowadzając do bankructwa wiele takich przedsiębiorstw.

Czytaj więcej

To Europa miała być liderem elektromobilności. Nic takiego się nie stało

Na cmentarzyskach zalegają elektryki z firm carsharingowych

Wynajem samochodów na godziny nie przyjął się w Chinach i tak powstały osławione cmentarzyska elektrycznych aut. Bardzo popularnym modelem znajdującym się na takich parkingach jest BJEV EC3, w pełni elektryczny samochód miejski firmy BAIC, który został wprowadzony na rynek w 2017 r. w celu zasilenia flot firm sharingowych. Obecnie jest uważany za przestarzały, a jego wartość gwałtownie spada w związku z zalaniem rynku nowocześniejszymi samochodami.

Tzw. cmentarzyska samochodów służą również jako tymczasowe miejsce spoczynku dla zupełnie nowych, niezarejestrowanych jeszcze pojazdów elektrycznych, czekających na sprzedaż. Można dostrzec tam choćby Toyoty bZ4x czy Volkswageny ID.3 bez tablic rejestracyjnych czy modele marki Changan, które pojawiły się tam wkrótce po rozpoczęciu wojny cenowej z Teslą. To też wynik korekty trendów, która nastąpiła wśród producentów samochodów elektrycznych. 60 proc. globalnej floty pojazdów elektrycznych znajduje się obecnie w Chinach. Mimo to liczba lokalnych producentów pojazdów elektrycznych została znacznie ograniczona z blisko 500 w 2019 r. do około 100 w 2023 r.

Czytaj więcej

Audi RS7 Sportback Performance/RS6 Avant Performance: Mount Everest

Ostatnio sieć obiegły materiały wideo i zdjęcia z Chin przedstawiające parkingi z tysiącami porzuconych samochodów, głównie elektrycznych. Nie jest to nowy temat, pierwsze takie składowiska zaczęły pojawiać się po 2019 roku. W ciągu ostatniej dekady w Chinach powstały tysiące firm carsharingowych oferujących przejazdy głównie samochodami elektrycznymi. Firmy korzystając z hojnych dopłat rządowych kupowały na potęgę elektryki. Program finansowego wsparcia tej działalności został obcięty w 2019 roku doprowadzając do bankructwa wiele takich przedsiębiorstw.

Na prąd
Ceny akumulatorów na rekordowo niskim poziomie. Czy elektryki będą tańsze?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Na prąd
Musk stawia wyzwanie Chinom. Tania Tesla pojawi się w 2025 r.
Na prąd
Program dopłat "Mój elektryk 2.0" może zaszkodzić rynkowi e-mobility
Na prąd
Samochody elektryczne w raporcie TÜV. Tesla na ostatnim miejscu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Na prąd
To może być przełom dla producentów aut. Gigant branży buduje własną platformę