Hyundai Ioniq 5 powalczy z Teslą

Hyundai wreszcie pokazał swój nowy elektryczny model. Podczas wirtualnej premiery zaprezentowany został Ioniq 5. To pierwszy model submarki Ioniq, dedykowanej pojazdom elektrycznym (BEV).

Publikacja: 24.02.2021 09:57

Hyundai Ioniq 5 powalczy z Teslą

Foto: moto.rp.pl

""

Hyundai Ioniq 5.

Foto: moto.rp.pl

Koreański koncern ma ambitny cel zwiększenia sprzedaży samochodów elektrycznych do 670 tys. rocznie i zajęcia do 2025 r. trzeciej pozycji na świecie pod względem produkcji pojazdów elektrycznych i tych z ogniwami paliwowymi. Już teraz stał się jednym z wiodących dostawców elektryków w Europie. W 2020 r. na europejskim rynku sprzedano 60 tys. Hyundai z napędem elektrycznym. To przeszło 13 proc. udziału w łącznej sprzedaży marki.

CZYTAJ TAKŻE: Hyundai w przyszłości będzie ukrywał światła

""

Foto: moto.rp.pl

Ioniq 5 powinien te wyniki poprawiać. Auto świetnie wygląda: czyste, ostre linie i krótkie zwisy nadają mu elegancji i niemal geometrycznego wyglądu. Szczególne rażenie robią nowoczesne światła: Parametric Pixel zarówno z przodu jak i z tyłu. Samochód ma 4635 mm długości, 1890 mm szerokości i 1605 mm wysokości. Zbudowany został na dedykowanej platformie Electric-Global Modular Platform (E-GMP). Powstaną na niej jeszcze kolejne dwa elektryczne modele marki. To właśnie E-GMP pozwoliła na wyjątkowe proporcje, gdzie auto plasowane w górnej strefie segmentu C ma wydłużony rozstaw osi, spotykany dopiero w luksusowych limuzynach marek premium.

""

Foto: moto.rp.pl

Efekt przestronności powiększa jeszcze płaska podłoga, pod którą umieszczono baterie. Fotele mają zmniejszoną o niemal jedna trzecią grubość przednich siedzeń, co zwiększyło ilość miejsca dla pasażerów siedzących z tyłu. Można je mocno pochylać – niemal do pozycji leżanki, wysuwając przy tym podpórkę na nogi. Tylna kanapa ma także regulację pochylenia oparcia, rzecz jasna już znacznie bardziej ograniczoną. Za nią rozciąga się przyzwoitych rozmiarów bagażnik o pojemności 531 litrów. Przy złożonych siedzeniach z tyłu pojemność wzrasta trzykrotnie – do 1600 litrów.

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

Deska rozdzielcza – jak przystało na obecne trendy – jest minimalistyczna. Składa się głównie z dwóch dużych, 12-calowych ekranów: dotykowy ekran informacyjno-rozrywkowy oraz cyfrowy zestaw wskaźników. Pozostawiono jednak trochę przycisków wywołujących niektóre funkcje, a także duże pokrętło systemu audio. Osobny jest także posadowiony na wysokości kolan panel ustawień klimatyzacji. Dźwignia zmiany biegów znalazła się przy kierownicy.

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

Po raz pierwszy Hyundai wyposażył swój samochód w wyświetlacz Head-Up w rzeczywistości rozszerzonej (AR HUD), który na dobrą sprawę zmienia przednią szybę w ekran wyświetlacza. Ioniq 5 to również pierwszy model marki, który oferuje asystenta jazdy autostradowej – poziom 2 (HDA 2). Inne systemy wspomagające jazdę to asystent unikania kolizji czołowych (FCA), asystent monitorowania martwego pola (BCA), inteligentny asystent ograniczenia prędkości (ISLA), system monitorowania uwagi kierowcy (DAW) i asystent świateł drogowych (HBA).

""

Foto: moto.rp.pl

Projektanci mocno zadbali o ekologię. Wiele elementów wnętrza – siedzenia, podsufitka, tapicerka drzwi, podłoga i podłokietnik – zostało wyprodukowanych z wykorzystaniem ekologicznych materiałów, jak przędze roślinne, ekologiczna skóra czy PET z recyklingu. Ekologiczny może być także specjalny dach: zbiera energię słoneczną i przesyła ja do akumulatora. Taki solarny dach może zapobiec rozładowaniu akumulatora, wydłużając jednocześnie zasięg jazdy.

""

Hyundai Ioniq5

Foto: moto.rp.pl

Klienci mają do wyboru dwie opcje akumulatorów: 58 kWh lub 72,6 kWh, a także dwa układy silników elektrycznych: z silnikiem tylko z tyłu, albo z silnikami z przodu i z tyłu. Na szczycie gamy silników elektrycznych znajduje się opcjonalny napęd na wszystkie koła w połączeniu z akumulatorem o pojemności 72,6 kWh, zapewniający łączną moc wyjściową 225 kWh i moment obrotowy 605 Nm. Ta wersja może przyspieszyć od 0 km/h do 100 km/h w 5,2 sekundy. Wersja z napędem na dwa koła i akumulatorem 72,6 kWh ma z kolei największy zasięg na jednym ładowaniu – 470–480 km (według WLTP). Atutem Ioniqa 5 jest instalacja o napięciu 800 V. Przy wykorzystaniu ładowarki 350 kW auto będzie mogło zostać naładowane od 10 proc. do 80 proc. w zaledwie 18 minut. A 5 minut takiego ładowania wystarczy, aby uzupełnić energię wystarczającą na przejechanie 100 km.

""

Foto: moto.rp.pl

Kupujący będą mogli wybierać spośród dziewięciu kolorów nadwozia, w tym pięciu nowych dostępnych wyłącznie dla tego modelu. To dwie opcje z matowym wykończeniem: Gravity Gold Matte i Shooting-Star Grey Matte, a także Digital Teal-Green Pearl, Mystic Olive-Green Pearl oraz Lucid Blue Pearl. Inne dostępne kolory nadwozia to Atlas White, Galactic Grey Metallic, Cyber ​​Grey Metallic i Phantom Black Pearl. Cena Ioniqa 5 w Niemczech (dla polskiego rynku nie jest jeszcze znana) ma się zaczynać od 41.900 euro czyli około 189 tys. zł.

CZYTAJ TAKŻE: Test | Hyundai Tuscon: Lepiej być nie może

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

Koreański koncern ma ambitny cel zwiększenia sprzedaży samochodów elektrycznych do 670 tys. rocznie i zajęcia do 2025 r. trzeciej pozycji na świecie pod względem produkcji pojazdów elektrycznych i tych z ogniwami paliwowymi. Już teraz stał się jednym z wiodących dostawców elektryków w Europie. W 2020 r. na europejskim rynku sprzedano 60 tys. Hyundai z napędem elektrycznym. To przeszło 13 proc. udziału w łącznej sprzedaży marki.

CZYTAJ TAKŻE: Hyundai w przyszłości będzie ukrywał światła

Pozostało 90% artykułu
Motoryzacja
Nowa droga ekspresowa na wschodzie Polski. Start prac jeszcze w tym roku
Rozmowa MOTO.RP.PL
Emil Dembiński, prezes Volvo Car Poland: Mamy rekordowy rok i dwa nowe flagowe modele
Materiał Partnera
Na recyklingu można robić biznes
Motoryzacja
Na polskim rynku używanych aut niemieckie marki biją konkurencję
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Motoryzacja
Polski Ład podbije ceny aut