Volvo EX90: Tak wygląda w pełni elektryczny następca XC90

EX90 to duży krok w kierunku całkowicie elektrycznej przyszłości Volvo. Ma też być najbezpieczniejszym Volvo jaki kiedykolwiek został zbudowany.

Publikacja: 10.11.2022 11:52

Volvo XE90

Volvo XE90

Foto: mat. prasowe

Nowe Volvo EX90 ma mieć zasięg 600 km, ładować się dwukierunkowo, być cały czas online, a także chronić pasażerów dzięki nowoczesnej technologii. To pierwszy model zbudowany na nowej platformie elektrycznej, a więc także spojrzenie w przyszłość marki. Do 2030 roku każde nowe Volvo ma mieć napęd elektryczny, a dziesięć lat później cała firma ma stać się neutralna pod względem emisji CO2. EX90 pojawi się najpierw na rynku amerykańskim, a dopiero później w Chinach. Produkcja nowego modelu rozpocznie się w 2023 r. Jim Rowan, szef Volvo postrzega nowy, siedmiomiejscowy model jako "deklarację tego, gdzie jesteśmy i gdzie chcemy iść".

Volvo XE90

Volvo XE90

Foto: mat. prasowe

EX90 pod względem proporcji i stylizacji przypomina XC90. To akurat dobrze, że obyło się bez eksperymentów bo aktualny design Szwedów jest bardzo dobrze postrzegany. Przód jest bardziej subtelny i mniej zadziorny, ale wyrazisty i ma w sobie styl Volvo. Pod przednią maską kryje się niewielki, 37 litrowy bagażnik. Schowane klamki są przejawem dbałości o aerodynamikę, a z tyłu widać pokrewieństwo z XC90. Ciekawostka jest na przedniej części dachu - tu widać obudowę czujnika. To lidar, który ma wykrywać nawet niewielkie obiekty oddalone nawet o setki metrów. W porównaniu z XC90, EX90 jest nieco większy i znacznie cięższy. Nadwozie ma 5,03 metra długości (4,95 m XC90), 1,74 metra wysokości (1,77 m) i 1,96 metra szerokości. Rozstaw osi jest niemal taki sam i wynosi 2,99 metra (2,98 m). W zależności od tego, czy mamy jeden czy dwa rzędy tylnych siedzeń bagażnik oferuje pojemność od 310, 1010 do maksymalnie 1915 litrów przy rozłożonej kanapie (XC90 - 709/1874 l). Volvo podaje masę własną na poziomie około 2,8 tony (XC90 - 1919 kg).

Czytaj więcej

Volvo EX90, czyli elektryczny następca flagowego XC90
Volvo XE90

Volvo XE90

Foto: mat. prasowe

EX90 to pierwszy model Volvo oparty na nowej elektrycznej platformie. Pozwala ona na krótkie zwisy i płaską podłogę. Model wyposażony w baterie firmy CATL, budowany będzie w zakładach Volvo Car USA w Karolinie Południowej razem z modelem Polestar 3. SUV będzie również produkowany w Chinach. W momencie premiery rynkowej EX90 będzie wyposażony w baterię o pojemności 111 kWh (107 kWh netto), a to ma wystarczyć na osiągnięcie zasięgu 600 km w cyklu WLTP. Bateria ma być w stanie naładować się od dziesięciu do 80 procent w mniej niż 30 minut. Moc ładowania wynosi 250 kW. Bateria i zarządzanie nią są od początku przygotowane do dostarczania prądu stałego i zmiennego (trójfazowego). EX90 przetwarza prąd stały ze swojej baterii z powrotem na prąd zmienny i może go dostarczyć np. do oświetlenia domu. Specjalna aplikacja ma umożliwiać klientom Volvo inteligentne ładowanie, gdy ceny prądu są niskie, a także oddawanie energii do domu lub sieci elektrycznej. Volvo obiecuje, że w ciągu 15 lat bateria może wytrzymać przebieg do 500 tys. km. Dwa silniki na przedniej i tylnej osi wytwarzają w zależności od wersji od 408 KM do 517 KM. Wersja podstawowa ma 770 Nm maksymalnego momentu obrotowego, wersja performance - 910 Nm. Prędkość maksymalna jest ograniczona jak w innych modelach Volvo do 180 km/h, a przyspieszenie od zera do 100 km/h trwa 4,9 i 5,9 sekundy.

Volvo XE90

Volvo XE90

Foto: mat. prasowe

W środku postawiono na minimalizm i elegancję. Zamysł projektantów był taki, żeby auto wyświetlało tylko te informacje, które są niezbędne w danej sytuacji. Dlatego projektanci tak opracowali multimedia, by to, co pojawia się na ekranie, zależało od aktualnej sytuacji. Duży pionowy ekran centralny ma zapewnić szybki dostęp do nawigacji, multimediów i telefonu, a także elementów sterujących. Volvo poszło bardziej w stronę Tesli redukując liczbę przycisków i klawiszy niemal do zera. Według najnowszych trendów XE90 nie będzie oferowane ze skórzaną tapicerką.

Volvo XE90

Volvo XE90

Foto: mat. prasowe

Na dachu EX90 znajduje się czujnik lidarowy (Light Detection and Ranging) produkcji amerykańskiej firmy Luminar Technologies. Firma współpracuje również z Mercedesem, Toyotą, Nissanem i Polestarem. Lidar obsługuje osiem kamer, pięć urządzeń radarowych i 16 czujników ultradźwiękowych. Volvo chce przetwarzać swoje sygnały za pomocą podstawowych obliczeń i inteligentnego oprogramowania. Volvo EX90 będzie mogło umożliwić w pełni zautomatyzowaną jazdę. Dzięki temu Szwedzi chcą zmniejszyć liczbę poważnych wypadków drogowych o 20 proc. Od początku seryjnej produkcji EX90 będzie w stanie poruszać się autonomicznie w poziomie 3, czyVolvo-EX90-2022li bez potrzeby trzymania kierownicy, z automatyczną zmianą pasa ruchu po włączeniu kierunkowskazu. Lidar wykorzystuje światło w postaci impulsowego lasera do pomiaru odległości z dużą precyzją i dokładnością. Pozwala to na wcześniejszą identyfikację zagrożeń. Czujnik na dachu EX90 wykrywa pieszych w odległości do 250 metrów, a małe i ciemne obiekty, takie jak opona na ciemnej drodze, są wykrywane z odległości 120 metrów. W przeciwieństwie do kamer, technologia ta nie jest uzależniona od światła i działa równie niezawodnie w nocy, jak w dzień. XE90 ma być najbezpieczniejszym Volvo jakie kiedykolwiek powstało.

Volvo XE90

Volvo XE90

Foto: mat. prasowe

Volvo EX90 Performance Ultra zostało wycenione na kwotę 479 900 zł za wersję Ultra z reflektorami HD Pixel LED, zestawem audio Bose. Mocniejsza wersja wymaga 20 tys. zł dopłaty. Pierwsze samochody dotrą do klientów pod koniec 2023 roku, a może i nawet dopiero na początku 2024 r. A co z XC90? Volvo z jednej strony oferować będzie EX90 w wersji czysto elektrycznej, a z drugiej XC90 pozostanie w sprzedaży równolegle, ale wyłącznie jako hybryda plug-in, które prawdopodobnie pozostanie w ofercie do 2025 r. W samym tylko USA w 2021 roku sprzedało się ponad 41 000 sztuk XC90.

Volvo XE90

Volvo XE90

Foto: mat. prasowe

Volvo XE90

Volvo XE90

Foto: mat. prasowe

Volvo XE90

Volvo XE90

Foto: mat. prasowe

Volvo XE90

Volvo XE90

Foto: mat. prasowe

Volvo XE90

Volvo XE90

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Volvo XC40 Recharge P8: Elektryczny kierunek Szwedów

Nowe Volvo EX90 ma mieć zasięg 600 km, ładować się dwukierunkowo, być cały czas online, a także chronić pasażerów dzięki nowoczesnej technologii. To pierwszy model zbudowany na nowej platformie elektrycznej, a więc także spojrzenie w przyszłość marki. Do 2030 roku każde nowe Volvo ma mieć napęd elektryczny, a dziesięć lat później cała firma ma stać się neutralna pod względem emisji CO2. EX90 pojawi się najpierw na rynku amerykańskim, a dopiero później w Chinach. Produkcja nowego modelu rozpocznie się w 2023 r. Jim Rowan, szef Volvo postrzega nowy, siedmiomiejscowy model jako "deklarację tego, gdzie jesteśmy i gdzie chcemy iść".

Pozostało 90% artykułu
Premiery
Mazda modernizuje swojego SUV-a. CX-60 z poprawionym zawieszeniem i nowym wyposażeniem
Premiery
Hołd rajdowym tradycjom Toyoty. GR86 w wersji specjalnej
Premiery
Skoda pokaże swój nowy model online. Polska premiera już dzisiaj wieczorem
Premiery
Przebudowali roadstera na małe kombi. Tak wygląda Brabus Rocket GTS
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Premiery
Skoda ma nowego kompaktowego SUV-a. Nazywa się Kylaq i będzie kosztować 38 tys. zł