Komu w Europie opłaca się kupić elektryczne auto

Przesiadka z samochodu benzynowego na elektryka najbardziej opłaca się Duńczykom. Za to polski kierowca straciłby przez rok prawie 4900 euro.

Publikacja: 31.03.2022 11:20

Komu w Europie opłaca się kupić elektryczne auto

Foto: mat. prasowe

Sprzedaż samochodów typu plug-in przekroczyła w 2021 roku liczbę 2,27 miliona z przewidywanym wzrostem 8,3 proc. w 2022 r. Przy rosnących kosztach benzyny i stale rosnących obawach dotyczących emisji spalin, jak wiele przejście na pojazd elektryczny może zaoszczędzić emisji i pieniędzy?

Portal money.co.uk porównał koszt przeciętnego pojazdu benzynowego z pojazdem elektrycznym plus koszt przejechania średniej odległości jazdy w ciągu jednego roku. Mieszkańcy których krajów europejskich mogą zaoszczędzić najwięcej pieniędzy, przesiadając się na pojazd elektryczny? Najwięcej pieniędzy pozwoliłoby zaoszczędzić kupno pojazdu elektrycznego w Danii. Samochód elektryczny kosztowałby co najmniej 26 000 euro mniej niż pojazd benzynowy. Dzięki oszczędnościom przekraczającym 50 proc. można kupić i użytkować dwa samochody elektryczne przez rok za taką samą cenę jak benzynowy samochód VW Golf (bez opłaty parkingowej i drogowej). Ponieważ Dania chce mieć 775 000 elektrycznych pojazdów do 2030 r., teraz jest najlepszy czas na przejście na elektryczność ze względu zarówno na portfel, jak i środowisko. Na drugim miejscu znajduje się Norwegia, gdzie zakup pojazdu elektrycznego pozwoli zaoszczędzić 17 000 euro w porównaniu z pojazdem benzynowym. W lutym 2022 r. pojazdy na baterie miały 64-proc. udziałów w tamtejszym ruchu drogowym.

Czytaj więcej

Suzuki zainwestuje 1,4 miliarda dolarów w fabrykę eklektyków i akumulatorów

Trzecie miejsce zajmuje Irlandia, gdzie eksploatacja samochodu elektrycznego kosztuje prawie 4000 euro mniej niż jego benzynowego odpowiednika. W porównaniu z dwoma pierwszymi wynikami jest to znaczny spadek oszczędności, jednak kwota ta obejmuje dotację rządu Irlandii w wysokości 5 000 euro na zakup samochodu elektrycznego.

W czwartej w rankingu Francji zysk przy eksploatacji pojazdu elektrycznego wyniósłby nieco ponad 3 300 euro, a na Islandii - poniżej 3100 euro. Po ponad 2 tys. euro zyskaliby jeszcze Szwajcarzy i Holendrzy, a niecałe 300 euro - Portugalczycy. I tu kończą się korzyści. Tracą Niemcy (820 euro) i Brytyjczycy (prawie 860 euro). W przypadku Polaka strata to już niemal 4900 euro. Najgorzej na eksploatacji elektrycznego pojazdu wyszedłby Rumun: byłby na minusie prawie 11 300 euro.

Czytaj więcej

Czy opłaca się kupić używanego elektryka?

Jakie były zasady analizy? Money.co.uk porównywał koszt zakupu i prowadzenia każdego samochodu w pierwszym roku z równowartością rocznej wartości średniej podróży (16 000 km). Porównano koszty zakupu nowego elektrycznego Nissana Leaf i benzynowego Volkswagena Golfa w poszczególnych krajach, bez ubezpieczenia, podatku drogowego i ubezpieczenia od awarii. Jeśli ten konkretny samochód był niedostępny w jakimś kraju, wybierano porównywalny. Nissan Leaf został wybrany jako uczciwa i popularna alternatywa elektryczna z powszechnie dostępnymi informacjami o cenach dla każdego kraju. Uwzględniono, że w niektórych krajach ceny zakupu pojazdów elektrycznych są subsydiowane z dotacji rządowych. Ceny benzyny za litr przeliczono na euro, a ceny energii elektrycznej za kWh uzyskano z danych Eurostatu według krajów.

