Największym pozostaje inwestycja koreańskiego LG Energy Solutions pod Wrocławiem, który przeznacza 1,7 mld zł na rozbudowę zakładu i podwojenie mocy produkcyjnych – z obecnych 70 do 115 GWh. Pozwoli to na zaopatrywanie w baterie litowo-jonowe przeszło miliona samochodów rocznie. Dla osiągnięcia takich zdolności firma zatrudni dodatkowych 500 pracowników. Według Bergman Engineering, polska przyciąga zagraniczne inwestycje w sektor elektromobilności dobrze rozwiniętą infrastrukturą transportową i energetyczną, rządowym wsparciem oraz wykwalifikowaną kadrą pracowników. Dla inwestorów, zwłaszcza azjatyckich, liczy się przy tym centralne usytuowanie Polski, dające szybki dostęp do europejskich fabryk samochodów. - Obecnie największe zainteresowanie obserwujemy ze strony Korei, Chin, Japonii, jak i krajów europejskich, w tym przede wszystkim Wielkiej Brytanii, Szwecji i Niemiec – mówi Tomasz Szpikowski, prezes Bergman Engineering.
Czytaj więcej
Sprzedaż nowych samochodów w USA w zeszłym roku była najgorsza od ponad dekady. Producenci samochodów mają nadzieję, że rok 2023 będzie znacznie lepszy. Oto lista najchętniej kupowanych samochodów w USA.
Na Dolnym Śląsku kosztem 240 mln zł rozbudowywana jest także przez Enchem Poland fabryka roztworów elektrolitycznych. Z kolei w województwie lubuskim Minth Group inwestuje 380 mln zł w zakład mający produkować obudowy baterii do e-aut. Zatrudni w nim blisko pół tysiąca osób. Natomiast w Wielkopolsce powstaje nowa linia produkcyjna autobusów wodorowych, którą stawia Solaris Bus & Coach, łącząc inwestycję z nowym centrum szkoleniowym. Według Bergman Engineering, w 2023 r. w polskim sektorze elektromobilności pojawi się ponad 1,2 tys. nowych miejsc pracy. Największe zapotrzebowanie obejmie analityków danych, inżynierów testów, techników ds. jakości baterii, inżynierów i techników serwisu stacji ładowania baterii elektrycznych, a także inżynierów oraz techników elektryków do projektowania instalacji i utrzymania ruchu. Stawki płac, w zależności od zajmowanego stanowiska, będą zawierać się w przedziale od 5,9 tys. zł do 13,3 tys. zł.
Czytaj więcej
Suzuki podzieliło się elektrycznymi planami marki. Oprócz modeli hybrydowych w europejskich salonach mają pojawić się również auta z napędem w pełni elektrycznym. Planowane jest pięć różnych modeli.
Nowe inwestycje pozwolą zwiększyć zagraniczną sprzedaż branży, w której akumulatory litowo-jonowe już teraz stanowią nową polską specjalność eksportową. Polska mogłaby nawet przyczynić się do uniezależnienia europejskiej motoryzacji od dostaw akumulatorów produkowanych w Chinach. Zdaniem brukselskiej organizacji Transport & Environment (T&E), zmniejszenie dominacji chińskich producentów w dostarczaniu komponentów do baterii może nastąpić w ciągu najbliższych pięciu lat. Według zapowiedzi producentów akumulatorów, do 2027 r. w krajach członkowskich możliwe jest własne pokrycie dwóch trzecich zapotrzebowania UE na katody. Ich produkcja ma się odbywać się m.in. w Polsce (np. w zakładach Umicore na Opolszczyźnie), w Szwecji i w Niemczech.