Światowe zapotrzebowanie na ropę naftową w transporcie drogowym wynosi obecnie około 43,7 mln baryłek ropy dziennie - co odpowiada około 1,74 mld litrów benzyny. W swoim badaniu analitycy BloombergNEF (BNEF) określili, jak zmieniała się ta wartość od 2015 r. na tle postępującej elektromobilności. Rezultat: dzienne oszczędności na koniec 2021 roku wyniosły około 1,5 miliona baryłek dziennie (1 baryłka = 159 litrów). Odpowiada to redukcji o około 3,3 proc. całkowitego zapotrzebowania w transporcie drogowym.
Czytaj więcej
Elektryczny Fiat 500 wyprzedza elektryczną konkurencję w Europie. Mały włoski model korzysta z cyklicznej słabości w dostawach Tesli.
Oprócz samochodów elektrycznych, wyniki badania obejmują również pojazdy hybrydowe, samochody napędzane wodorem, autobusy elektryczne lub zelektryfikowane oraz pojazdy dwukołowe (skutery i motocykle). Jak się okazuje te ostatnie mają największy udział w zaoszczędzonej kwocie. Szczególnie ze względu na popularność skuterów elektrycznych w regionie Azji, pojazdy dwukołowe mogą przynieść 67 proc. oszczędności. Na drugim miejscu znajdują się autobusy elektryczne z udziałem około 16 proc., a na trzecim najszybciej rozwijający się segment: samochody elektryczne z udziałem 13 proc.
Na rok 2030 BNEF przewiduje już siedem milionów baryłek dziennego potencjału oszczędnościowego, a do roku 2035 liczba ta ma osiągnąć 16 milionów baryłek ropy naftowej. Od 2012 r. liczba samochodów elektrycznych na drogach wzrosła pięćdziesięciokrotnie, a w 2020 r. na całym świecie było ich około jedenastu milionów. Potencjał oszczędności ropy naftowej jest imponujący w porównaniu z ogólnym udziałem procentowym pojazdów zelektryfikowanych. 98,8 procent wszystkich samochodów na świecie nadal jeździ bez elektryfikacji. Gdyby wyłączyć pozostałe pojazdy i zostawić auta z napędem BEV i PHEV to te pozwalają zaoszczędzić 195 000 baryłek ropy naftowej dziennie.
Czytaj więcej
Amerykańskie Stowarzyszenie Samochodowe przyznało Fordowi Mustangowi Mach-E tytuł najlepszego samochodu 2022 roku (AAA’s Best Overall Car 2022). Zebrane punkty wystarczyły, by zająć pierwsze miejsce w segmencie SUV-ów oraz triumfować w rankingu głównym.