Audi, BMW, Ford: Nowe inwestycje w fabryki, które będą produkować e-auta

Rosną na świecie moce produkcyjne aut elektrycznych. BMW uruchomiło zakład w Chinach, Audi inwestuje w węgierską fabrykę silników pod kątem elektromobilności, a Ford wybrał Hiszpanię na nowy zakład e-aut.

Publikacja: 24.06.2022 07:42

Audi, BMW, Ford: Nowe inwestycje w fabryki, które będą produkować e-auta

Foto: mat. prasowe

Oficjalnie ruszyła produkcja w nowej fabryce BMW w Chinach, wybudowanej za 15 mld juanów (2,24 mld dolarów) w Shenyangu w prowincji Liaoning. Pozwoli to na zwiększenie rocznej produkcji e-aut w Chinach z 700 tys. w 2020 r. do 830 tys. Zakład zaplanowano tak, że będzie w stanie produkować mógł elastycznie dostosowywać ilość produkcji do popytu rynku. Pierwszym modelem, który z niego wyjedzie będzie elektryczne i3. W przyszłym roku gama elektryków BMW zwiększy się do 13. Grupa z Monachium sprzedała w Chinach w I kwartale 208 507 pojazdów, o 9,2 proc. mniej niż rok wcześniej.

Audi na Węgzech zainwestuje z kolei 120 mld forintów (320,2 mln dolarów) w zwiększenie produkcji silników do e-aut w swoim zakładzie w Györ. Nowe jednostki napędowe będą tam powstawać od 2025 r.. To największy na świecie, zakład produkujący silniki. Wraz z modernizacją Audi zwiększy zatrudnienie o 500 nowych pracowników. Z Györ wyprodukowano dotąd 40 mln jednostek napędowych.

Czytaj więcej

Audi Q4 e-tron Sportback: I cóż z tego, że elektryk

Ford postanowił uruchomić pod koniec bieżącej dekady produkcję elektryków w zakładzie w Almussafes pod Walencją — podała RTVE. Prezes Ford Europe, Stuart Rowley wyjaśnił, że wyboru lokalizacji dokonano po złożonej procedurze, która uwzględniała kryteria strategiczne, techniczne i finansowe. W zakładzie będą powstawać auta elektryczne na płycie podłogowej nowej generacji. Konkurentem Hiszpanii był zakład w Saarlouis w Niemczech. Amerykanie uprzedzili załogi obu fabryk, że dojdzie w nich do restrukturyzacji i do znacznej redukcji zatrudnienia, bo produkcja elektrycznych aut jest znacznie mniej skomplikowana. Nie podano jednak żadnych liczb. W Walencji pracuje teraz ok. 6 tys. ludzi, w Saarlouis ok. 4600. Hiszpański związek zawodowy UGT uznał decyzję o lokalizacji za wspaniałą wiadomość, bo zagwarantuje produkcję i miejsca pracy na najbliższe 10 lat. Produkcja powinna ruszyć w 2025 r. UGT będzie rozmawiać o maksymalnym zachowaniu zatrudnienia. W marcu 2022 Ford ogłosił plany produkcji 7 nowych elektryków w Europie, montowni baterii w Niemczech i spółki produkcji ogniw w Turcji. W 2023 r. ruszy produkcja nowego e-auta osobowego w Kolonii, od 2024 r. w Rumunii elektrycznej wersji modelu Puma.

Amerykańska firma doradcza AlixPartners przewiduje, że sprzedaż elektryków na świecie dojdzie w 2028 r. do 33 proc. rynku, a w 2035 r. do 54 proc. Firmy samochodowe i ich dostawcy zainwestują w okresie 2022-26 co najmniej 526 mld dolarów w e-auta i w produkcję i rozwój baterii, ponad dwukrotnie więcej niż w poprzedniej prognozie na lata 2020-24, gdy podała sumę 234 mld dolarów. — Tak duży wzrost nakładów sprawi, że zwiększenie rynku elektryków stanie się nieuchronne — stwierdził Mark Wakefield z działu samochodowego AlixPartners.

Czytaj więcej

Niemiecki rząd przeciwny zakazowi dla sprzedaży samochodów spalinowych
Na prąd
Volvo doczeka się vana. Skonstruuje go wspólnie z Renault
Na prąd
AFIR - to może być jedno z większych motoryzacyjnych wyzwań dla Polski
Na prąd
Chiny dotują 99 proc. swoich spółek giełdowych. Marki motoryzacyjne na czele
Na prąd
Xiaomi SU7 stał się hitem, ale na każdym egzemplarzu firma traci ok. 40 tys. zł
Na prąd
Taniej Tesli nie będzie. Elon Musk chce skupić się na Robotaxi