Audi, BMW, Ford: Nowe inwestycje w fabryki, które będą produkować e-auta

Rosną na świecie moce produkcyjne aut elektrycznych. BMW uruchomiło zakład w Chinach, Audi inwestuje w węgierską fabrykę silników pod kątem elektromobilności, a Ford wybrał Hiszpanię na nowy zakład e-aut.

Publikacja: 24.06.2022 07:42

Audi, BMW, Ford: Nowe inwestycje w fabryki, które będą produkować e-auta

Foto: mat. prasowe

Oficjalnie ruszyła produkcja w nowej fabryce BMW w Chinach, wybudowanej za 15 mld juanów (2,24 mld dolarów) w Shenyangu w prowincji Liaoning. Pozwoli to na zwiększenie rocznej produkcji e-aut w Chinach z 700 tys. w 2020 r. do 830 tys. Zakład zaplanowano tak, że będzie w stanie produkować mógł elastycznie dostosowywać ilość produkcji do popytu rynku. Pierwszym modelem, który z niego wyjedzie będzie elektryczne i3. W przyszłym roku gama elektryków BMW zwiększy się do 13. Grupa z Monachium sprzedała w Chinach w I kwartale 208 507 pojazdów, o 9,2 proc. mniej niż rok wcześniej.

Audi na Węgzech zainwestuje z kolei 120 mld forintów (320,2 mln dolarów) w zwiększenie produkcji silników do e-aut w swoim zakładzie w Györ. Nowe jednostki napędowe będą tam powstawać od 2025 r.. To największy na świecie, zakład produkujący silniki. Wraz z modernizacją Audi zwiększy zatrudnienie o 500 nowych pracowników. Z Györ wyprodukowano dotąd 40 mln jednostek napędowych.

Czytaj więcej

Audi Q4 e-tron Sportback: I cóż z tego, że elektryk

Ford postanowił uruchomić pod koniec bieżącej dekady produkcję elektryków w zakładzie w Almussafes pod Walencją — podała RTVE. Prezes Ford Europe, Stuart Rowley wyjaśnił, że wyboru lokalizacji dokonano po złożonej procedurze, która uwzględniała kryteria strategiczne, techniczne i finansowe. W zakładzie będą powstawać auta elektryczne na płycie podłogowej nowej generacji. Konkurentem Hiszpanii był zakład w Saarlouis w Niemczech. Amerykanie uprzedzili załogi obu fabryk, że dojdzie w nich do restrukturyzacji i do znacznej redukcji zatrudnienia, bo produkcja elektrycznych aut jest znacznie mniej skomplikowana. Nie podano jednak żadnych liczb. W Walencji pracuje teraz ok. 6 tys. ludzi, w Saarlouis ok. 4600. Hiszpański związek zawodowy UGT uznał decyzję o lokalizacji za wspaniałą wiadomość, bo zagwarantuje produkcję i miejsca pracy na najbliższe 10 lat. Produkcja powinna ruszyć w 2025 r. UGT będzie rozmawiać o maksymalnym zachowaniu zatrudnienia. W marcu 2022 Ford ogłosił plany produkcji 7 nowych elektryków w Europie, montowni baterii w Niemczech i spółki produkcji ogniw w Turcji. W 2023 r. ruszy produkcja nowego e-auta osobowego w Kolonii, od 2024 r. w Rumunii elektrycznej wersji modelu Puma.

Amerykańska firma doradcza AlixPartners przewiduje, że sprzedaż elektryków na świecie dojdzie w 2028 r. do 33 proc. rynku, a w 2035 r. do 54 proc. Firmy samochodowe i ich dostawcy zainwestują w okresie 2022-26 co najmniej 526 mld dolarów w e-auta i w produkcję i rozwój baterii, ponad dwukrotnie więcej niż w poprzedniej prognozie na lata 2020-24, gdy podała sumę 234 mld dolarów. — Tak duży wzrost nakładów sprawi, że zwiększenie rynku elektryków stanie się nieuchronne — stwierdził Mark Wakefield z działu samochodowego AlixPartners.

Czytaj więcej

Niemiecki rząd przeciwny zakazowi dla sprzedaży samochodów spalinowych

Oficjalnie ruszyła produkcja w nowej fabryce BMW w Chinach, wybudowanej za 15 mld juanów (2,24 mld dolarów) w Shenyangu w prowincji Liaoning. Pozwoli to na zwiększenie rocznej produkcji e-aut w Chinach z 700 tys. w 2020 r. do 830 tys. Zakład zaplanowano tak, że będzie w stanie produkować mógł elastycznie dostosowywać ilość produkcji do popytu rynku. Pierwszym modelem, który z niego wyjedzie będzie elektryczne i3. W przyszłym roku gama elektryków BMW zwiększy się do 13. Grupa z Monachium sprzedała w Chinach w I kwartale 208 507 pojazdów, o 9,2 proc. mniej niż rok wcześniej.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Na prąd
Porsche weryfikuje plany elektryfikacji. Szansa na powrót spalinowego Macana
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Na prąd
Polska będzie budować silniki elektryczne dla Hyundaia. Koreańczycy wybudują fabrykę
Na prąd
Rewolucja w silnikach elektrycznych. Napęd zabudowany w kołach
Na prąd
Sprzedaż Tesli spadła po raz pierwszy od dziewięciu lat
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Na prąd
Chińscy producenci aut łapią zadyszkę. Ich metody nie wszędzie są akceptowane
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego