Nowe Volvo EX90 ma mieć zasięg 600 km, ładować się dwukierunkowo, być cały czas online, a także chronić pasażerów dzięki nowoczesnej technologii. To pierwszy model zbudowany na nowej platformie elektrycznej, a więc także spojrzenie w przyszłość marki. Do 2030 roku każde nowe Volvo ma mieć napęd elektryczny, a dziesięć lat później cała firma ma stać się neutralna pod względem emisji CO2. EX90 pojawi się najpierw na rynku amerykańskim, a dopiero później w Chinach. Produkcja nowego modelu rozpocznie się w 2023 r. Jim Rowan, szef Volvo postrzega nowy, siedmiomiejscowy model jako "deklarację tego, gdzie jesteśmy i gdzie chcemy iść".

Volvo XE90

Volvo XE90

mat. prasowe

EX90 pod względem proporcji i stylizacji przypomina XC90. To akurat dobrze, że obyło się bez eksperymentów bo aktualny design Szwedów jest bardzo dobrze postrzegany. Przód jest bardziej subtelny i mniej zadziorny, ale wyrazisty i ma w sobie styl Volvo. Pod przednią maską kryje się niewielki, 37 litrowy bagażnik. Schowane klamki są przejawem dbałości o aerodynamikę, a z tyłu widać pokrewieństwo z XC90. Ciekawostka jest na przedniej części dachu - tu widać obudowę czujnika. To lidar, który ma wykrywać nawet niewielkie obiekty oddalone nawet o setki metrów. W porównaniu z XC90, EX90 jest nieco większy i znacznie cięższy. Nadwozie ma 5,03 metra długości (4,95 m XC90), 1,74 metra wysokości (1,77 m) i 1,96 metra szerokości. Rozstaw osi jest niemal taki sam i wynosi 2,99 metra (2,98 m). W zależności od tego, czy mamy jeden czy dwa rzędy tylnych siedzeń bagażnik oferuje pojemność od 310, 1010 do maksymalnie 1915 litrów przy rozłożonej kanapie (XC90 - 709/1874 l). Volvo podaje masę własną na poziomie około 2,8 tony (XC90 - 1919 kg).

Czytaj więcej

Volvo EX90, czyli elektryczny następca flagowego XC90
Volvo XE90

Volvo XE90

mat. prasowe

EX90 to pierwszy model Volvo oparty na nowej elektrycznej platformie. Pozwala ona na krótkie zwisy i płaską podłogę. Model wyposażony w baterie firmy CATL, budowany będzie w zakładach Volvo Car USA w Karolinie Południowej razem z modelem Polestar 3. SUV będzie również produkowany w Chinach. W momencie premiery rynkowej EX90 będzie wyposażony w baterię o pojemności 111 kWh (107 kWh netto), a to ma wystarczyć na osiągnięcie zasięgu 600 km w cyklu WLTP. Bateria ma być w stanie naładować się od dziesięciu do 80 procent w mniej niż 30 minut. Moc ładowania wynosi 250 kW. Bateria i zarządzanie nią są od początku przygotowane do dostarczania prądu stałego i zmiennego (trójfazowego). EX90 przetwarza prąd stały ze swojej baterii z powrotem na prąd zmienny i może go dostarczyć np. do oświetlenia domu. Specjalna aplikacja ma umożliwiać klientom Volvo inteligentne ładowanie, gdy ceny prądu są niskie, a także oddawanie energii do domu lub sieci elektrycznej. Volvo obiecuje, że w ciągu 15 lat bateria może wytrzymać przebieg do 500 tys. km. Dwa silniki na przedniej i tylnej osi wytwarzają w zależności od wersji od 408 KM do 517 KM. Wersja podstawowa ma 770 Nm maksymalnego momentu obrotowego, wersja performance - 910 Nm. Prędkość maksymalna jest ograniczona jak w innych modelach Volvo do 180 km/h, a przyspieszenie od zera do 100 km/h trwa 4,9 i 5,9 sekundy.

Volvo XE90

Volvo XE90

mat. prasowe

W środku postawiono na minimalizm i elegancję. Zamysł projektantów był taki, żeby auto wyświetlało tylko te informacje, które są niezbędne w danej sytuacji. Dlatego projektanci tak opracowali multimedia, by to, co pojawia się na ekranie, zależało od aktualnej sytuacji. Duży pionowy ekran centralny ma zapewnić szybki dostęp do nawigacji, multimediów i telefonu, a także elementów sterujących. Volvo poszło bardziej w stronę Tesli redukując liczbę przycisków i klawiszy niemal do zera. Według najnowszych trendów XE90 nie będzie oferowane ze skórzaną tapicerką.

Volvo XE90

Volvo XE90

mat. prasowe

Na dachu EX90 znajduje się czujnik lidarowy (Light Detection and Ranging) produkcji amerykańskiej firmy Luminar Technologies. Firma współpracuje również z Mercedesem, Toyotą, Nissanem i Polestarem. Lidar obsługuje osiem kamer, pięć urządzeń radarowych i 16 czujników ultradźwiękowych. Volvo chce przetwarzać swoje sygnały za pomocą podstawowych obliczeń i inteligentnego oprogramowania. Volvo EX90 będzie mogło umożliwić w pełni zautomatyzowaną jazdę. Dzięki temu Szwedzi chcą zmniejszyć liczbę poważnych wypadków drogowych o 20 proc. Od początku seryjnej produkcji EX90 będzie w stanie poruszać się autonomicznie w poziomie 3, czyVolvo-EX90-2022li bez potrzeby trzymania kierownicy, z automatyczną zmianą pasa ruchu po włączeniu kierunkowskazu. Lidar wykorzystuje światło w postaci impulsowego lasera do pomiaru odległości z dużą precyzją i dokładnością. Pozwala to na wcześniejszą identyfikację zagrożeń. Czujnik na dachu EX90 wykrywa pieszych w odległości do 250 metrów, a małe i ciemne obiekty, takie jak opona na ciemnej drodze, są wykrywane z odległości 120 metrów. W przeciwieństwie do kamer, technologia ta nie jest uzależniona od światła i działa równie niezawodnie w nocy, jak w dzień. XE90 ma być najbezpieczniejszym Volvo jakie kiedykolwiek powstało.

Volvo XE90

Volvo XE90

mat. prasowe

Volvo EX90 Performance Ultra zostało wycenione na kwotę 479 900 zł za wersję Ultra z reflektorami HD Pixel LED, zestawem audio Bose. Mocniejsza wersja wymaga 20 tys. zł dopłaty. Pierwsze samochody dotrą do klientów pod koniec 2023 roku, a może i nawet dopiero na początku 2024 r. A co z XC90? Volvo z jednej strony oferować będzie EX90 w wersji czysto elektrycznej, a z drugiej XC90 pozostanie w sprzedaży równolegle, ale wyłącznie jako hybryda plug-in, które prawdopodobnie pozostanie w ofercie do 2025 r. W samym tylko USA w 2021 roku sprzedało się ponad 41 000 sztuk XC90.

Volvo XE90

Volvo XE90

mat. prasowe

Volvo XE90

Volvo XE90

mat. prasowe

Volvo XE90

Volvo XE90

mat. prasowe

Volvo XE90

Volvo XE90

mat. prasowe

Volvo XE90

Volvo XE90

mat. prasowe

Czytaj więcej

Volvo XC40 Recharge P8: Elektryczny kierunek Szwedów