Tesla to najbardziej popularna marka w świecie elektromobilności. To właśnie ten amerykański producent sprzedał najwięcej samochodów w pełni elektrycznych w 2022 roku (1 313 851 samochodów). Żeby utrzymać pozycję lidera w 2023 roku firma Elona Muska zrobiła kolejny krok i agresywnie obniżyła ceny na wszystkich rynkach. Aktualnie w USA Tesla Model 3 kosztuje od 42 990 dolarów (ok. 191 089 zł) i to przed doliczeniem ulgi podatkowej w wysokości 7500 dolarów (ok. 33 318 zł), którą mogą otrzymać Amerykanie wybierający samochód elektryczny. Dzięki temu nowy Model 3 można mieć już za 35 500 dolarów (ok. 157 705 zł).

Czytaj więcej

Tesla chce zwiększyć sprzedaż i obniża ceny aut w USA, Niemczech oraz w Polsce

Już bez ulgi podatkowej Model 3 jest tym samy o prawie 5 tys. dolarów (ok. 22 tys. zł) tańszy od przeciętnego nowego auta sprzedawanego w Stanach Zjednoczonych, którego średnia cena wyliczone jest na kwotę 47 930 dolarów (ok. 212 500 zł) – wynika z danych Bloomberga. Różnica jest jeszcze większa wg. danych Kelley Blue Book, firmy zajmującej się wyceną aut i badaniami motoryzacyjnymi z których wynika, że cena zakupu nowego samochodu w styczniu wyniósł 49 388 dolarów (ok. 219 000 zł). Przykład Tesli jest póki co wyjątkiem. Segment pojazdów elektrycznych jako całość nie osiągnął oczekiwanego kamienia milowego. Znaczna część aut elektrycznych kosztuje w USA powyżej 50 000 dolarów (ok. 222 120 zł), czego przykładem są m.in. Tesla Model Y (od 54 990 dolarów – ok. 244 429 zł), Genesis G80 Electrified (od 79 825 dolarów – ok. 354 614 zł) czy BMW i4 (od 52 000 dolarów – ok. 231 004 zł).

Czytaj więcej

Fabryka Alpine w Dieppe: Nieoczywistość wyjątkowego miejsca

W Polsce mimo obniżek cen Tesli tak dobrze nie jest. Według IBRM Samar średni koszt zakupu nowego samochodu wynosi około 160 tys. zł. Najtańsza Tesla Model 3 RWD to wydatek rzędu 220 tys. zł. Sytuacji nie poprawia program „Mój Elektryk”, gdzie można otrzymać do 27 tys. zł w dopłat od państwa. Uwzględniając dotację, najtańsza Tesla nas Wisłą kosztuje 192 990 zł.