Powstał specjalistyczny wóz strażacki do gaszenia aut elektrycznych

Brytyjska firma Prospeed zbudowała na bazie Toyoty Hilux specjalistyczny trzyosiowy wóz strażacki. Auto ma służyć do gaszenia pożarów samochodów elektrycznych.

Publikacja: 11.06.2023 14:15

Prospeed 6x6 Hiload

Prospeed 6x6 Hiload

Foto: mat. prasowe

Pochodząca z Anglii firma Prospeed specjalizuje się w przebudowach i akcesoriach do pojazdów terenowych. Nowym projektem jest przeróbka pick-upa Toyoty Hilux na pojazd trzyosiowy. Jednak tu trzy osie nie są dla szpanu, a z bardziej pragmatycznego powodu - trzy osie uniosą więcej niż dwie. Konwersja Hiluxa na 6x6 ma na celu znaczne zwiększenie ładowności przy zachowaniu kompaktowych podstawowych wymiarów. Na bazie tego auta zbudowany został wóz strażacki, który ma się szczególnie przysłużyć w gaszeniu pożarów akumulatorów w samochodach elektrycznych. Niewielka wysokość auta (1,85 metra) pozwala wjeżdżać na parkingi podziemne, gdzie większość wozów strażackich nie ma szansy się zmieścić.

Prospeed 6x6 Hiload

Prospeed 6x6 Hiload

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Hipersamochód Mercedes AMG One doszczętnie spłonął. Był wart ponad 10 mln zł

Podczas przekształcania Hiluxa Prospeed wydłużył ramę pojazdu za kabiną o 1,2 metra i dodał zawieszenie dla drugiej tylnej osi. Tylny zawias otrzymał regulowaną na wysokość pneumatykę, Hilux oryginalnie jeździ na tylnych resorach piórowych. Taki zabieg zwiększył długość uta do 6,3 metra, a rozstaw osi między przednią i tylną osią do 4,3 metra. Masa własna wynosi 2,6 tony. Podczas normalnej pracy napędzana jest przednia oś i najbardziej wysunięta do tyłu tyla oś. Środkową można dołączyć i tak mamy napęd 6x6. Znacznie wzrosła nie tylko długość, ale także ładowność, która jest teraz trzykrotnie większa niż w przypadku klasycznego Hiluxa. To pozwala poradzić sobie z ciężkim sprzętem przeciwpożarowym i zamontowaniu zbiornika wody gaśniczej o pojemności 1200 litrów. Przy rozbudowie auta na wóz strażacki Prospeed współpracuje z czeską firmą Atenta.

Prospeed 6x6 Hiload

Prospeed 6x6 Hiload

Foto: mat. prasowe

Zainstalowano system „Coldcut Cobra” szwedzkiego producenta Cold Cut Systems. Ten system gaszenia pożarów został pierwotnie opracowany po to, aby uniknąć konieczności wchodzenia do płonących pomieszczeń i zminimalizować zagrożenie dla strażaków. Technika Coldcut Cobra polega na przecięciu zewnętrznej skorupy za pomocą bardzo wysokiego ciśnienia wody, a następnie doprowadzeniu wody gaśniczej bezpośrednio do ogniska pożaru. Funkcjonuje to również przy akumulatorach samochodowych i pozwala dotrzeć bezpośrednio z wodą gaśniczą do ogniw.

Czytaj więcej

Czesi gasili auto elektryczne w garażu podziemnym. Polacy zakazują ich wjazdu

Pochodząca z Anglii firma Prospeed specjalizuje się w przebudowach i akcesoriach do pojazdów terenowych. Nowym projektem jest przeróbka pick-upa Toyoty Hilux na pojazd trzyosiowy. Jednak tu trzy osie nie są dla szpanu, a z bardziej pragmatycznego powodu - trzy osie uniosą więcej niż dwie. Konwersja Hiluxa na 6x6 ma na celu znaczne zwiększenie ładowności przy zachowaniu kompaktowych podstawowych wymiarów. Na bazie tego auta zbudowany został wóz strażacki, który ma się szczególnie przysłużyć w gaszeniu pożarów akumulatorów w samochodach elektrycznych. Niewielka wysokość auta (1,85 metra) pozwala wjeżdżać na parkingi podziemne, gdzie większość wozów strażackich nie ma szansy się zmieścić.

Na prąd
Analiza 7 tys. elektryków: akumulatory są mniej zawodne niż silniki spalinowe
Na prąd
Volkswagen rozpoczyna nowy projekt w Afryce. Będzie budować elektryczne traktory
Na prąd
Saudyjczycy budują swój pierwszy elektryczny samochód. Technologia z całego świata
Na prąd
Prognoza ekspertów: popyt na baterie do elektryków wzrośnie czterokrotnie do 2030 r.
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Na prąd
Rewolucja w hybrydach plug-in. "Super akumulator" z zasięgiem 400 km