Niecałe 3900 wypadków drogowych i 360 ofiar śmiertelnych to negatywny bilans pierwszego kwartału 2023 roku. Jednak jeszcze niedawno notowano dwa razy wyższe wyniki. Informacje o bezpieczeństwie drogowym z początku 2023 r. mogą zaskakiwać nawet po poprawie widocznej już w IV kw. 2022 r. Bardzo duża skala rocznej i kwartalnej zmiany skłoniła ekspertów porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl do dokładniejszego przyjrzenia się informacjom z I kw. 2023 r. niedawno opublikowanym przez GUS. Do ciekawych wniosków prowadzi zarówno analiza danych ogólnopolskich, jak i mapy pokazującej zmiany wypadkowości w skali 380 powiatów oraz miast na prawach powiatu. Analizowane informacje GUS na temat bezpieczeństwa drogowego w I kw. 2023 r. mają już charakter oficjalny i ostateczny.
Statystyki za I kwartał 2023 roku:
- Wypadki drogowe - 3 888
- Ofiary wypadków, ogółem - 4 852
- Ofiary wypadków, zabici - 364
- Ofiary wypadków, ranni - 4 488
- Kolizje - 82 241
Statystyk za ostatni kwartał 2022 roku:
- Wypadki drogowe - spadek o 20 proc. względem IV kw. 2022 r.
- Ofiary wypadków, ogółem - spadek o 21 proc. względem IV kw. 2022 r.
- Ofiary wypadków, zabici - spadek o 25 proc. względem IV kw. 2022 r.
- Ofiary wypadków, ranni - spadek o 21 proc. względem IV kw. 2022 r.
- Kolizje - spadek o 11 proc. względem IV kw. 2022 r.
Czytaj więcej
Szacuje się, że w 2050 r. w krajach UE odsetek osób w wieku powyżej 50 lat będzie wynosił ok. 50 proc. Według szacunków ONZ do 2050 r. średnia życia wzrośnie z 68 do 76 lat, a w krajach wysoko rozwiniętych z 77 do 83 lat. Jak dojrzały wiek przekłada się na bezpieczeństwo w ruchu drogowym?
Kwartalny spadek liczby ofiar wypadków i samych wypadków o około 20 proc. - 25 proc., na pewno można uznać za bardzo znaczącą zmianę. Nawet jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że pod koniec 2022 r. na bezpieczeństwo drogowe negatywnie wpływały między innymi świąteczne wyjazdy Polaków. Przy porównaniu I kwartału 2022 r. oraz I kwartału 2023 r. skala pozytywnych zmian wygląda następująco:
- Wypadki drogowe - spadek o 6 proc. względem I kw. 2022 r.
- Ofiary wypadków, ogółem - spadek o 6 proc. względem I kw. 2022 r.
- Ofiary wypadków, zabici - spadek o 15 proc. względem I kw. 2022 r.
- Ofiary wypadków, ranni - spadek o 5 proc. względem I kw. 2022 r.
- Kolizje - spadek o 4 proc. względem I kw. 2022 r.