Co trzeci przedsiębiorca decyduje się na wynajem długoterminowy

W trzecim kwartale trzech na dziesięciu przedsiębiorców sfinansowało samochód przez wynajem długoterminowy. Dane Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) po trzecim kwartale 2022 r. pokazują, że wynajem długoterminowy aut przekonuje coraz większą liczbę przedsiębiorców.

Publikacja: 18.12.2022 12:06

Co trzeci przedsiębiorca decyduje się na wynajem długoterminowy

Foto: Adobe Stock

Firmy, w tym również najmniejsze podmioty gospodarcze, coraz częściej zastępują klasyczny leasing właśnie wynajmem. W trzecim kwartale już 3 na 10 przedsiębiorców nabywających nowe samochody korzystało z tego rozwiązania. Zdaniem ekspertów PZWLP, wynajem długoterminowy to doskonała odpowiedź na trudne czasy kryzysu, wysokiej inflacji i rosnących stóp procentowych. Stała rata niezależnie od stóp procentowych, brak wkładu własnego, wszystkie koszty obsługi auta zawarte w miesięcznej opłacie, to cechy tej usługi, które obecnie przekonują jeszcze bardziej niż dotychczas. W efekcie rosnącej popularności, rynek wynajmu długoterminowego w Polsce urósł w trzecim kwartale o 10 proc. r/r, co jest wartością nienotowaną od prawie 3 lat. Rynek motoryzacyjny wciąż mierzy się z trudnościami w produkcji i dostawach nowych samochodów. Chociaż, zdaniem ekspertów, najgorsze mamy już raczej za sobą i powoli branża motoryzacyjna zaczyna wychodzić na prostą, to czas oczekiwania na nowe auta pozostaje nadal wydłużony. Do niedawna był to główny czynnik wpływający na sprzedaż nowych aut. Zgodnie z przewidywaniami, na obniżoną podaż zaczyna się nakładać drugi silny czynnik, a więc kryzys gospodarczy wywołany wysoką inflacją, który przekłada się na popyt. Nabywających nowe samochody przedsiębiorców zaczyna ubywać, a każda decyzja o wymianie auta czy powiększeniu floty podlega analizie bardziej wnikliwej niż do tej pory.

Czytaj więcej

Jak sfinansować kupno używanego samochodu? Najtańsza gotówka, najdroższy kredyt

Pomimo relatywnie tzw. niskiej bazy w trzecim kwartale zeszłego roku, kiedy na rynku zaczęło już wyraźnie brakować nowych aut i w związku z tym sprzedaż w autosalonach zdecydowanie zmalała, to w porównywanym trzecim kwartale 2022 r. była ona jeszcze niższa. Firmy zakupiły w tym czasie o 6,3 proc. mniej nowych samochodów osobowych niż rok wcześniej. W przypadku aut nabywanych w kredycie, ze środków własnych oraz z wykorzystaniem klasycznego leasingu spadek sprzedaży był jeszcze większy i wyniósł 12,4 proc. r/r. Zupełnie inaczej, wręcz odwrotnie do trendu rynkowego, wyglądała sytuacja, jeśli chodzi o nowe samochody nabywane przez przedsiębiorców w Polsce w wynajmie długoterminowym, gdzie w trzecim kwartale 2022 r. wydanych klientom zostało o 12,6 proc. więcej aut niż w porównywalnym czasie rok wcześniej. Rosnąca sprzedaż w wynajmie, przy jednoczesnych spadkach w tym zakresie w pozostałych formach finansowania, skutkowała znaczącym zwiększeniem udziału wynajmu długoterminowego w ogólnej liczbie sprzedanych w Polsce w trzecim kwartale 2022 r. samochodów osobowych. Na 73,8 tys. aut, które łącznie nabyły w tym czasie firmy, 29,1 proc. pojazdów (21,5 tys.) znalazło się w wynajmie długoterminowym. Udział wynajmu długoterminowego w sprzedaży samochodów osobowych do firm w naszym kraju zwiększył się aż o 4,9 p.p. w ciągu roku.

Relatywnie bardzo dobre wyniki sprzedaży wynajmu długoterminowego aut, mają również przełożenie na tempo wzrostu tego rynku w Polsce. Zgodnie z danymi PZWLP, po raz pierwszy od blisko 3 lat, dynamika rozwoju wynajmu długoterminowego (wzrost łącznej floty) osiągnęła dwucyfrową wartość i wyniosła na koniec trzeciego kwartału 10 proc. r/r. Tempo wzrostu rynku wynajmu długoterminowego, osłabione wcześniej w wyniku pandemii, bezustannie rośnie od półtora roku. Na koniec pierwszego kwartału 2021 r. dynamika wynosiła 2,1 proc. r/r, po czwartym kwartale zeszłego roku 6,9 proc. r/r, a na koniec pierwszego półrocza bieżącego roku już 9,6 proc. r/r.