Nissan Leaf

Nissan Leaf

Foto: mat. prasowe

James Andrews z money.co.uk wskazuje, czym kierować się przy wyborze idealnego samochodu elektrycznego:
1. Zastanów się nad korzyściami: Przesiadka na samochód elektryczny lub van to zero emisji z pojazdu, tańszy podatek drogowy, a także uniknięcie opłat za strefy emisji w miastach. Ale nie da się ukryć ograniczeń zasięgu, dłuższego czasu ładowania i ogólnie wyższych cen zakupu. Dlatego upewnij się, że powinieneś rozważyć swoje opcje w porównaniu z pojazdami benzynowymi/hybrydowymi, aby zobaczyć, które najlepiej odpowiadają twoim konkretnym potrzebom.

2. Rozważ punkty ładowania: chociaż pojazdy elektryczne stają się coraz bardziej powszechne, dostęp do szybkich ładowarek jest nadal trudniejszy niż znalezienie stacji benzynowej. Chociaż miliony będą mogły ładować w domu lub w pracy, jeśli nie jest to możliwe, musisz upewnić się, że masz w pobliżu dostępne punkty publiczne, zanim zdecydujesz się na zakup.

3. Czy samochód elektryczny jest dla Ciebie odpowiedni? Jeśli nie jesteś pewien, czy możesz jeszcze zaangażować się w pojazd w 100 proc. elektryczny, pojazdy hybrydowe mogą wypełnić lukę, jednocześnie rozwijając infrastrukturę i technologię. Nie musisz polegać wyłącznie na punktach ładowania, a hybrydy nadal emitują mniej zanieczyszczeń niż konwencjonalne samochody benzynowe.

Czytaj więcej

Ford przedstawił strategię na kolejne lata. Do 2024 roku siedem nowych elektryków

Sprzedaż samochodów typu plug-in przekroczyła w 2021 roku liczbę 2,27 miliona z przewidywanym wzrostem 8,3 proc. w 2022 r. Przy rosnących kosztach benzyny i stale rosnących obawach dotyczących emisji spalin, jak wiele przejście na pojazd elektryczny może zaoszczędzić emisji i pieniędzy?

Portal money.co.uk porównał koszt przeciętnego pojazdu benzynowego z pojazdem elektrycznym plus koszt przejechania średniej odległości jazdy w ciągu jednego roku. Mieszkańcy których krajów europejskich mogą zaoszczędzić najwięcej pieniędzy, przesiadając się na pojazd elektryczny? Najwięcej pieniędzy pozwoliłoby zaoszczędzić kupno pojazdu elektrycznego w Danii. Samochód elektryczny kosztowałby co najmniej 26 000 euro mniej niż pojazd benzynowy. Dzięki oszczędnościom przekraczającym 50 proc. można kupić i użytkować dwa samochody elektryczne przez rok za taką samą cenę jak benzynowy samochód VW Golf (bez opłaty parkingowej i drogowej). Ponieważ Dania chce mieć 775 000 elektrycznych pojazdów do 2030 r., teraz jest najlepszy czas na przejście na elektryczność ze względu zarówno na portfel, jak i środowisko. Na drugim miejscu znajduje się Norwegia, gdzie zakup pojazdu elektrycznego pozwoli zaoszczędzić 17 000 euro w porównaniu z pojazdem benzynowym. W lutym 2022 r. pojazdy na baterie miały 64-proc. udziałów w tamtejszym ruchu drogowym.

Na prąd
Ceny akumulatorów na rekordowo niskim poziomie. Czy elektryki będą tańsze?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Na prąd
Musk stawia wyzwanie Chinom. Tania Tesla pojawi się w 2025 r.
Na prąd
Program dopłat "Mój elektryk 2.0" może zaszkodzić rynkowi e-mobility
Na prąd
Samochody elektryczne w raporcie TÜV. Tesla na ostatnim miejscu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Na prąd
To może być przełom dla producentów aut. Gigant branży buduje własną platformę