Co trzeci przedsiębiorca decyduje się na wynajem długoterminowy

W trzecim kwartale trzech na dziesięciu przedsiębiorców sfinansowało samochód przez wynajem długoterminowy. Dane Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) po trzecim kwartale 2022 r. pokazują, że wynajem długoterminowy aut przekonuje coraz większą liczbę przedsiębiorców.

Publikacja: 18.12.2022 12:06

Co trzeci przedsiębiorca decyduje się na wynajem długoterminowy

Foto: Adobe Stock

Firmy, w tym również najmniejsze podmioty gospodarcze, coraz częściej zastępują klasyczny leasing właśnie wynajmem. W trzecim kwartale już 3 na 10 przedsiębiorców nabywających nowe samochody korzystało z tego rozwiązania. Zdaniem ekspertów PZWLP, wynajem długoterminowy to doskonała odpowiedź na trudne czasy kryzysu, wysokiej inflacji i rosnących stóp procentowych. Stała rata niezależnie od stóp procentowych, brak wkładu własnego, wszystkie koszty obsługi auta zawarte w miesięcznej opłacie, to cechy tej usługi, które obecnie przekonują jeszcze bardziej niż dotychczas. W efekcie rosnącej popularności, rynek wynajmu długoterminowego w Polsce urósł w trzecim kwartale o 10 proc. r/r, co jest wartością nienotowaną od prawie 3 lat. Rynek motoryzacyjny wciąż mierzy się z trudnościami w produkcji i dostawach nowych samochodów. Chociaż, zdaniem ekspertów, najgorsze mamy już raczej za sobą i powoli branża motoryzacyjna zaczyna wychodzić na prostą, to czas oczekiwania na nowe auta pozostaje nadal wydłużony. Do niedawna był to główny czynnik wpływający na sprzedaż nowych aut. Zgodnie z przewidywaniami, na obniżoną podaż zaczyna się nakładać drugi silny czynnik, a więc kryzys gospodarczy wywołany wysoką inflacją, który przekłada się na popyt. Nabywających nowe samochody przedsiębiorców zaczyna ubywać, a każda decyzja o wymianie auta czy powiększeniu floty podlega analizie bardziej wnikliwej niż do tej pory.

Czytaj więcej

Jak sfinansować kupno używanego samochodu? Najtańsza gotówka, najdroższy kredyt

Pomimo relatywnie tzw. niskiej bazy w trzecim kwartale zeszłego roku, kiedy na rynku zaczęło już wyraźnie brakować nowych aut i w związku z tym sprzedaż w autosalonach zdecydowanie zmalała, to w porównywanym trzecim kwartale 2022 r. była ona jeszcze niższa. Firmy zakupiły w tym czasie o 6,3 proc. mniej nowych samochodów osobowych niż rok wcześniej. W przypadku aut nabywanych w kredycie, ze środków własnych oraz z wykorzystaniem klasycznego leasingu spadek sprzedaży był jeszcze większy i wyniósł 12,4 proc. r/r. Zupełnie inaczej, wręcz odwrotnie do trendu rynkowego, wyglądała sytuacja, jeśli chodzi o nowe samochody nabywane przez przedsiębiorców w Polsce w wynajmie długoterminowym, gdzie w trzecim kwartale 2022 r. wydanych klientom zostało o 12,6 proc. więcej aut niż w porównywalnym czasie rok wcześniej. Rosnąca sprzedaż w wynajmie, przy jednoczesnych spadkach w tym zakresie w pozostałych formach finansowania, skutkowała znaczącym zwiększeniem udziału wynajmu długoterminowego w ogólnej liczbie sprzedanych w Polsce w trzecim kwartale 2022 r. samochodów osobowych. Na 73,8 tys. aut, które łącznie nabyły w tym czasie firmy, 29,1 proc. pojazdów (21,5 tys.) znalazło się w wynajmie długoterminowym. Udział wynajmu długoterminowego w sprzedaży samochodów osobowych do firm w naszym kraju zwiększył się aż o 4,9 p.p. w ciągu roku.

Relatywnie bardzo dobre wyniki sprzedaży wynajmu długoterminowego aut, mają również przełożenie na tempo wzrostu tego rynku w Polsce. Zgodnie z danymi PZWLP, po raz pierwszy od blisko 3 lat, dynamika rozwoju wynajmu długoterminowego (wzrost łącznej floty) osiągnęła dwucyfrową wartość i wyniosła na koniec trzeciego kwartału 10 proc. r/r. Tempo wzrostu rynku wynajmu długoterminowego, osłabione wcześniej w wyniku pandemii, bezustannie rośnie od półtora roku. Na koniec pierwszego kwartału 2021 r. dynamika wynosiła 2,1 proc. r/r, po czwartym kwartale zeszłego roku 6,9 proc. r/r, a na koniec pierwszego półrocza bieżącego roku już 9,6 proc. r/r.

Czytaj więcej

Volvo EX90: Tak wygląda w pełni elektryczny następca XC90

Dane PZWLP po trzecim kwartale potwierdzają, że utrzymująca się przez wiele wcześniejszych lat dominacja aut z silnikami diesla we flotach odchodzi do historii. Na koniec września bieżącego roku samochody z wysokoprężnymi jednostkami napędowymi stanowiły 41,9 proc. ogółu aut w wynajmie długoterminowym w Polsce, a ich udział zmniejszył się w ciągu roku aż o 7,2 p.p. Najliczniej występują obecnie samochody z silnikami benzynowymi, które reprezentują niemalże połowę całego parku pojazdów (49,2 proc.). W ciągu roku ich udział zwiększył się o 5,6 p.p. Przybywa również, choć wolniej (wzrost o 1,6 p.p. rok do roku), aut z ekologicznymi napędami, czyli wszelkiego typu hybryd oraz elektryków, które na koniec trzeciego kwartału stanowiły 8,9 proc. ogółu pojazdów w wynajmie długoterminowym. Samochody w pełni elektryczne to nadal margines, gdyż reprezentują jedynie 0,99 proc. ogółu. Na uwagę zasługuje jednak bardzo szybki wzrost liczby aut tego typu – w ciągu roku ich udział zwiększył się ponad dwukrotnie (z poziomu 0,4 proc. rok wcześniej). Eksperci PZWLP nie mają wątpliwości, że liczba elektryków w wynajmie długoterminowym będzie dynamicznie rosła w najbliższym czasie, najprawdopodobniej szybciej niż w konkurencyjnych formach finansowania. Natomiast w liczącej ponad 200 tys. flocie samochodów w wynajmie długoterminowym firm PZWLP, na koniec września 2022 r. wśród najpopularniejszych aut znalazły się: Skoda Octavia, Volkswagen Passat oraz Toyota Corolla.

Firmy, w tym również najmniejsze podmioty gospodarcze, coraz częściej zastępują klasyczny leasing właśnie wynajmem. W trzecim kwartale już 3 na 10 przedsiębiorców nabywających nowe samochody korzystało z tego rozwiązania. Zdaniem ekspertów PZWLP, wynajem długoterminowy to doskonała odpowiedź na trudne czasy kryzysu, wysokiej inflacji i rosnących stóp procentowych. Stała rata niezależnie od stóp procentowych, brak wkładu własnego, wszystkie koszty obsługi auta zawarte w miesięcznej opłacie, to cechy tej usługi, które obecnie przekonują jeszcze bardziej niż dotychczas. W efekcie rosnącej popularności, rynek wynajmu długoterminowego w Polsce urósł w trzecim kwartale o 10 proc. r/r, co jest wartością nienotowaną od prawie 3 lat. Rynek motoryzacyjny wciąż mierzy się z trudnościami w produkcji i dostawach nowych samochodów. Chociaż, zdaniem ekspertów, najgorsze mamy już raczej za sobą i powoli branża motoryzacyjna zaczyna wychodzić na prostą, to czas oczekiwania na nowe auta pozostaje nadal wydłużony. Do niedawna był to główny czynnik wpływający na sprzedaż nowych aut. Zgodnie z przewidywaniami, na obniżoną podaż zaczyna się nakładać drugi silny czynnik, a więc kryzys gospodarczy wywołany wysoką inflacją, który przekłada się na popyt. Nabywających nowe samochody przedsiębiorców zaczyna ubywać, a każda decyzja o wymianie auta czy powiększeniu floty podlega analizie bardziej wnikliwej niż do tej pory.

Finansowanie
Rata leasingu najdroższego Mercedesa warta 5 pensji, na Volvo wystarczą 2 i pół
Finansowanie
Używane samochody trafią do oferty wynajmu długoterminowego
Finansowanie
Jak sfinansować kupno używanego samochodu? Najtańsza gotówka, najdroższy kredyt
Finansowanie
Motoryzacja staje się coraz droższa dla przedsiębiorców
Finansowanie
Niemal co drugie używane auto kupione jest na kredyt