W tych polskich miastach jeździ najwięcej aut elektrycznych

Warszawa, Poznań, Katowice, Kraków i Opole - to w tych miastach jeździ najwięcej samochodów elektrycznych. Na drugim końcu skali są takie miasta jak Bytom, Chorzów, Dąbrowa Górnicza, Wałbrzych i Ruda Śląska.

Publikacja: 25.05.2023 10:15

W tych polskich miastach jeździ najwięcej aut elektrycznych

Foto: AdobeStock

Zgodnie z licznikiem elektromobilności w Polsce na koniec marca zarejestrowanych było łącznie 36 826 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Dodatkowo na terenie kraju poruszało się 842 e-autobusów oraz 16 503 elektrycznych skuterów i motorowerów. Jest to zwiększający się z miesiąca na miesiąc odsetek, który główny swój trend ma w dużych ośrodkach miejskich. – Największa liczba BEV na mieszkańca wśród polskich miast przypada w Warszawie – ponad 4. Kolejne miejsca zajęły Poznań, Katowice, Kraków i Opole. Najniższy wynik (poniżej 0,5) odnotowano w Bytomiu, Chorzowie, Dąbrowie Górniczej, Wałbrzychu i Rudzie Śląskiej – mówi Jan Wiśniewski, Dyrektor Centrum Badań i Analiz PSPA. Różnice zauważalne są również na poziomie wojewódzkim i powiatowym. – W województwie mazowieckim zarejestrowano 31 proc. wszystkich BEV w Polsce. Drugie miejsce należy do województwa małopolskiego z udziałem ponad 11 proc., a trzecie – wielkopolskiego – dodaje Wiśniewski.

Rozpowszechnienie się elektrycznej technologii w sektorze automotive, wpływa na zmianę świadomości społeczeństwa. Według raportu „Barometr Nowej Mobilności 2022/2023” aż 42 proc. rodzimych posiadaczy samochodów deklaruje, że kolejne auto, które wybiorą, będzie wyposażone w napęd elektryczny. To wzrost o 30 proc. w ciągu ostatnich sześciu lat. Rynkowym tendencjom starają się wyjść naprzeciw rządzący – w Polsce już obowiązuje ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Mimo prowadzonych działań na rzecz elektromobilności, konieczne są kolejne, których celem będzie zwiększenie świadomości oraz zmniejszenie barier związanych z wdrażaniem elektrycznego napędu. Bez społecznej akceptacji pojazdów elektrycznych nie będzie możliwe osiągnięcie sukcesu i dalsze dążenie do neutralności klimatycznej – choćby z perspektywy sektora automotive. – W zeszłorocznym badaniu Minds&Roses, wśród osób otwartych na zakup samochodu elektrycznego w przyszłości, większość stanowili ci, którzy miesięcznie pokonują między 250 a 500 km. To dystans dojazdowy – miejski. Naturalne więc jest to, że elektrorewolucja zaczyna się w miastach i to właśnie mieszkańcy miast, którzy będą mieli okazję doświadczyć korzyści z posiadania elektryka, staną się naturalnymi ambasadorami tych pojazdów w przyszłości – mówi Piotr Grzemski, head of parts w Otomoto.

Czytaj więcej

Rekordy w rejestracjach. Tesla rozhulała rynek e-aut, Chińczyk na podium

Najlepszym sposobem przekonania nieprzekonanych jest edukacja poprzez praktykę. W efekcie oznacza to możliwość testów pojazdów elektrycznych i przekonanie się, że ta technologia ma wiele do zaoferowania. Dotyczy to zarówno odbiorców biznesowych, którzy odpowiadają za ponad 70 proc. sprzedażny nowych pojazdów, jak też odbiorców indywidualnych. Takie możliwości są jednak ograniczone. Na terenie kraju odbywa się szereg inicjatyw umożliwiających poznanie samochodów zasilanych z gniazdka. Jednak nie oferują one pełnego przeglądu dostępnego rynku. Inaczej jest w przypadku EV Experience, który będzie miał miejsce 26 i 27 maja br. – W jednym miejscu zademonstrujemy ponad 70 pojazdów – komentuje Łukasz Lewandowski, koordynator EV Klub Polska. W zeszłorocznej edycji wydarzenia wzięło udział ponad 2000 gości, którzy mieli do dyspozycji 34 testowe pojazdy elektryczne, za kierownicami których zgromadzeni pokonali ponad 5500 kilometrów w łącznym czasie 27 godzin. – W tym roku, bogatsi o doświadczenia z zeszłego roku, zwiększamy liczbę dostępnych samochodów oraz liczbę jazd testowych, która przekroczy 2000 – dodaje Łukasz Lewandowski.

To nie jedyne atrakcje jakie czekają przybyłych. Wśród niespodzianek będzie EV Show, które zademonstruje sportową jazdę samochodem wyścigowym oraz jego możliwości w jeździe bokiem (drift). Ponadto będzie również możliwość skorzystania ze strefy mikromobilności, czy dowiedzenie się więcej na temat elektrycznych pojazdów dostawczych i ciężkich (strefa e-Cargo), wysłuchać licznych prelekcji oraz warsztatów oraz nawet wziąć w nich udział. – EV Experience, jako wydarzenie, które pozwala kierowcom doświadczyć elektromobilności to także wyjątkowa okazja dla biznesu, żeby spotkać się i wspólnie podjąć działania na rzecz rozwoju tej technologii w Polsce. Podczas warsztatów, razem z biorącymi w nich udział dealerami chcemy lepiej poznać zainteresowanego samochodem elektrycznym klienta i wypracować odpowiedzi na jego obawy w kontekście elektromobilności – mówi Piotr Grzemski.

Czytaj więcej

Volkswagen ID. Buzz: To musi się udać

Zgodnie z licznikiem elektromobilności w Polsce na koniec marca zarejestrowanych było łącznie 36 826 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Dodatkowo na terenie kraju poruszało się 842 e-autobusów oraz 16 503 elektrycznych skuterów i motorowerów. Jest to zwiększający się z miesiąca na miesiąc odsetek, który główny swój trend ma w dużych ośrodkach miejskich. – Największa liczba BEV na mieszkańca wśród polskich miast przypada w Warszawie – ponad 4. Kolejne miejsca zajęły Poznań, Katowice, Kraków i Opole. Najniższy wynik (poniżej 0,5) odnotowano w Bytomiu, Chorzowie, Dąbrowie Górniczej, Wałbrzychu i Rudzie Śląskiej – mówi Jan Wiśniewski, Dyrektor Centrum Badań i Analiz PSPA. Różnice zauważalne są również na poziomie wojewódzkim i powiatowym. – W województwie mazowieckim zarejestrowano 31 proc. wszystkich BEV w Polsce. Drugie miejsce należy do województwa małopolskiego z udziałem ponad 11 proc., a trzecie – wielkopolskiego – dodaje Wiśniewski.

Pozostało 80% artykułu
Na prąd
W europejskich portach zalegają tysiące elektryków z Chin. Nikt ich nie chce
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Na prąd
Akumulator z gwarancją przebiegu 1,5 mln km. Przełom w świecie elektromobilności
Na prąd
Volvo doczeka się vana. Skonstruuje go wspólnie z Renault
Na prąd
AFIR - to może być jedno z większych motoryzacyjnych wyzwań dla Polski
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Na prąd
Chiny dotują 99 proc. swoich spółek giełdowych. Marki motoryzacyjne na czele