Komu w Europie opłaca się kupić elektryczne auto

Przesiadka z samochodu benzynowego na elektryka najbardziej opłaca się Duńczykom. Za to polski kierowca straciłby przez rok prawie 4900 euro.

Publikacja: 31.03.2022 11:20

Komu w Europie opłaca się kupić elektryczne auto

Foto: mat. prasowe

Sprzedaż samochodów typu plug-in przekroczyła w 2021 roku liczbę 2,27 miliona z przewidywanym wzrostem 8,3 proc. w 2022 r. Przy rosnących kosztach benzyny i stale rosnących obawach dotyczących emisji spalin, jak wiele przejście na pojazd elektryczny może zaoszczędzić emisji i pieniędzy?

Portal money.co.uk porównał koszt przeciętnego pojazdu benzynowego z pojazdem elektrycznym plus koszt przejechania średniej odległości jazdy w ciągu jednego roku. Mieszkańcy których krajów europejskich mogą zaoszczędzić najwięcej pieniędzy, przesiadając się na pojazd elektryczny? Najwięcej pieniędzy pozwoliłoby zaoszczędzić kupno pojazdu elektrycznego w Danii. Samochód elektryczny kosztowałby co najmniej 26 000 euro mniej niż pojazd benzynowy. Dzięki oszczędnościom przekraczającym 50 proc. można kupić i użytkować dwa samochody elektryczne przez rok za taką samą cenę jak benzynowy samochód VW Golf (bez opłaty parkingowej i drogowej). Ponieważ Dania chce mieć 775 000 elektrycznych pojazdów do 2030 r., teraz jest najlepszy czas na przejście na elektryczność ze względu zarówno na portfel, jak i środowisko. Na drugim miejscu znajduje się Norwegia, gdzie zakup pojazdu elektrycznego pozwoli zaoszczędzić 17 000 euro w porównaniu z pojazdem benzynowym. W lutym 2022 r. pojazdy na baterie miały 64-proc. udziałów w tamtejszym ruchu drogowym.

Czytaj więcej

Suzuki zainwestuje 1,4 miliarda dolarów w fabrykę eklektyków i akumulatorów

Trzecie miejsce zajmuje Irlandia, gdzie eksploatacja samochodu elektrycznego kosztuje prawie 4000 euro mniej niż jego benzynowego odpowiednika. W porównaniu z dwoma pierwszymi wynikami jest to znaczny spadek oszczędności, jednak kwota ta obejmuje dotację rządu Irlandii w wysokości 5 000 euro na zakup samochodu elektrycznego.

W czwartej w rankingu Francji zysk przy eksploatacji pojazdu elektrycznego wyniósłby nieco ponad 3 300 euro, a na Islandii - poniżej 3100 euro. Po ponad 2 tys. euro zyskaliby jeszcze Szwajcarzy i Holendrzy, a niecałe 300 euro - Portugalczycy. I tu kończą się korzyści. Tracą Niemcy (820 euro) i Brytyjczycy (prawie 860 euro). W przypadku Polaka strata to już niemal 4900 euro. Najgorzej na eksploatacji elektrycznego pojazdu wyszedłby Rumun: byłby na minusie prawie 11 300 euro.

Czytaj więcej

Czy opłaca się kupić używanego elektryka?

Jakie były zasady analizy? Money.co.uk porównywał koszt zakupu i prowadzenia każdego samochodu w pierwszym roku z równowartością rocznej wartości średniej podróży (16 000 km). Porównano koszty zakupu nowego elektrycznego Nissana Leaf i benzynowego Volkswagena Golfa w poszczególnych krajach, bez ubezpieczenia, podatku drogowego i ubezpieczenia od awarii. Jeśli ten konkretny samochód był niedostępny w jakimś kraju, wybierano porównywalny. Nissan Leaf został wybrany jako uczciwa i popularna alternatywa elektryczna z powszechnie dostępnymi informacjami o cenach dla każdego kraju. Uwzględniono, że w niektórych krajach ceny zakupu pojazdów elektrycznych są subsydiowane z dotacji rządowych. Ceny benzyny za litr przeliczono na euro, a ceny energii elektrycznej za kWh uzyskano z danych Eurostatu według krajów.

