Już nie tylko Komisja Europejska, ale także Parlament i Rada Unii Europejskiej potwierdziły cel redukcji emisji CO2 dla samochodów osobowych do 2035 roku. Za tą polityką podążają poszczególne kraje, niektóre komunikują koniec rejestracji samochodów spalinowych nawet wcześniej.
Producenci samochodów, jeden po drugim, także prezentują strategie stawiające na auta nie emitujące spalin. Zmiana jest wyraźnie widoczna i nabiera tempa. 4 lata temu elektryki stanowiły zaledwie 1 proc. sprzedaży nowych samochodów w Unii Europejskiej. Dziś jest to 10 proc., innymi słowy, co dziesiąty klient wybiera elektryka. Polska i inne kraje wschodniej Europy tę statystykę zaniżają, z drugiej strony w Holandii, Niemczech, Szwecji zmiana przebiega dużo szybciej. Postęp szczególnie widoczny jest w Norwegii, gdzie w czerwcu auta elektryczne stanowiły aż 80% sprzedaży. Oczywiście, że Norwegia jest wyjątkiem, pod wieloma względami. Regulacje faworyzujące samochody elektryczne wprowadzane są tram już do 1990 roku, kiedy w centralnej Europie nikt w ogóle o tym jeszcze nie myślał. Dziś w Norwegii ze względu na wiele ulg i przywilejów oraz wysokie opodatkowane zależne od emisji, opłaci się użytkować bardziej auto elektryczne niż spalinowe. Producenci dostosowują swoją ofertę do oczekiwań rynku. W efekcie w salonach Volkswagena nie znajdziemy Passata czy Arteona. Niedawno debiutujący w Europie Taigo w Norwegii w ogóle nie trafił do sprzedaży. Co więcej, Volkswagen zakomunikował, że samochody spalinowe pozostaną w Norwegii w ofercie jeszcze tylko przez 14 miesięcy. Po 2023 roku w salonach dostępne będą tylko elektryki.
Podróż elektrykami po Norwegii
Podczas Kongresu Nowej Mobilności, który odbył się na początku września w Łodzi, prezes Grupy Volkswagen w Polsce, Pavel Solc, wskazywał, że w oparciu o proponowane regulacje, producenci do 2035 roku przestaną w Unii Europejskiej oferować auta spalinowe. Zaznaczył jednak też, że polski rynek i polskie społeczeństwo nie są na tę zmianę przygotowane. „Jest niezwykle ważne, aby cele polityczne Unii Europejskiej, były wsparte odpowiednimi regulacjami prawnymi w całej Europie, także środkowej i wschodniej, łącznie z Polską. Potrzebujemy dobrej polityki, dobrej legislacji, które patrzą dalej w przyszłość.”
Czytaj więcej
Pod koniec 2023 r. w tureckich zakładach Forda ruszy produkcja modelu E-Transit Custom, który będzie spokrewniony z nowym VW Transporter.