Reklama

W Wielkiej Brytanii w Fordzie nie musisz trzymać rąk na kierownicy

Ford przekazał kierowcom w Wielkiej Brytanii zaawansowany system wspomagania kierowcy 1, 2, pozwalający na jazdę bez korzystania z rąk, reprezentujący poziom 2 automatyki. System został dopuszczony formalnie do użycia na wybranych autostradach w Wielkiej Brytanii i jest pierwszym tego typu rozwiązaniem wprowadzonym w Europie.

Publikacja: 15.04.2023 07:56

W Wielkiej Brytanii w Fordzie nie musisz trzymać rąk na kierownicy

Foto: mat. prasowe

Kierowcy 193 tys. Fordów i Lincolnów wyposażonych w to rozwiązanie, przejechało już w Kanadzie i USA więcej niż 102 miliony km. Zielone światło dla technologii Ford BlueCruise 2, od brytyjskiego Departamentu Transportu oznacza, że kierowcy skomunikowanych Mustangów Mach-E mogą już korzystać z możliwości prowadzenia w trybie "hands-off, eyes-on" (bez korzystania z rąk, pod kontrolą wzroku) na liczących 3 700 kilometrów odcinkach autostrad w Anglii, Szkocji i Walii 4, które zostały dopuszczone jako Blue Zones. BlueCruise monitoruje oznaczenia dróg, znaki ograniczenia prędkości i zmieniające się warunki drogowe, dzięki czemu może przejęć kontrolę nad układem kierowniczym, przyspieszeniem, hamowaniem i położeniem na pasie ruchu, a także utrzymywać bezpieczną, stałą odległość od pojazdów poprzedzających – aż do całkowitego zatrzymania się w sytuacji, kiedy porusza się w korku. Ponadto, zaawansowany system kamer na podczerwień nieustannie kontroluje stan koncentracji kierowcy, aby zachować bezpieczeństwo i pewną kontrolę nad prowadzeniem.

Foto: mat. prasowe

Jako pierwsi będą mogli aktywować subskrypcję BlueCruise6 właściciele Fordów Mustangów Mach-E z rocznika modelowego 2023 w Wielkiej Brytanii. Pierwsze 90 dni otrzymuje się wraz z zakupionym pojazdem, a po nich w miesięcznej subskrypcji w cenie 17,99 funtów brytyjskich właściciel kupuje aktywację, która w elastycznym rozliczeniu pokrywa dłuższe podróże i urlopowe wypady, pozwala także włączać zaawansowany system wspomagania kierowcy na czas przewidywanego wykorzystania pojazdu. Ford spodziewa się, że BlueCruise zostanie aktywowany w innych krajach europejskich, gdy pozwolą na to warunki prawne, a w najbliższych latach będzie wprowadzał system w kolejnych modelach Forda.

Czytaj więcej

Ford E-Transit Courier: Nie tylko elektryczny

BlueCruise wykorzystuje możliwości opracowanego przez Forda tempomatu adaptacyjnego (IACC), który pozwala na automatyczne podążanie za ruchem drogowym w granicach dozwolonej prędkości, aż do całkowitego zatrzymania. Tryb "bez korzystania z rąk" pozwala kierowcom na jazdę z rękami zdjętymi z kierownicy na dopuszczonych odcinkach autostrad w tzw Blue Zone, jeśli nadal zwracają uwagę na drogę przed sobą – co podnosi komfort podczas długich podróży. Przed przejściem do jazdy w trybie "bez korzystania rąk", pojazdy wyposażone w BlueCruise potwierdzają, że widoczne są oznaczenia pasa ruchu, że kierowca koncentruje wzrok na drodze i że zostały spełnione wszystkie inne warunki. System wykorzystuje animowane przejścia między ekranami, zawierające tekst i niebieskie podświetlenie, aby poinformować, że aktywna jest ta funkcja jazdy, co jest czytelne nawet dla osób z zaburzeniem rozpoznawania barw.

Reklama
Reklama
Ford Mustang Mach-E

Ford Mustang Mach-E

Foto: mat. prasowe

BlueCruise może funkcjonować do prędkości 130 km/h, wykorzystując zestaw pięciu radarów, które wykrywają i śledzą pozycję i prędkość innych pojazdów na drodze. Kamera skierowana do przodu wykrywa oznakowanie poziome pasów ruchu i znaki ograniczenia prędkości, a co najważniejsze, system wykorzystuje również kamerę na podczerwień skierowaną w stronę kierowcy, umieszczoną pod tablicą rozdzielczą, która monitoruje aktywność oczu kierowcy i pozycję jego głowy – nawet jeśli nosi on okulary przeciwsłoneczne, system upewnia się, czy prowadzący koncentruje się na drodze. Jeśli system wykryje spadek uwagi kierowcy, najpierw na kokpicie wyświetlane są komunikaty ostrzegawcze, następnie pojawiają się ostrzeżenia dźwiękowe, a później aplikowane jest działanie systemu hamulcowego i samochód zwalnia, cały czas zachowując kontrolę nad układem kierowniczym. System reaguje podobnie, jeśli kierowca nie umieści rąk na kierownicy, gdy zostanie o to poproszony podczas opuszczania odcinka Blue Zone.

Czytaj więcej

Goodyear skonstruował oponę, która może przejechać nawet 500 tys. km

Kierowcy 193 tys. Fordów i Lincolnów wyposażonych w to rozwiązanie, przejechało już w Kanadzie i USA więcej niż 102 miliony km. Zielone światło dla technologii Ford BlueCruise 2, od brytyjskiego Departamentu Transportu oznacza, że kierowcy skomunikowanych Mustangów Mach-E mogą już korzystać z możliwości prowadzenia w trybie "hands-off, eyes-on" (bez korzystania z rąk, pod kontrolą wzroku) na liczących 3 700 kilometrów odcinkach autostrad w Anglii, Szkocji i Walii 4, które zostały dopuszczone jako Blue Zones. BlueCruise monitoruje oznaczenia dróg, znaki ograniczenia prędkości i zmieniające się warunki drogowe, dzięki czemu może przejęć kontrolę nad układem kierowniczym, przyspieszeniem, hamowaniem i położeniem na pasie ruchu, a także utrzymywać bezpieczną, stałą odległość od pojazdów poprzedzających – aż do całkowitego zatrzymania się w sytuacji, kiedy porusza się w korku. Ponadto, zaawansowany system kamer na podczerwień nieustannie kontroluje stan koncentracji kierowcy, aby zachować bezpieczeństwo i pewną kontrolę nad prowadzeniem.

Reklama
Innowacje
Chińska marka rewolucjonizuje silnik spalinowy. Ten napęd ma rekordową wydajność
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Innowacje
Ten silnik pochłania więcej CO2, niż emituje. Oto jak działa rewolucyjny napęd
Innowacje
Rewolucja przy budowie autostrady A2. Polska testuje beton przyszłości
Innowacje
Rewolucja drogowa. Barierki z AI, które ostrzegają przed korkami, wypadkami i zwierzętami
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Innowacje
Mercedes-AMG nie rezygnuje z V8. Nowy silnik ma być mocniejszy niż kiedykolwiek
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama