Havila Kystruten AS to norweska firma żeglugowa z siedzibą w Fosnavåg położone na wyspie Bergsøya e zachodniej części Norwegii. Armator obsługuje trasy wzdłuż norweskiego wybrzeża w relacji Bergen - Kirkenes, zawijając do 34 portów na trasie północnej i 33 na trasie południowej. Firma obsługuje aktualnie cztery statki (docelowo ma ich być 11). To właśnie ten armator jako pierwszy podjął decyzję o zaprzestaniu przewozu samochodów z napędem elektrycznym, hybrydowym oraz wodorowym.
Czytaj więcej
Lotos chciał stworzyć samochodu elektryczny wraz polską spółką ArtTech, która dysponuje kapitałem zakładowym w wysokości 5 tys. złotych. Na projekt wydano 1,1 miliona dolarów (ok. 4,4 miliona złotych). Plan budowy zakończył się jednak na etapie analiz biznesowych.
Jest to zaskakująca decyzja, zwłaszcza że Norwegia jest wiodącym rynkiem samochodów elektrycznych. Sprzedaje się tam więcej pojazdów elektrycznych niż spalinowych. Co więcej, flota armatora jest w trakcie modernizacji na napęd hybrydowy. - Decyzja została podjęta po analizie ryzyka, która została przeprowadzona na nasze zlecenie. Na tej podstawie zdecydowaliśmy nie przyjmować na pokład tego typu samochodów ze względów bezpieczeństwa – mówi Lasse A. Vangstein, który jest odpowiedzialny za komunikację w Havila Kystruten. Główna obawa armatora to pożar aut, w których użyte są baterie. - Pożar samochodu elektrycznego jest trudny do ugaszenia, może wystąpić ryzyko wybuchu i uwolnienia się toksycznych gazów. To może oznaczać konieczność natychmiastowej ewakuacji pasażerów statku - mówi Vangstein.
Czytaj więcej
BMW zaprezentowało model XM. Auto, które ma potencjał stać się ikoną. Wymiary, jednostka napędowa i osiągi tego modelu robią wrażenie.