Nissan Leaf

Nissan Leaf

mat. prasowe

James Andrews z money.co.uk wskazuje, czym kierować się przy wyborze idealnego samochodu elektrycznego:
1. Zastanów się nad korzyściami: Przesiadka na samochód elektryczny lub van to zero emisji z pojazdu, tańszy podatek drogowy, a także uniknięcie opłat za strefy emisji w miastach. Ale nie da się ukryć ograniczeń zasięgu, dłuższego czasu ładowania i ogólnie wyższych cen zakupu. Dlatego upewnij się, że powinieneś rozważyć swoje opcje w porównaniu z pojazdami benzynowymi/hybrydowymi, aby zobaczyć, które najlepiej odpowiadają twoim konkretnym potrzebom.

2. Rozważ punkty ładowania: chociaż pojazdy elektryczne stają się coraz bardziej powszechne, dostęp do szybkich ładowarek jest nadal trudniejszy niż znalezienie stacji benzynowej. Chociaż miliony będą mogły ładować w domu lub w pracy, jeśli nie jest to możliwe, musisz upewnić się, że masz w pobliżu dostępne punkty publiczne, zanim zdecydujesz się na zakup.

3. Czy samochód elektryczny jest dla Ciebie odpowiedni? Jeśli nie jesteś pewien, czy możesz jeszcze zaangażować się w pojazd w 100 proc. elektryczny, pojazdy hybrydowe mogą wypełnić lukę, jednocześnie rozwijając infrastrukturę i technologię. Nie musisz polegać wyłącznie na punktach ładowania, a hybrydy nadal emitują mniej zanieczyszczeń niż konwencjonalne samochody benzynowe.

Czytaj więcej

Ford przedstawił strategię na kolejne lata. Do 2024 roku siedem nowych elektryków

Sprzedaż samochodów typu plug-in przekroczyła w 2021 roku liczbę 2,27 miliona z przewidywanym wzrostem 8,3 proc. w 2022 r. Przy rosnących kosztach benzyny i stale rosnących obawach dotyczących emisji spalin, jak wiele przejście na pojazd elektryczny może zaoszczędzić emisji i pieniędzy?

Portal money.co.uk porównał koszt przeciętnego pojazdu benzynowego z pojazdem elektrycznym plus koszt przejechania średniej odległości jazdy w ciągu jednego roku. Mieszkańcy których krajów europejskich mogą zaoszczędzić najwięcej pieniędzy, przesiadając się na pojazd elektryczny? Najwięcej pieniędzy pozwoliłoby zaoszczędzić kupno pojazdu elektrycznego w Danii. Samochód elektryczny kosztowałby co najmniej 26 000 euro mniej niż pojazd benzynowy. Dzięki oszczędnościom przekraczającym 50 proc. można kupić i użytkować dwa samochody elektryczne przez rok za taką samą cenę jak benzynowy samochód VW Golf (bez opłaty parkingowej i drogowej). Ponieważ Dania chce mieć 775 000 elektrycznych pojazdów do 2030 r., teraz jest najlepszy czas na przejście na elektryczność ze względu zarówno na portfel, jak i środowisko. Na drugim miejscu znajduje się Norwegia, gdzie zakup pojazdu elektrycznego pozwoli zaoszczędzić 17 000 euro w porównaniu z pojazdem benzynowym. W lutym 2022 r. pojazdy na baterie miały 64-proc. udziałów w tamtejszym ruchu drogowym.

Na prąd
Volkswagen walczy z szarym importem swoich chińskich modeli samochodów
Na prąd
Niemiecki gigant motoryzacyjny wycofuje się z elektromobilnej transformacji
Na prąd
Do Chorwacji nie jedź elektrykiem. Sieć ładowarek w Europie jest mocno dziurawa
Na prąd
Jest pozwolenie na budowę fabryki Izery. Rząd nie zdecydował, czy się zgodzi na inwestycję
Na prąd
Elektryczny Rimac Nevera klapą sprzedażową. „Superbogaci wolą silniki spalinowe”
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?