Reklama

Silnik spalinowy o zerowej emisji. Mazda wygrywa technologiczny wyścig

Mazda złożyła patent na innowacyjny silnik spalinowy, który ma działać bez emisji dwutlenku węgla. Rozwiązanie polega na rozdzielaniu benzyny na wodór i węgiel bezpośrednio w układzie napędowym, spalaniu wodoru i składowaniu powstałej sadzy.

Publikacja: 02.09.2025 07:28

Nowy pomysł Mazdy w teorii pozwala na pozyskanie większej ilości energii z paliwa i całkowite wyelim

Nowy pomysł Mazdy w teorii pozwala na pozyskanie większej ilości energii z paliwa i całkowite wyeliminowanie emisji CO₂.

Foto: mat. prasowe

Chociaż koncepcja brzmi jak wizja przyszłości, rodzi szereg pytań–o jej praktyczność, koszty i dodatkowe emisje typowe dla spalania wewnętrznego. Nowy silnik różni się od klasycznych jednostek czterosuwowych. W patencie Mazdy pierwsze trzy suwy przypominają standardowy cykl Otto – zasysanie powietrza, sprężanie i zapłon. Rewolucja pojawia się w czwartym suwie. Zamiast klasycznego wydechu spaliny trafiają do specjalnego reduktora z wtryskiem benzyny, gdzie następuje separacja węglowodorów na wodór i węgiel. W piątym suwie wodór wraca do cylindra i jest spalany ponownie, a dopiero szósty suw stanowi właściwy wylot spalin. W teorii pozwala to na pozyskanie większej ilości energii z paliwa i całkowite wyeliminowanie emisji CO₂.

Czytaj więcej

Nowa Mazda CX-5: Bestseller w nowym wydaniu. Startują zamówienia w Polsce

Kluczowym wyzwaniem okazuje się składowanie węgla powstałego podczas separacji. Przy typowym baku 55 litrów benzyny kierowca musiałby poradzić sobie z… około 36 kg sadzy w formie stałej. Patent sugeruje budowę specjalnych punktów obsługi do opróżniania zbiorników, jednak w codziennym użytkowaniu wydaje się to mało realne. Do tego dochodzą inne bariery: spadek mocy silnika z powodu dłuższego cyklu, skomplikowana konstrukcja reduktora, wysokie koszty serwisu i produkcji.

Mazda – mistrz patentów i eksperymentów

Trudno się dziwić, że to właśnie Mazda próbuje pójść pod prąd. Historia marki to pasmo eksperymentów. Najbardziej znany to silnik Wankla – rotacyjna jednostka, którą marka rozwijała przez dekady i dziś wykorzystuje jako generator w hybrydowym MX-30. Kolejnym przykładem innowacji jest technologia Skyactiv-X, łącząca cechy silników benzynowych i diesla. Patent na sześciosuw z separacją węglowodorów wpisuje się w tę tradycję. To pomysł oryginalny, choć kontrowersyjny – w czasach, gdy inni producenci inwestują miliardy w elektryfikację, wodór czy paliwa syntetyczne, Mazda wciąż próbuje podejść inaczej do silnika spalinowego. Czy nowy projekt ma sens? Raczej nie jako samodzielne rozwiązanie, ale może jako technologia separacji mogłaby w przyszłości wspierać hybrydy, poprawiając ich sprawność i obniżając emisje.

Czy wiesz, że…
- Mazda była jedynym producentem na świecie, który wprowadził silnik Wankla do masowej produkcji (modele Cosmo Sport, RX-7 i RX-8).
- Rotacyjny silnik RX-7 w latach 80. i 90. uczynił Mazdę jedną z ikon sportowej motoryzacji – auto wygrało m.in. w Le Mans w 1991 roku.
- Mazda konsekwentnie stawia na rozwój jednostek spalinowych – jako jedna z nielicznych marek nadal rozwija duże silniki R6 (m.in. w CX-60 i CX-80), mimo że większość konkurentów już dawno je porzuciła.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Nowa szóstka z resetem. Mazda zaczyna nową grę
Innowacje
Nowa generacja radarów zmienia zasady gry. Polska współtworzy autonomiczną rewolucję
Innowacje
Chińska marka rewolucjonizuje silnik spalinowy. Ten napęd ma rekordową wydajność
Innowacje
Ten silnik pochłania więcej CO2, niż emituje. Oto jak działa rewolucyjny napęd
Innowacje
Rewolucja przy budowie autostrady A2. Polska testuje beton przyszłości
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Innowacje
Rewolucja drogowa. Barierki z AI, które ostrzegają przed korkami, wypadkami i zwierzętami
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama