Firmy, w tym również najmniejsze podmioty gospodarcze, coraz częściej zastępują klasyczny leasing właśnie wynajmem. W trzecim kwartale już 3 na 10 przedsiębiorców nabywających nowe samochody korzystało z tego rozwiązania. Zdaniem ekspertów PZWLP, wynajem długoterminowy to doskonała odpowiedź na trudne czasy kryzysu, wysokiej inflacji i rosnących stóp procentowych. Stała rata niezależnie od stóp procentowych, brak wkładu własnego, wszystkie koszty obsługi auta zawarte w miesięcznej opłacie, to cechy tej usługi, które obecnie przekonują jeszcze bardziej niż dotychczas. W efekcie rosnącej popularności, rynek wynajmu długoterminowego w Polsce urósł w trzecim kwartale o 10 proc. r/r, co jest wartością nienotowaną od prawie 3 lat. Rynek motoryzacyjny wciąż mierzy się z trudnościami w produkcji i dostawach nowych samochodów. Chociaż, zdaniem ekspertów, najgorsze mamy już raczej za sobą i powoli branża motoryzacyjna zaczyna wychodzić na prostą, to czas oczekiwania na nowe auta pozostaje nadal wydłużony. Do niedawna był to główny czynnik wpływający na sprzedaż nowych aut. Zgodnie z przewidywaniami, na obniżoną podaż zaczyna się nakładać drugi silny czynnik, a więc kryzys gospodarczy wywołany wysoką inflacją, który przekłada się na popyt. Nabywających nowe samochody przedsiębiorców zaczyna ubywać, a każda decyzja o wymianie auta czy powiększeniu floty podlega analizie bardziej wnikliwej niż do tej pory.
Czytaj więcej
Gotówka, kredyt? A może leasing konsumencki lub najem długoterminowy? Sprawdzamy jaka forma finansowania ma aktualnie największy sens.
Pomimo relatywnie tzw. niskiej bazy w trzecim kwartale zeszłego roku, kiedy na rynku zaczęło już wyraźnie brakować nowych aut i w związku z tym sprzedaż w autosalonach zdecydowanie zmalała, to w porównywanym trzecim kwartale 2022 r. była ona jeszcze niższa. Firmy zakupiły w tym czasie o 6,3 proc. mniej nowych samochodów osobowych niż rok wcześniej. W przypadku aut nabywanych w kredycie, ze środków własnych oraz z wykorzystaniem klasycznego leasingu spadek sprzedaży był jeszcze większy i wyniósł 12,4 proc. r/r. Zupełnie inaczej, wręcz odwrotnie do trendu rynkowego, wyglądała sytuacja, jeśli chodzi o nowe samochody nabywane przez przedsiębiorców w Polsce w wynajmie długoterminowym, gdzie w trzecim kwartale 2022 r. wydanych klientom zostało o 12,6 proc. więcej aut niż w porównywalnym czasie rok wcześniej. Rosnąca sprzedaż w wynajmie, przy jednoczesnych spadkach w tym zakresie w pozostałych formach finansowania, skutkowała znaczącym zwiększeniem udziału wynajmu długoterminowego w ogólnej liczbie sprzedanych w Polsce w trzecim kwartale 2022 r. samochodów osobowych. Na 73,8 tys. aut, które łącznie nabyły w tym czasie firmy, 29,1 proc. pojazdów (21,5 tys.) znalazło się w wynajmie długoterminowym. Udział wynajmu długoterminowego w sprzedaży samochodów osobowych do firm w naszym kraju zwiększył się aż o 4,9 p.p. w ciągu roku.
Relatywnie bardzo dobre wyniki sprzedaży wynajmu długoterminowego aut, mają również przełożenie na tempo wzrostu tego rynku w Polsce. Zgodnie z danymi PZWLP, po raz pierwszy od blisko 3 lat, dynamika rozwoju wynajmu długoterminowego (wzrost łącznej floty) osiągnęła dwucyfrową wartość i wyniosła na koniec trzeciego kwartału 10 proc. r/r. Tempo wzrostu rynku wynajmu długoterminowego, osłabione wcześniej w wyniku pandemii, bezustannie rośnie od półtora roku. Na koniec pierwszego kwartału 2021 r. dynamika wynosiła 2,1 proc. r/r, po czwartym kwartale zeszłego roku 6,9 proc. r/r, a na koniec pierwszego półrocza bieżącego roku już 9,6 proc. r/r.
Czytaj więcej
EX90 to duży krok w kierunku całkowicie elektrycznej przyszłości Volvo. Ma też być najbezpieczniejszym Volvo jaki kiedykolwiek został zbudowany.