Czytaj więcej

Volvo EX90: Tak wygląda w pełni elektryczny następca XC90

Dane PZWLP po trzecim kwartale potwierdzają, że utrzymująca się przez wiele wcześniejszych lat dominacja aut z silnikami diesla we flotach odchodzi do historii. Na koniec września bieżącego roku samochody z wysokoprężnymi jednostkami napędowymi stanowiły 41,9 proc. ogółu aut w wynajmie długoterminowym w Polsce, a ich udział zmniejszył się w ciągu roku aż o 7,2 p.p. Najliczniej występują obecnie samochody z silnikami benzynowymi, które reprezentują niemalże połowę całego parku pojazdów (49,2 proc.). W ciągu roku ich udział zwiększył się o 5,6 p.p. Przybywa również, choć wolniej (wzrost o 1,6 p.p. rok do roku), aut z ekologicznymi napędami, czyli wszelkiego typu hybryd oraz elektryków, które na koniec trzeciego kwartału stanowiły 8,9 proc. ogółu pojazdów w wynajmie długoterminowym. Samochody w pełni elektryczne to nadal margines, gdyż reprezentują jedynie 0,99 proc. ogółu. Na uwagę zasługuje jednak bardzo szybki wzrost liczby aut tego typu – w ciągu roku ich udział zwiększył się ponad dwukrotnie (z poziomu 0,4 proc. rok wcześniej). Eksperci PZWLP nie mają wątpliwości, że liczba elektryków w wynajmie długoterminowym będzie dynamicznie rosła w najbliższym czasie, najprawdopodobniej szybciej niż w konkurencyjnych formach finansowania. Natomiast w liczącej ponad 200 tys. flocie samochodów w wynajmie długoterminowym firm PZWLP, na koniec września 2022 r. wśród najpopularniejszych aut znalazły się: Skoda Octavia, Volkswagen Passat oraz Toyota Corolla.

Firmy, w tym również najmniejsze podmioty gospodarcze, coraz częściej zastępują klasyczny leasing właśnie wynajmem. W trzecim kwartale już 3 na 10 przedsiębiorców nabywających nowe samochody korzystało z tego rozwiązania. Zdaniem ekspertów PZWLP, wynajem długoterminowy to doskonała odpowiedź na trudne czasy kryzysu, wysokiej inflacji i rosnących stóp procentowych. Stała rata niezależnie od stóp procentowych, brak wkładu własnego, wszystkie koszty obsługi auta zawarte w miesięcznej opłacie, to cechy tej usługi, które obecnie przekonują jeszcze bardziej niż dotychczas. W efekcie rosnącej popularności, rynek wynajmu długoterminowego w Polsce urósł w trzecim kwartale o 10 proc. r/r, co jest wartością nienotowaną od prawie 3 lat. Rynek motoryzacyjny wciąż mierzy się z trudnościami w produkcji i dostawach nowych samochodów. Chociaż, zdaniem ekspertów, najgorsze mamy już raczej za sobą i powoli branża motoryzacyjna zaczyna wychodzić na prostą, to czas oczekiwania na nowe auta pozostaje nadal wydłużony. Do niedawna był to główny czynnik wpływający na sprzedaż nowych aut. Zgodnie z przewidywaniami, na obniżoną podaż zaczyna się nakładać drugi silny czynnik, a więc kryzys gospodarczy wywołany wysoką inflacją, który przekłada się na popyt. Nabywających nowe samochody przedsiębiorców zaczyna ubywać, a każda decyzja o wymianie auta czy powiększeniu floty podlega analizie bardziej wnikliwej niż do tej pory.

Materiał Partnera
Prezes Volkswagen Financial Services: To dla nas rekordowy rok
Finansowanie
Rata leasingu najdroższego Mercedesa warta 5 pensji, na Volvo wystarczą 2 i pół
Finansowanie
Używane samochody trafią do oferty wynajmu długoterminowego
Finansowanie
Jak sfinansować kupno używanego samochodu? Najtańsza gotówka, najdroższy kredyt
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Finansowanie
Motoryzacja staje się coraz droższa dla przedsiębiorców