Sugestie Elona Muska o obniżeniu cen kosztem zysków stały się faktem. W Stanach Zjednoczonych i Europie ceny zakupu Tesli Model 3 i Modelu Y spadły od 6 do 20 proc. Oznacza to odwrócenie strategii, którą producent samochodów realizował przez dużą część 2021 i 2022 roku, kiedy zamówienia na nowe pojazdy przekroczyły podaż. Musk przyznał w zeszłym roku, że ceny stały się "żenująco wysokie" i mogły zaszkodzić popytowi. Zgodnie z nowym cennikiem, w USA podstawowa wersja Modelu Y kosztuje od 52 990 dolarów (ok. 229 561 zł), co oznacza spadek z 65 990 dolarów (ok. 285 879 zł). Jest to cena przed przyznaniem federalnej ulgi podatkowej w wysokości do 7500 dolarów (32 491 zł), która zaczęła obowiązywać dla wielu modeli pojazdów elektrycznych na początku stycznia – wskazuje Reuters.
Czytaj więcej
Tesla zwiększyła w 2022 r. o 40 proc. dostawę aut, ale finalnie nie wykonała planu. W Norwegii, gdzie elektryki stanowiły już 80 proc. rynku, zajęła pierwsze miejsce. W Koeri marka Elona Muska adostała grzywnę za zawyżanie zasięgu swych samochodów.
W Niemczech z kolei obniżka cen na Model 3 i Model Y wyniosła od około 1 do prawie 17 proc. w zależności od konfiguracji. Podobnie jest w Austrii czy Szwajcarii. We Francji natomiast klienci kupujący Model 3 za 44 990 euro (ok. 211 292 zł) otrzymają teraz kolejną obniżkę ceny dzięki rządowej dotacji w wysokości 5000 euro (ok. 21661 zł). W Polsce najtańszy wariant to Model 3, który otwiera cennik kwotą 219 990 zł (było 244 990 zł). Najbardziej popularna odmiana Long Range kosztuje obecnie 254 990 zł (było 284 990 zł). Spadek cen objął również odmianę Performance – 284 990 zł zamiast 305 990 zł. Z kolei Tesla Model Y startuje 229 990 zł (było: 274.990 zł) a odmiana Long Range to wydatek od 259 990 zł (było: 314 990 zł). oznacza to, że ponownie dwie najsłabsze odmiany łapią się w dotacje z programu „Mój Elektryk” Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wsparcie od państwa może wynieść nawet 27 000 zł.
Mimo tego ruchu akcje w handlu przedrynkowym w USA były niższe, ponieważ inwestorzy martwili się, że podjęte decyzje mogą erodować marże, szczególnie w miarę nasilania się konkurencji. W Chinach, gdzie Tesla obniżyła w zeszłym tygodniu ceny o 6-13,5 proc. doszło do niezadowolenia właścicieli już kupionych aut, którzy zaczęli domagać się rekompensaty. Negatywne głosy są również na forach. – Taka obniżka o 10 000 euro - zdecydowanie daje poczucie, że właśnie zapłaciłeś o wiele za dużo – napisał jeden z użytkowników na forum "Tesla Drivers and Friends".
Czytaj więcej
Tesla Model Y ma w Europie dopiec konkurencji. Po to powstała fabryka pod Berlinem, żeby szybciej i więcej aut dostarczyć na Stary Kontynent.