Jeśli nie uda się zapewnić wystarczających dostaw litu, niklu, manganu czy kobaltu, wyprodukują mniej e-aut, będą one droższe, a ich producenci mniej zarobią. — Istnieje poważna kwestia, czy podaż w całym łańcuchu dorówna popytowi na baterie — zauważył Daniel Harrison, analityk z firmy usługowej B2B w sektorze motoryzacji Ultima Media. Do niedawna Europa przegrywała w wyścigu o pozyskanie baterii z azjatyckimi producentami: CATL w Chinach, LG Chem w Korei i Panasonic w Japonii. Unia Europejska uruchomiła programy warte miliardy euro, producenci samochodów i dostawcy komponentów zaczęli ogłaszać budowę dużych fabryk baterii. Sam Volkswagen zbuduje sześć w Europie, Daimler — cztery wspólnie z partnerami. Ostatnio takich informacji namnożyło się, EIT InnoEnergy ma już listę prawie 50 planowanych projektów w Unii - podał Reuter. Jeśli te plany zostaną zrealizowane, to miejscowa produkcja będzie musiała sprostać popytowi w 2030 r. Około 640 GWh dostępnych wówczas mocy powinno wystarczać na zapewnienie średniej produkcji 13 mln e-aut rocznie. Ultima Media przewiduje, że w 2030 r. łączna podaż na świecie wyniesie 2140 GWh, a popyt 2212 GWh. 6 gigafabryk Volkswagena pozwoli pokryć jedynie dwie trzecie zapotrzebowania na baterie.
Problem tkwi jednak nie w samych mocach produkcyjnych, ale w dostępności takich surowców jak lit, nikiel, mangan i kobalt. Eksperci w Benchmark Mineral Intelligence (BMI) mówią o wielkim rozchwianiu surowcowym: dużych inwestycjach w fabryki ogniw i braku inwestowania w wydobycie surowców. W ciągu roku cena węglanu litu wzrosła ponad dwukrotnie — informuje Caspar Rawles, szef działu analiz cen i danych w BMI. W przypadku kobaltu, którego duże złoża są w Demokratycznej Republice Konga, a warunki wydobycia często haniebne, ceny też wzrosną. A trzeba pamiętać, że na uruchomienie kopalni, czyli na samym początku łańcucha dostaw potrzeba około 7 lat. - Przy tym Europa nie jest jedynym regionem, który zwiększa plany produkcji e-aut i zmniejsza emisje spalin — dodał Rawles. Ten wyścig dotyczy dzisiaj prawie całego świata.